What are you doing the rest of your life?
Little Lottie thought: Am I fonder of dolls
or of goblins of shoes
or of riddles of frocks
Those picnics in the attic
or of chocolates?
Nu är det bara ett antal dagar kvar tills ansökningar till höstens utbildningar måste vara inne. Ångest, någon?
Loveli Western (...) goes to town.
Som lunch åt jag Göteborgs godaste sushi, och under hela dagen slösade jag liksom igår pengar på och tryckte i mig två exemplar av min senaste kulinariska obsession: chocklad-frukt-musli-bars. De har legat mig varmt om hjärtat sedan jag köpte en på flygplatsen i Paris häromveckan. På den stod det dock det till min förskräckelse uttalat stod att den "särskilt passar kvinnor som håller koll på sitt kaloriintag" - som om fransyskor behövde banta, men tack och lov står inget sådant nonsens på dem jag hittat i Sverige. Jag provade dessutom ett par fabulösa högklackade (typ 12 cm) skor med genomskinlig platå som i mi mening vore värdiga en drag queen (möjligen strippa). Om jag blir rik någon gång, ska jag köpa sådana.
Även kläder provade jag, men det gick sämre då jag dagen till (van)ära såg ut som en högst otilltalande fet tant och mina höftben, som är svåra att banta bort, gjorde att jag inte kom i Zaras strl 34 (samma plagg ett snäpp större fanns inte).
Under den välsignade lovveckan har jag även lyckats få tid att på allvar börja läsa Imogen Edward Jones' "Fashion Babylon" som jag köpte för några månader sedan. Den är (eller ger åtmisntone illusionen av att vara) très informativ, och oh-så-mycket angenämare att läsa än det Hemingway-verk jag läste förut och fick kämpa för att hålla mig vaken igenom.
Winter here's cold and bitter.
Och nej, det brukar inte ligga så många väskor/påsar på golvet, men jag var tvungen att flytta (slänga ned) dem från sin normala plats för att få full vy av spegeln.
Cansaço.
Did you dance all night?
Jag har äntligen lyckats identifiera och leta reda på den låt som spelades någon gång under ett avsnitt av den underbara och alltför tidigt nedlagda tv-serien "Wonderfalls". Jag hade bara två fraser att hänga upp mit sökande på...
through this land runs a river of pain
it runs through my brothers' and my sisters' veins
(Chester Night & the Wind - Tecumsah)
A fierce farewell to Project Catwalk
Jag har även sett det rafflande och chockernade finalavsnittet av den brittiska vulgoversionen av Project Runway, Project Catwalk. Medan hela säsongen ärligt talat varit en pers att se, med some serious ugly going on mest hela tiden, så kan jag utan att avslöja för mycket säga att det hela trots allt - och tack och lov - slutade lyckligt. Må nu bara Ben DeLisi få tid att gå i terapi eller ta en lång semester.
På tal om Project Runway, här är, for your viewing pleasure, en av mina favoriter från Christian Sirianos (he's kind of a big deal) senaste kollektion. Ze coat:
Tu me parles de lui comme tu parles de tes parapluies.
Förutom att det är en förskräckligt fin historia som berättas helt i sång av superba skådespelare (bland annat en mycket ung Catherine Deneuve i huvudrollen), är det värt att nämna att även färgerna i filmen är rent extraordinära. Kombinationerna av tapeter, inredning, kostym, scenografi är stundtals himmelska.
N'importe où que tu aies passé tes nuits.
J'adore Sing-a-long. Det fyller det tomrum som Så ska det låta lämnat på senare tid. Det har liksom den där trevliga lättsamma stämningen, även när de medverkande gör bistra miner eller stora gester när de inser att de ligger under.
Tävlanden idag var alltså Shirley Clamp och Maria Möller i Claes' lag och Anne-Lie Rydé och Christer Bjärkman i Sussies lag. Den senare, Christer, är alltså mannen som ligger bakom mästerverket "Välkommen hem" från (Melodifestivalen) 1999. Då denna låt väl skulle kunna räknas till skaran missförstådda verk (sistaplats, pft) känner jag att jag inte har hjärta - eller lust - att sluta att älta det faktum att den faktiskt var min favorit (*host*faghag*host) i just Melodfestivalen 1999. Så, I give you, la Björkman och kören i kläder så vita att jag närmast associerar till Top Chef, "Välkommen hem".
Feels like the 80's coming back.
If you loved me I'd be one lucky bitch.
Jag tröstar mig själv med Culture Club och Boy George, och planerar att senare göra det med säsongsstarten av Sing-a-long, där visst Christer Björkman och Shirley Clamp (samt två andra mindre intressanta gäster) ska vara med.
Jag ska aldrig röra en html-kod igen. Typ. De närmaste månaderna.
Ointeressant.
Mörker.
Annars kan jag berätta att min syster ser på en skräckfilm och mina föräldrar på en fransk thriller. Den senare började jag se på, men insåg efter någon halvtimma att jag inte klarade av det (vågade titta vidare), så nu sitter jag och lyssnar i hötlurar igenom ESC-låtar istället (jag är litet kär i Cypern)... mycket trevligare.
I övrigt idag har jag ätit chips som smakade potatis, pulvermaraboukaffe som smakade choklad, sytt (på) ärmarna till min randiga klänning samt skrivit en att göra-lista för den närmare framtiden i skolan.
Kiss me, kiss me Judas.
Bara av att se på den här bilden förstår man ju hur bra filmen är, eller hur?
Själv såg jag filmen idag morse för femtielfte gången och blev återigen övertygad om dess föträfflighet samt det faktum att Jérôme/Judas är teh sex (så till den grad att det ibland blir svårt att koncentrera sig på de djupare dimensionerna i historien). Jag tyckte till och med, trots att jag tidigare varit litet vacklande, att Glenn Carter var riktigt bra, och Freed Johanson som alltid superb. Och jag förstår fortfarande inte hur Tony "tom besatt blick" Vincent någonsin har klarat av att spela Judas (i turnén som följde, sans Jérôme). Det är något av ett mirakel. Renée Carter som MM gör så gott hon kan med en förhållandevis ointressant roll, och det är inte utan att man önskar att upphovsmännen lagt ned litet mer tid på att göra hennes karaktär - för att inte tala om musikaliska karaktär - lika komplex som de manliga huvudpersonerna.
Om jag någonsin blir teaterregissör ska jag förutom en svensk version av "De Vilsnas Kabaret" göra en uppsättning av JCS där alla de från början manliga rollerna spelas av kvinnor och vice versa. Så det så.
I cried a river over you.
Konstinstallation på Boulevard de Magenta.
Jag måste åka tillbaka till Paris. Snart. Det finns så mycket mer att se.
Are you a boy or a girl.
Kanske inte helt work safe (litet avkläddhet i början), som man säger.
My heart's come home.
I vilket fall som helst finns det inte mycket som verkar mer lugnande och tröstande på en trött själ som Baby Dees musik (kom till Sverige på turné!).
Lisa goes sportig modeblogg
Just nu (ikväll) känner jag att den ultimata klädseln för ett F&S-pass vore en t-hsirt som denna:
Och varför inte en sådan här, om jag skulle känna för omväxling?
Min djupaste dröm är i och för sig egentligen att ha hoppa omkring till musik (helst MF/ESC-relaterad sådan) i en t-shirt med orden "Action Transvestite" (à la Eddie Izzard)på. Dock blir det nog till för mig att designa en egen sådan från scratch i såfall, då de tröjor med det trycket som finns på cafepress.com endast finns i... jag kan knappt skriva det, så upprörande är det.... herrmodell. Liksom, vilken selfresecting action transvestite skulle gå omkring i en typ baggy t-shirt?
Det är farligt beroendeframkallande att titta på CafePress. Särskilt sent på kvällen när man borde gå och lägga sig.
Kall och frusen ligger ängens tuva.
Ah, quoi dire sur le temps? Det var snö till typ upp över vaderna på mig när jag gick hem från bussen. Så det var tur att jag passade på att ta kort på krokusarna igår innan de begravdes. Tsk.
Jag får trösta mig med gårdagens fotografiska souvernirer.
Kvinnlig fägring goes to Beograd.
Medan jag tidigare bara ogillat (eller tänkt på annat under) Charlottes extremt intetsägande låt, hennes omänskliga kroppsform i empirekorsettklänningen och hennes i min mening trötta och smått desperata uppsyn mindes jag under gårdagskvällen, i min feberyra, plötsligt och olyckligtvis varför jag egentligen ogillar Charlotte Perelli.
Minns ni Inför ESC-programmet förra året, där "experter" från olika nordiska länder ledda av la Björkman uttalar sig om samtliga bidrag? Vad som hände var, att när livevideon med Marija Serifovic' framträdande hade visats, så sågade Charlotte totalt den - i videon i fråga - absolut bedårande Marijas klädsel och utseende och fastslog att "lite kvinnlig fägring där hade inte suttit fel." Jag blir upprörd bara jag tänker på det.
(Och ärligt talat, om jag skulle försöka tänka som Charlotte ett tag, hur mycket kvinnlig fägring blir det egentligen när man att trycker ihop sin kropp till kantiga plåtburksdimensioner?)
När jag nyss för att fräscha upp minnet sökte igenom min blogg efter namnet "charlotte" påmindes jag även om att det var ingen-annan-än-Charlotte Perelli som, ett annat år i samma tv-program, med avsmak sa att Rumäniens Luminita Anghel i sin video "såg ut som en byggarbetare." Som om det var något fel med det, och byggarbetare som arbetsgrupp nödvändigtvis skulle vara extra osexiga (not, och i fallet Luminita - absolut inte).
Så även om det vore roligt med ESC i Stockholm, tänker jag så inte heja på Sveriges bidrag i maj. Det minsta. Alls. Just nu är min röst reserverad för Baku.
Vår! eller Blommor, blader och en stekpanna som tjänar som fågelbad
Fatta vad med pengar jag slösat ikväll.
Je marche dans les villes (dans des endroits très très gais).
I onsdags lämnade jag resten av gruppen åt sitt öde på väg till Moulin Rouge, och tog mig istället en långpromenad som enligt mina uträkningar ineffatade 3e, 11e, 12e, 4e och 1er arrondissementet. Jag har alltid tyckte om att vandra omkring i städer, och tillbringade en merveilleux förmiddag inte-helt-vilse på Paris gator. Först gick jag (från hotellet, vid métro Filles du Calvaire) via Boulevard Voltaire, som jag kände igen lite sedan jag för några år sedan gick där på väg till Père Lachaise, till Place Léon Blum där jag tog av på Rue de la Roquette för att titta in på en tygaffär vars namn jag glmöt (nånting med ett personnamn och "tissus"). Jag hade dock inte råd att köpa något där, och gick sedan vidare längs med Lédru-Rollin, där jag visste att Baby the Stars Shine Bright ligger (jag mindes inte exakt var, men den var ju tvungen att dyka upp såsmåningom)...
Låt oss stanna där och fördjupa oss litet: Baby är en sådan affär som det, på grund av att det för det mesta inte direkt kryllar av kunder (när jag varit där, åtmisntone), är svårt att gå in i utan att köpa något. Affären är rosa på utsidan, och sött inredd med en passande bedårande kassörska i Lolita-utstyrsel. Eftersom mina ekonomiska tillgångar som vanligt var något begränsade blev det ingen klänning eller jacka e.d. därifrån för min del, utan den tygkasse, exklusiv för Paris-affären, som jag nämnde i förra inlägget. Jag kan förresten säga att man fick god service i priset - först slog hon in väskan i rosa smällkaramellpapper (i brist på bättre ord...), och sedan lade hon den i en plastpåse som hon tejpade ihop med ett litet klistermärke med loggan. En väska. Jag hade kunnat ta den i handen, liksom.
Innan jag går vidare måste jag nämna något om vädret. När vi vaknade på morgonen hälsades vi glada av sol utanför fönstret (illsutrerat av mitt kisande på första fotot.) Det blåste sedan något förskräckligt (jag flög nästan bort), och var hyfsat soligt. Dock ändrade det sig litegrann medans jag gick, och när jag såsmåningom nådde Place de la Bastille och såg statyn den lilla ängeln... kände jag hur vattendroppar började falla ned på mig. Förtydliganden: när jag såg ängeln började det regna.
För det obekanta örat kan detta tyckas som något helt oviktigt och inte alls magiskt, men med tanke på att jag spenderat den senaste månaden lyssnandes på soundtracket till filmen Les Chansons d'Amour får det en annan betydelse. I en vacker scen i filmen sjunger nämligen huvdpersonerna (flera gånger) att
il pleut des cordes sur le génie
de la place de la Bastille
Är det då konstigt att upplevelsen blev nästintill religiös för mig?
Anyway. Från la Bastille gav jag mig av mot mitt älskade 4e arrondissement, och när jag nådde bekant mark vid Place de Vosges dök solen återigen upp och lyste vackert upp himlen, husen och gatorna. Därifrån gick jag sedan via Rue des Rosiers, som kryllade av falafler, kosher och hebreiska tecken, och slutligen till min favoritgata med det alltför långa namnet Rue St Croix de la Bretonnerie, där nästintill varje skyltfönster pryds av en regnbågsflagga. Efter lite shopping (deckaren, och Solidor-skivan) i bokhandeln Les Mots à La Bouche gav jag mig sedan av, St Croix de la Bretonnerie till slut och förbi Centre Pompidou, till resten av gruppen som vid det laget befann sig i Les Halles.
I mitt konstnärliga fotokollage, lägg märke till himlens skiftande färg (det är kanske 20 minuter mellan dem), de fabulösa leopardstövlarna som hänger men inte är till salu i second hand-affären jämte Les Mots à la Bouche, och vegetationen på trottoarerna och på gatan (?) som går in mellan husen bredvid restaurangen Le Gai Moulin. Och det fototekniska misstaget att fotografen i sin rosa sjal (la voile is teh shit) speglades i glaset när jag skulle ta kort på det smakfulla upplägget av paljetterade tygstycken i regnbågens färger i fönstret till Café Amnésia.
Material girl (now that's an original idea for a rubrik)
Idag pratade vi i skolan om att överkonsumtion egentligen är roten till det mesta onda (i stor skala), så på tal om det tänkte jag redovisa vad för spännande materiella ting jag slösade bort mina pengar på i Paris.
- kort, kortärmad silverfakeläderjacka från någon affär kallad Pimkie
- fabulös over-priced tygkasse (Baby Paris original sac) från Baby the Stars Shine Bright. Jag har en faiblesse för tygkassar som eventuellt kommer leda mig i ekonomisk ruin.
- La Cage Aux Folles på dvd (jag har sett den amerikanska versionen, Birdcage, men enligt Leonard Maltins filmguide är originalet bättre)
- en dyr skiva med Suzy Solidor, "Au Cabaret: enregistrements rares et inédits 1939-1963"
- soundtracket till Les Chansons d'Amour (anledningen till att jag inte köpte dvdn också är att denna inte har några subtitres överhuvudtaget, vilket känns väldigt dumt)
- "Le Tueur du Marais" av Paul Amstel (vi ska läsa en fransk bok i skolan, så jag passade på att köpa en till synes inte allt för komplicerad deckare om en escort boy och hans sidekick den hysteriska "hårfrisörskan" som löser brott i Marais... typ.)
- en billig skiva med Abd Al Malik, "Gibraltar"
- "Les Parapluies de Cherbourg", den überfina gamla musikalen med Catherine Deneuve efter vilkens anda ovan nämnda "Les Chansons d'Amour" är skapad (med Deneuves dotter Chiara Mastrioanni i en av rollerna)
- och sist och minst ett vykort från Christian Lacroix-utställningen på La Musée des Arts Décoratif
En printemps, tu verras, je serai de retour.
Ciao!
Viens, fais tes bagages, on part en voyage !
Imorgon förmiddag bär det av till Paris.
Ciao!
P.S. Jag är förstås overjoyed över att Sibelle gick vidare till Melodifestivalen, imponerad av Suzzie, rädd för Nordman och hoppas att Carola dumpar what's-his-name och återgår till att vara en over-the-top solodiva igen.
Bonne deuxième chance, Sibelle!
Peace out. Jag måste verkligen packa.
Comme ils chanteront...
Sebastien Tellier!
Hm. Han är kanske en sådan som är mer käns i Frankrike än utomlands? Men enligt esctoday.com har han jobbat med berömdheter som Air och Daft Punk. Låten som Tellier ska tävla med, Divine, finns att lyssna på på dennes myspace och, tja, efter Les Fatals Picards förra året är ju allt annat ett framsteg, men that aside, så måste jag säga att låten är ganska.... ljum för en storslagen comeback. Om man ska frånta folket rätten att rösta (även om de var glada att slippa det) och idka diktatoriska ickeval borde man väl ändå kunna vaska fram något roligare än det här?
Mina förslag, om jag suttit ni expertjuryn eller vad de nu använde sig av, hade snarare varit något i stil med
Auf Wiedersehen, Project Runway 4.
Jag såg ganska nyss sista avsnittet av som är PR4 (just efter att ha tittat på den förskräckliga, vulgära, otroligt sjaskiga brittiska motsvarigheten Project Catwalk, så det blev en ljuv omställning) och utan att avslöja för mycket för dem som inte känner till resultatet kan jag säga att jag inte är helt missnöjd. Jag är till och med väldigt nöjd. Det kunde inte ha gått bättre.
Dessutom har jag, tack vare PR4, fått en helt ny respekt för Victoria Beckham. Fierce!
På söndag åker jag och resten av min projektgrupp på studieresa till Paris, och för att hålla mig till traditionen (som instiftades i höstas) att på något sätt skada mig själv fysiskt några dagar innan avresa, har jag lyckats stuka foten och kan knappast gå (dramaqueen!). Nej, men allvarligt talat så är det extremt irriterande, speciellt då en av mina få relativa talanger i livet tyckts mig vara mina hyfsat välutvecklade förmåga att gå länge och i rask takt (och någorlunda korrekt riktning) i större städer. Men jag ska fösöka låta bli att springa alltför mycket under helgen, så hinner det förhoppningsvis läka. Min smärtande fot har i vilket fall som helst fått mig att fundera över vilka skor jag borde ha på mig (i allmänhet), och det enda jag kommit fram till är egentligen att jag längtar till att det blir tillräckligt varmt och soligt så att man kan ha sådana här skor på sig. Ah, j'aime bien la couleur rose.
Döm förresten om min skräckblandade förtjusning då Bea Szenfeld för några veckor sedan medverkade i Fråga Olle i 5:an och hade den här klänningen på sig. (Det syns inte om man inte är extremt uppmärksam, men den svarta bag som hänger vid min högra - alltså den med klockan - arm är inget mindre än en väska från Mood Designer Fabrics, känt från Project Runway, som min mor had med sig tillbaka från NY i somras.)
Imorgon ska jag göra resternade delar (allt utom speaking som jag gjorde förra veckan) av Cambridge Advanced English, vilket innebär att så gott som hela dagen kommer tillbringas med provskrivande i Göteborg. Alltså får det troligen bli till att packa idag (om jag bara lyckas uppbringa kraften att resa mig upp och gå till resväska och packningsbara föremål) . Själva avresan kommer alltså sedan äga rum på söndag förmiddag, återfärden på torsdag förmiddag, och tiden däremellan i Paris. Efter litet om och men ser det nu ut som att vi kommer ha vårt högkvarter (aka olyxig sovplats) på ett hotell i Marais. Låt oss inte ens gå in på mina känslor inför kombinationen: bo, Marais.
Förutom det ska vi - och det här är ju då själva poängen med resan och projektarbetet - göra ett högst vetenskapligt besök på Disneyland Paris, där (till skillnad från 4e arrondissementet) jag aldrig förr varit.
Och på söndag kommer jag hålla utkik efter Jérôme Pradon som enligt sin officiella hemsida är på semester från Lord of the Rings den 2-9 mars...
Melodifestival, aftermath
Tankar i allmänhet om gårdagens Melodifestival:
- Sibelle! Att jag någonsin kunde tvivla på hennes sångförmåga. Jag skäms.
- Linda var också überbra.
- Nordman sjöng mindre dåligt än senast, häxbränningen var något av ett antiklimax, och det hela var nästan mer skrattretande än skrämmande.
- Jag har funnit ett färhållningssätt till Björn Gustafsson: han är som den fria televisions svar på reklamavbrott, några minuter då man hinner typ på toaletten eller hämta dryck/förtäring e.d. (Jag kan alltså inte kommentera hans, um, nummer.)
- Det var inte bara den musikaliskt bästa deltvlingen, utan även den snyggaste med snygg-Linda, snygg-Mitsogiannis (som påminner mig om Louis Garrel) och Sibelle.
- Charlotte såg alldeles för instängd ut i sin empiristiska rustnings-klänning. Jag saknar kroppsstrumpan från förr.
- NIklas Strömstedts gittarer var bra, Calaisa gjorde noll intryck och jag kunde fortfarande inte få mig att ogilla Fronda.
- Martin Kagemark. Sorry, jag måste bara nämna honom.
- Den moderna elementdansen var fin. Tänk sig, jag har gått och börjat intressera mig för modern dans.
- Mika har satt sina spår i det kollektiva medvetandet. Lindas verser lät som något av honom, och Mitsogiannis såg ut att ha lånat hans stylist. *ryser*
Men vem som en vinner Melodifestivalen in the end så har de ingen chans mot.... Azerbadjans Klaus Nomi goes rock goes religiösa övertoner goes maskerad! Typ.
Sibelle.
Need I say att mina förväntningar inte bara överträffades utan snarare tillintetgjordes (på ett bra sätt) ikväll? Sibel är fantastiskare än jag kunnat tro, och That's where I'll go är en av de bästa låtar jag hört. Så det så. Den hade litet För att du finns-effekt på mig, i det att jag satt hänförd och tårögd genom hela framträdandet.