Queen Victoria's England will never ever be the same

För några veckor sedan insåg att jag då i princip kiunde ha mitt i höstas korta hår i hästsvans, och gick därmed på akutbesök till en frisersalong, med mobilen för säkerhets skull fylld av bilder föreställande Tabs frisyr (ur alla håll), då jag inte är typen som säger "gör vad du vill" till frisören. Et voilà så fick jag en ny frisyr för 150 kr, ett pris som gjorde att jag var smått orolig över att få öron avklippta eller dylikt, jag menar, det var ju knappt hälften av vad jag brukar betala. Var frisören ifråga alltså såpass dålig att hans arbete inte var värt mer? Undervärderade han av någon anledning sig själv? Hade han helt enkelt insett att studenter med dyra framtidsplaner har en tendens att gå till den billigaste salongen (det mest avgörande i mitt fall var dock att det var öppet och folktomt när jag gick förbi på morgonen)?

Inte världens bästa  bild, men ungefär så ser mitt hår ut nu. Och min hand är egentligen inte abnormt stor. Kläderna är så kopierade från Tabatha Coffey så tillsammans med håret  är det borderline cosplay (jag anstränger mig dock för att hålla mig bort från väteperoxiden).


Så var mitt hår relativt kort igen, jippi tänkte jag. Men i söndags var jag på Gbgs filmfestival och såg Affinity, den senaste av filmatiseringar av Sarah Waters böcker (svenska boktiteln ifråga är Livstråden), den som utspelar sig delvis på ett kvinnofängelse någon gång under det sena adertonhundratalet. Och nu känner jag plötsligt att jag måste spara ut mitt hår till samma längd som filmens huvudperson Margaret, för att kunna att ha det i samma uppsättningar som hon. Och medan jag väntar på att håret ska växa, sy upp en kollektion kläder att ha på mig, för att om några år vandra gatorna (på ännu obestämd ort) som en äkta, om en något efter sin tid, viktoriansk dam,
   För av någon anledning så älskar jag (mer än rokoko och Markisinann de Merteuil och allt det där) de där befängt opraktiska kjolarna med allt tyg samlat där bak som slutar  i ett släp av något slag (omöjliga att inte släpa i markens smuts och lera), de markerade midjorna, de höghalsade blusarna, de välformade jackorna, de fantastiska hattarna och de strama håruppsättningarna, caperna! Den där oefterhärmliga, svala elegansen.


Och hur ofantligt vacker är inte Anna Madeley som spelade Margaret? Hon är som den ultimata - viktorianska -  kvinnan. I kombination med kläderna gjorde Affinity till en sann fröjd för ögat.

Avslutade kapitel

Idag var jag i skolan och hämtade de sisyta grejerna samt lämnade in mitt passerkort (adios, amor, du har varit en god vän under hösten) och min nyckel. För den senare fick jag till min glädje, om än inte förvåning, tillbaka de 100 kr jag lämnat vid uthämtandet av nyckeln i början av terminen. Så nu är jag rik igen.
   Dock kändes det förstås litet... i can't believe I'm saying this, vemodigt att dels ge upp mitt tillträde till skolan konstiga tider men mest av allt att inte längre ha någon som helst ursäkt att gå dit. Litet avundas jag ju dem som stressar vidare med sina underställ och anoraks och allt vad de sysslar med nuförtiden, som ska lära sig att göra korsettliv, som fördjupar sina kunskaper vidare inom sömnads- och mönsterkonstruktionsdiciplinen. Och strukturen som finns där när man har lektioner att gå till. Köket där alla elever tränger ihop sig vid tolvtiden för att värma sin medhavda mat. Och trots min folkskygghet, jag lovar, klasskamraterna.
   Men. Faktum är ju att det bara lockar så här i efterhand, när jag har en viss betryggande distans till det. Så det är så här det ska vara, definitivt, med mig vid sidan om. Om intet annat får jag försöka gå på skolans visningar och se om jag känner igen någon, eller något från sysalen.


Those were the days...
Outfit: ihopnålad blus i gammalt kinesiskt tyg, i midjan ihopnålade byxor i svart randigt tyg 10 kr/m
Bakgrund: skolans provrum
Hår: som det såg ut för några veckor sedan

Class Act



Tidigare ikväll diskuterade de i p3 möjligheterna att ex-presidentens George Bush skulle ställas inför rätta för, vad var det, brott mot mänskliga rättigheter eller något sådant. Jag blev alldeles tingly i kroppen. Jag menar, här har han varit president under en sådan stor del av mitt liv att jag egentligen knappt trodde att han någonsin skulle avgå, så tanken på honom ställd tillsvars för brott, det är ju rent... overkligt (inte osannolikt eller orealistist, snarare drömlikt).
   Någon expert säger att det mest troliga vore en rättsprocess igångdragen av det amerikanska folket självt, och jag kan förstås inte låta bli att komma att tänka på att vad jag lärt mig om Class Actions från extramaterialet på Damages säsong1-dvdn (trovärdig käll, eller hur). Hur var det nu; om man vill stämma regeringen eller presidenten måste denna ge tillstånd först. "Får jag stämma dig?" "Javisst, det är klart. Bring it on." Detta skulle vara en kvarleva från tiden då man hade kungar (inte i USA kanske, men i allmänhet) som ansågs vara litet av guds utsände och stå över alla andra.
 
Just sayin'. I vilket fall som helst sändes tredje avsnittet av andra säsongens Damages igår i USA, så vetskapen om det kan egentligen ha varit orsaken till eventuell tinglyness.

Guess we'll cry come first of may...

... precis som när jag grät när Obama höll sitt första tal efter att ha vunnit det amerikanska valet. Som när Tara säger till Willow att hon borde vara med den hon älskar, och Willow svarar "I am". Som när Marija Serifovic yog Europa med storm i sin kostym och vann ESC. Som när Buffy håller sitt tal i sista avsnittet, Can stand up, will stand up.

I digress. Det är en spännande tid (som alla tider, på något vis), som sagt. Vi går
framåt, och det är rätt håll. Och sist men inte minst: suck it, Yngve.

Take out your pencils. Begin.

Arethas hatt var fascinerande. Den andre predikanten var bättre en den första (han lät som han inte trodde på eller brydde sig om ett ord av vad han sade). Obama-dottern d.ä. hade en snygg blå kappa. Jag grät under presidentens tal, förstås, comme d'habitude. De svenska kommentatorerna påminde mig om den traditionella negativa sarkastiske (let's not name names, men den andra är värre än den ena) cyniska svenska kommentatorn som pratar sönder Eurovision Song Contest.

Tänka sig att USA har en ny president. Det var ängesedan det hände, i mina unga ögon. Och att han är den första på ett sätt. Det är fascinerande. Det är något sådant som gör att man påminns om goda med att leva under just den här tiden. Vad man får uppleva och se. 
   Man har ju hunnit vänja sig litet sedan valet, men ändå, wow.


Bring on the waterworks...

... it's Anauguration Day! Televiserad! (Omigod Clintons i svt24! Al Gore! Kändisar! Är det inte intressant hur både B Clinton och Bush d.y. båda ser ut som att de är på väg att få en skrattattack, fast på helt olika sätt?)

På väg till skolan för att hämta saker idag vid lunchtid gjorde jag ett antal stopp, bland annat på BodyShop och stadens skivaffär. I den första inhandlade typ häften av allt som var på rea och en och annan sak till fullpris, och i den senare Antony & the Johnsons nya album. Och se vad jag kom ut med...


Nej, inte en mjukisgris och några kuddar, men två små bruna papperspåsar utan handtag, Det kändes som att jag kom direkt från grönsaksmarknaden.

Glad amerikansk presidentinstallation!

Chick, chic, bitch, I love Lucy

Döm om min förtjusning när jag surfar in på Bokhora.se och finner ett blogginlägg rörande en av mina egna litterära (typ) pet peeves, nämligen bristen på tydlig distinktion mellan uttrycken chick lit och chic lit.
   Rent logiskt borde ju det första beskriva en slags bok som passar sig för kvinnor (eller kycklingar, men det alternativet dömer jag alltför osannlikt), "chick", precis som  chick flicks är filmer av en speciell typ främst riktade till en kvinnlig publik. Det senare, "chic lit", är däremot en mer fashionabel genre, som tagit sitt namn från franskans "chic" (som uttalas utan t-ljud i början och med en längre vokal), "elegant", "moderiktig". (Typ som... designernamedroppande produktplaceringskavalkaden The Devil Wears Prada?)
   Vad som förvirrar mig är när dessa två ord används helt urkiljningslöst i samma mening, och gärna om samma bok, trots att verket ifråga inte är det minsta "chic".

Mina funderingar ställdes på sin spets när jag lånade min systers ex av Mats Strandbergs "Jaktsäsong", och på bokens baksida upptäckte dels ett citat från Nordvästra Skånes Tidningar (or something to that effect) som kallade den för "chic lit", dels ett från tv4s Nyhetsmorgon som talade om "chick lit". Qué, liksom? Och till Nordvästra Skåne vill jag säga att, ärligt talat, bara för att något utspelar sig bland c-kändisar i Stockholm behöver det inte automatiskt betyda att det är fashionabelt. Vilket den här boken är ett ypperligt exempel på.
    Ja, förresten, när vi ändå talar om trollen, är jag inte helt utan åsikter angående Jaktsäsong. Jag har tidigare läst några småroliga krönikor av Strandberg, och goodnes gracious, boken inleddes ju faktiskt med ett citat från BtVS, så jag kände mig benägen att ge den en chans även om baksidetexten (eller omslaget, för den delen) inte var den mest lockande. Och bannemej, jag tror inte att jag läst en bok som gjort mig så irriterad sedan The Da Vinci Code (A Farewell to Arms gjorde mig snarare förbannad). Förutsägbarheten. Känslan av demi-självbiografi (med medföljande tvångsmässig "vem är den verkliga kändisen bakom namnet?"-nyfikenhet). Det rent motbjudande (tillika tidsparadoxala) greppet att ägna ett helt kapitel åt att låta karaktärerna diskutera den Kända författaren till boken. Det banal übervardagliga språket (tänk... blogg) som jag personligen avskyr och inte alls vill se i böcker.


Lily Allen-kavalkad!


Hon sätte ord på mina allra innersta arga känslor. Sansade debatter har sina positiva sidor och sin tid, men för att vara ärlig, well, I think your just evil.


Everything's cool as long as I'm getting thinner.

Det tog några år, men nu har jag insett hur awesome Lily Allen är.


Det verkar som att det senaste inom den svenska blogosfären är kommentarer till en ytterst befängd svältdiet som någon visst ska förespråka (jaja, jag är kanske inte lika ovetande soim jag vill få det till - det händer faktiskt att jag läser skumma modebloggar ibland, av oliak anlendingar). I vilket fall som helst vill jag färstås också säga något om det. Liter kort, sådär.
   Alltså, jag förstår att vi bombarderas med bantningstips och catwalk-modeller och indoktrineras i att det smala, eller rentav magra, är det ultimata. Och jag kan likaså se lockelsen i att försöka förneka sig själv något man vill ha eller behöver - att som jag sluta dricka kaffe gör mig inte bara mindre hyperaktivstressad, det känns som att jag har kontroll över åtminstone något i mitt liv när jag istället beställer en vidrigt söt chailatte. Men, det är här förnuftet borde sätta in. Och visst, fortsätt med din skumma ät-det-här-men-inte-det-här diet om det passar dig, så fortsätter jag att baka mina cupcakes med sojamjölk och äppelsidervinäger, men för valfri gudoms skull, ät
   Som vegetarian har jag ett antal gånger ställts frågan "Men hur ska du få i dig allt du behöver?" (retsamt, intresserat eller kritiskt) och är därför noga med att faktiskt tänka på vad jag äter. För det är så länge jag är någorlunda frisk med goda vitamin&mineralvärden som jag faktiskt har den där kontrollen, som jag anses och kan anse mig själv kapabel till att själv välja vad jag äter, i enlighet emd mina etiska övertygelser. Så att svälta sig själv borde ju vara högst kontraproduktivt då det leder till att - om man har tur och överlever - nedsatt allt (utom hårväxt) och/eller den allmäna och förhoppningsvis personliga insikten om att man inte är i stånd att hålla i kontrollen över sitt eget födointag.
   När jag var liten och inte ville äta upp min mat var den stående motrepliken "Tänk på de fattiga barnen", och medan jag fortfarande har litet svårt att se liknelsen, så känns det som att den faktiskt fungerade. Är man tillräckligt frisk och kry så äter man, punkt slut. Snarare än den där känslan av kollektiv skuld handlar det om något så självklart (nästan religiöst) som uppskattning. Man är hungrig och har möjlighet att äta, och alltså äter man. Om man sedan är som jag och blir kinkig, apatisk och deprimerad efter några timmar utan födointag är det dessutom en altruistisk handling att äta regelbundet.
   Min poäng som jag tänkte komma till nu är den här: innan du går på någon sjuklig svältdiet och låter dina hjärnceller bedövas av hunger, se till att ta vara på din förmåga till logiskt tänkande och tänk efter först. Och inse att  vissa påfund bara är ren idioti.

Och tänk inte på vad Austin Scarlett sa när han dök upp i PR säsong två. Man kan visst vara för smal, och, ärligt talat, för rik. Han må vara ung, vacker, begåvad och beläst, men det hjälper inte mot dumma uttalanden (eller uttalanden av dumma talesätt.) Och om ni har lasagne i ugnen, försök ta ut den i tid, för överkokta mosiga-näst-intill-upplösta lasagneplattor är ingen höjdare (om än perfectly ätliga).


Complice.

När man kommer hem från skolan och klockan är sisådär 23.35 känns det liksom litet hopplöst vad gäller aktiviteter resten av dagen. Ska man ge efter för den där varma, förvirrade, panikslagna, yra känslan av det-är-tio-timmar-sedan-jag-åt-lunch och laga sig en skål med gröt? Ska man ge sig på disken som hotar att ramla ur diskbänken om inget görs? Börja sätda? Laga ta-med-till-skolan-mat för resten av veckan (kräver dock först att amn diskar för att frigöra kastruller?)
Jag hade varit orolig för min dygnsrytm om jag inte vetat att den ändå snart kommer att ha tvångsnormaliserats när jag gått upp imorgon(idag)bitti om några sju timmar.

Förresten, det bästa man kan göra när man går igenom en nästintill folktom stad (borde inte det vara en oxymorn, folktom stad?) strax innan midnatt är att ställa in sin ipod på att slumpmässigt spela upp den samling av ESC-låtar som finns därpå, och ta vara på att mörka ensamma natten är ett av de få tillfällen man faktiskt kan promenera på gatan och mima engagerat till musiken i hörlurarna utan att någon ser (förutom möjligen sådana som sitter uppe vid sina fönster och spionerar, men de får skylla sig själva.)

Lahko noc, Eropa.

2009 i TV

Låt oss ta en tyst minut och fundera över hur snygg Glenn Close är på promobilderna till den andra säsongen av Damages, som har USA-premiär nu på onsdag. Försök sedan gå tillbaka till vardagssysslorna som om din hjärna inte alls hakat upp sig och din näthinna blivit tagits gisslan av FX Networks.


Je serai sage, moi aussi.

Jag lät inleda året med en smula personlig insikt.
   Vad som för någon timma sedan begav sig här ute i familjehemmet på landet var att jag tillbringade ett fåtal (jag skäms, det är sant) minuter på den spikmatta min mor fått i julklapp. Jag hoppades förstås på någon form av stor Insikt som lön för mödan, men insåg snart där jag låg med oräkneliga plastspikar som grävde sig in (kädnes det som) i min nakna rygg att den där obligatoriska (kroppsliga och andliga) avslappningen som var ett nödvändigt steg vägen till upplysning inte skulle komma att infinna sig. Detta berodde till stor del av den enkla anledning att jag inte kände den minsta benägenhet eller önskan att överhuvudtaget försöka slappna av medan min kropp utsattes (utsatte sig) för denna ytterst obehagliga behandling. Varför skulle jag ha det minsta intresse av att vila (borderline meditera) på ett underlag av vassa spetsar, när jag istället kan spänna mina annars så understimulerade muskler allt som går i beredskap på att - när inspirationen eller paniken eller bara rastlösheten faller på - lägga handflatorna mot madrassen utanför spikmattan och med imponerande hastighet pressa min kropp upp från det smärtsamma underlaget.
   När mamma så började prata om den där varma känslan som skulle fylla mig efter, tja, åtminstone 20 minuter på mattan tog rädslan (för perforerad ryggtavla och förlust av kontroll) överhanden och jag gav upp.
   Istället för den andliga upplysning som jag väntat mig ledde alltså mitt möte med mattan till en djup insikt om mig själv. Att ligga still på obekvämt underlag är inte min kopp med te (jag känner litet mig som Habib i tv-serien med samma namn, eller som Edina i AbFab, båda ständigt och utan direkt framgång sökande efter mening och upplysning), och inte det som kommer att göra mig till en god, välmående, tillfreds-med-mig-själv-och-världen och oupphörligt insiktsfull person. The quest goes on (litet passivt, sådär).

Dock har jag faktiskt funnit någonting som tillfälligt kan göra mig till en något mer harmonisk varelse: att lyssna på
Allvarligt talat med Kristina Lugn från den allmänt trevliga radiokanalen P1 i i-poden. Det finns fyra avsnitt av programmet, det går ut på att Kristina svarar på inlästa lyssnarfrågor (om vadsomhelst, stundtals obegripliga) ackompanjerad av bra musik, det är fantastiskt, och det är typ så nära en religiös upplevelse jag har varit.


(Årets första livsnödvändiga dos av Kate Mulgrew.)

Förra året hade jag för ovanligetens skull ett seriöst, omfattande och luddigt nyårslöfte som egentligen var ett citat ur en schlagerlåt. Det gick sådär med uppfyllandet, särskilt eftersom framgången vad gäller målet ifråga är svår att bedöma, så inför 2009 struntar jag i att hitta på några nya löften (om viktreglering, godiskonsumtion, blablabla) och väljer att stå fast vid det jag lovade mig själv för ett år sedan och jobba vidare. Det är nämligen ingen tävling, Rom byggdes inte på en dag, och det är bättre att utvecklingen sker långsamt än inte alls. Mitt schlagercitat är ett på alla sätt alldeles för bra löfte för att förpassas till det förgångna, och det är just ett löfte, inget krav. När allt kommer omkring handlar det om vad jag är skyldig mig själv (och i viss mån andra). Och efterson jag ändå minns hur det lyder, och det egentligen är förra årets nyheter, så det finns ingen anledning att återigen nedteckna löftet här. 
Så gott nytt 2009, god fortsättning, be the best that you can be men ta inte ut er, mesdames, messieurs et surtout messieurs-dames.