Happy new year!

Min stora kärlek 2008 (som jag upptäckte i början av året) har varit Les Chansons d'Amour, Christophe Honorés vackra, roliga, sorgliga, underbara, fantastiska musikalfilm om en grupp människor i Paris.
När jag nu önskar er alla ett gott nytt år och ett fabulöst 2009, får det därför bli med en bild från nämnda film. (Ja, ni borde se den.)


Selma vs. subtext

Efter detta sidospår in på min egen litterära bana måste jag ju förstås snabbt och koncist (tja, det var intentionen) kommentera den där tv-serien som visades i den statliga televisionen dagarna efter jul, "Selma". Den var trevlig, Mona Berglu-... Helena Bergström, menar jag, var bra, och Valborg Olander inkarnerad av Ingela Olsson är min nya modeikon. Dock måste jag säga att själva den omtalade Kärlekshistorien lämnade mig litet förbryllad... jag menar, visst, måhända att jag är bortskämd med moderna mer explicita tv-serier som Queer As Folk, The L Word, Nip/Tuck, Six Feet Under, men srsly, om de kallar det-där-mellan-Selma-och-Valborg-och-Sophie för kärlekshistoria så är ju Xena/Gabrielle obestridlig maintext i jämförelse (jag ber om ursäkt för min  nörd-jargong). Jag menar, låt oss punkta upp sakerna:

1.
S: Selma och hennes litterära väninnor (så att säga) uttrycker sin kärlek till varandra i ord
X: Jag kan inte tänka mig en enda anna tv-serie där huvudpersonerna så ofta brister ut i kärleksförklaringar så ofta som Xena och hennes sidekick.

2.
S: Selma kysser Sophie för att... vad var det, råda denna i vad hon skulle göra för att förföra första bästa manliga bikaraktär (Sarah Michelle Gellar och Selma Blair i Cruel Intentions)? Det där med karaktärer som bara kysser varandra när de kan hitta på en riktigt absurd förevändning till det påminner mig  om...
X: Xenas själ i Autolycus kropp kysser Gabrielle, Gabrielle för över vatten till Xena med mun-mot-mun-metod (och båda blir lite överentusiastiska) och så vidare (jag har ju bara sett tre säsonger, what can I say)

3.
S: Selma & den ej-arbetande prostituerad... sure, litet plus i kanten, men det räknas inte. Vem som helst kan väl hångla med en ung vacker, smal skådespelerska i tv utan att det behöver betyda något?
X: Litet som att Aphrodite kysser en förbryllad Gabrielle eller att de kvinnliga bacchi-vampen dansar sensuellt och väldigt nära stackars Gabrielle. Fast med betoning litet, då Selma förstås saknade det där elementet av hm-vad-vill-vår-målgrupp-av-unga-heteromän-(och-eventuellt-vissa-andra-)ha.

Egentligen är Selma inte riktigt lika subtil och tvetydig som Xena ibland kan vara, men om man tar i beräkning att...
a) Xena spelades in huvudsakligen på 90-talet medans Selma dök upp först tio år senare 
b) Xena var tvungen att behålla en majoritet av sina tittare (av olika slag och inklinationer) i sex säsonger; Selma hade två avsnitt, och so what om kristna högern eller gemene man eller vem som helst var av negativ uppfattning därefter.
c) Selma talades så om som en serie inte så mycket om författaren men om kärleksförhållandena, medan Xena handlar om våld och gudar och kvinnor i bikini-liknande outfits och råkar som bonus även innehålla en tav v-historiens vackraste episka kärlekshistorier.
... can you blame me för att jag är litet besviken? Var var kärleksscenerna (jag kräver kroppskontakt) mellan Selma och Valborg, liksom? Var de för gamla för att kyssas, eller vaddå? (Eller för gamla och normalbyggda, som Brooke Smith i kombination med inte-heller-utmärglade-Sara Ramirez) Eller mellan Selma och Sophie, sans fransman i rummet intill, då? För att vara en ovanligt sexuell Selma var hon faktiskt ganska... kysk.


Efter detta inlägg är eventuell julstämning i den här bloggen finito.

Det smärtar litet att erkänna, men jag såg inte ett enda helt avsnitt av årets julkalender i tv. Några få minuter härdade jag ut innan jag beslutade att ge upp och ägna mig åt lättare saker såsom nya zealand-förlagda äventyrsserier. Men, my point being, att jag har inte alltid varit så oinsatt i genren. För några år sedan skrev jag till och med en kortkortkortnovell inspirerad av finalavsnittet - när jag läser den nu fattar jag ingenting, men I bet it made total sense to me back then - som jag tänkte publicera som en egocentrisk hemmagjord försenad julklapp. Och den kommer med en amatörmässig men rätt så bra photoshop-manipulation


Decembernatt

Natten var trivsam och vänlig, där den omslut de två i släden. Överallt runtomkring dem glittrade stjärnor, och allt Tjet kunde höra var den andres trygga andetag. Vanligtvis skulle det ha skrämt honom att befinna sig på en otrolig höjd som denne, men det enda som rörde sig i hans hjärna var de sex korta orden "han gjorde en julklapp till mig"; upprepade som ett saligt mantra.   "Em... du Allram?" Han rodnade i mörkret.

   "Ja, lille Tjet, vad är det?" Svarade den välkända rösten.

   Tjet tittade fundersamt bort. Vad var det han hade tänkt säga? Och varför verkade det plötsligt så svårt? Nu, när de inte längre var i sändning, när hans ord inte skulle dömas av tusentals tittare över landet, borde det inte om något vara lättare än vanligt? Här fanns ingen annan, bara dessa två personer, som arbetat tillsammans i vad som tycktes en evighet. Alla dagar hade kanske inte varit perfekta, och visst hade Allram en tendens att säga saker som inte var så snälla, men...

   Tjet mindes alla de kvällar han suttit och täljt på sin present. Han hade fantiserat om hur han gav den till Allram, som skulle le och säga att det här var minsann den finaste staty han någonsin sett. Han hade inte alls planerat att börja gråta, men det gjorde så ont, och han kände sig så ensam. Om Allram inte alls tyckte om honom... han hade aldrig förr i sitt liv känt sig så övergiven.

   Men nu satt de här, tillsammans i rymden, och bara tyckte om varandra.

   "Tjet? Mår du bra?" sa Allram när den mindre av dem varit tyst en för lång stund.

   "Ja, jag gör det nu." Tjet såg på sin vän, och mindes plötsligt vad han tidigare varit på väg att säga. Och den här gången skulle han inte avbryta sig. "Jag... älskar dig, mycket. Tror jag."

   "Jaså, det säger du. Jaha. Vad trevligt. Ja, jag tycker mycket om dig också, faktiskt. Vilken tur," sa Allram och skrattade.

   Ett ögonblick av tyst samförstånd senare, snuddade deras varma läppar vid varandra, i den kalla, mörka decembernatten.


Christmas Takeover


Som gåva till världen delar jag med mig av min storslagna Photoshopkunskaper, och julklappen till mig själv en ursäkt att utan anledning ha ännu en bild på Tabatha Coffey i min blogg (och hur snygg blev hon inte som tomte, srsly?). 
   Happy Holidays!

And that's why I love you.

I sann public service-anda vill jag börja med attvpåpeka att det troligen finns många andra utomordentliga underklädesmärken att välja på. Men ändå, så såg jag en högst persuasive reklamfilm på tv häromveckan (och jag är ändå typen som alltid zappar eller går och gör något annat i reklamavbrott)... Och srsly, det finns inte mycket som avslöjar vad reklamfilmen faktiskt vill sälja.
.

Tänk vad fint (på ett djupare plan, med en tiondel så många besökare) det hade varit om den hade filmats i Hyssna G:a Kyrka (den där medeltida religiösa byggnaden vid Surtan, där jag till och med sjungit på ett bröllop en gång, utan att kyrkan brann ned eller kristendomen gick under, mind you).

I ate the spine of Atlas, now the world is crushing me.


Jag tror att jag redan kan ha nämnt vad jag tycker om Otep. Jag står fast vid det.
Förresten är känner jag mig mer som det sötrsta akademiska (som i "praktisk"-inte-så-akademisk) misslyckandet någonsin för varje dag som går. Är det för sent att hoppa av en kurs när det är mindre än en månad kvar? Är det värt att gå klart den om man inte kommer få godkänt? Det som var bra med gymnasiet var att även om jag sög på gympa och min mode-lärare var sadistisk och min mentor fick psykopatanfall (jag överdriver kanske) så kunde jag åtminstone gå till en franskalektion och kunna en massa, få min engelskalärare att berätta hur han visste redan förra året att jag skulle få mvg, eller höra min svenskalärare säga något sombetydde så mycket att jag vill behålla det för mig själv. Då fanns det alltid någonting annat som kunde intala en att man  inte var totalt värdelös.

Folklore

Att börja laga mat i halvsovande tillstånd kl kvart över elva är inte nödvändigtvis en bra idé, även om receptet är från självaste Martha Stewart och bakgrundsmusiken från Sofia Karlsson (feat. Dan Andersson.) Jag var på Jul på Liseberg förut, vilket var trevligt, men hur får de upp alla de där lamporna i träden? Jag åt även en ny (enligt de stora skyltarna på väggarna) veganmacka. Den var... stor. Och hur kommer det sig att allt veganskt får prefixet "vegan-", medan vegetarisk mat däremot blir just "vegetarisk ---" snarare än "vegetarian-"? Det är som när vissa kalla kinesisk mat för kinesmat, eller (för att relatera till min area of studies) använder ordet "kineskrage" för att beskriva det som jag skulle kalla för "kinakrage", eller om jag är på litet mer kreativt humör, "Maokrage".


Layla tov, Eropa.

Cheesus Christ!

Jag vet inte om min hemmagjorda helt lakto-ovovegetariska (men laktosfria) keso-ostkaka är lyckad eller inte ännu, men oh my goodness, det doftar gudomligt från ugnen.

G.L.O.R.I.A. in excelsis deae


Om Patti Smith är bra och Lucy Lawless är bra, säger det ju sig självt att en kombination inte kan bli annat än utsökt. (Lucys byxor. typ, är däremot så hypnotiskt förbryllande att jag iväjer att nte kommentera dem.) Och märk att jag gjorde omfattande research på google för att få fram inläggsrubriken, med vad som förhoppningsvis är en korrekt - i sammanhanget och i allmänhet - dativform av dea. Det är sant att få saker är så roliga, intressanta och lärorika som att söka svar på djupa grammatiska spörsmål med hjälp av interwebben.

Absolute Christmas

Jag är så säsongsbetonad. Och märk att jag förbehåller mig rätten att efter jul byta tillbaks till min förra blogglayout(istället för att göra en ny, igen.)

Jag råkade zappa förbi femman och fastnade vid High Fidelity (som jag skamligt nog inte sett), och nu är jag fullkomligt trollbunden. Hela den där grejen med skivaffär, übernörderier, bikaratärer vid namn Dick känns skrämmande bekant... det är litegrann som att komma hem, liksom.

Framtida tele-visioner

Dagens goda nyhet: Bravo har beslutat att göra en andra säsong av Tabatha's Salon Takeover! Andra fabulösa program som förnyas är The Rachel Zoe Project och Flipping Out (samt Million Dollar Listing, som jag inte har sett och kan uttala mig om.)


Tabs och Rachel Zoe's assistent Brad på PR finalvisning. Brad är lika elegant och preppy som vanligt, men jag är däremot inte helt säker på den där kombinationen av blankt svart tyg och dragkedja. Känns litet fjortissportigt, litet sådär JC anno tidigt 2000-tal.

Konsumism

Idag hittade jag den Valio cottage cheese med ystenzym jag letade efter. Way utanför staden, på Coop Forum. Det var en nästintill religiös upplevelse, För övrigt är jag sju meter blandade tyger rikare och 70 kr fattigare. Ett av tygerna är turkost med färgstarka blommor och påminner mig om en av mina all-time favorittavlor, som vi har på (den gröna) väggen i matsalen.

Oligarki-chock och neokonservativa euro-visioner

Ok, så det borde inte ha kommit som en chock egentligen, men gjorde det trots allt då jag efter den initiala upprördheten valt att bara minnas de bra sakerna (Elnur & Samir! Senhora do Mar! Ryssland vinner för första gången! Alenka! Skönsjungande Marijor x 2!) från de senaste årens eurovisionsschlagerfestivaler och förtränga orosmoln såsom Terry Wogan, tidningskrönikor och sådant som människor i allmänhet slänger ur sig. Anyways ska EBU ha bekräftat de omtalade regeländringar som gör att finalen i 2009 års ESC kommer att avgöras till hälften (50%) av televoters och till hälften av - sätt dig ned och se till att ha ett glas vatten eller en chokladkaka till hands - jurygrupper. Märk den avsmak med vilken jag kursiverar och fetstilar ordet. (Idén om att först ge folket rösträtt för att sedan några år senare delvis ta ifrån oss den påminner mig om något som hände i Kaliforinien för några veckor sedan. Som en brasklapp vill jag säga att folkomröstningar hör hemma i musiktävlingar och presidentval och dylikt, inte i enstaka frågor om minoritetsgruppers rättigheter.)
   Man påstår att detta är ett steg i kriget mot terro... nej, jag menar, vadhetterdet, grannröstning (som om det vore det värsta som kan hända), och visst, det förhöjer väl inte direkt spänningen att man redan kan på förhand kan lista ut att det svenska bidraget kommer få höga poäng av övriga nordiska länder (och om det inte skulle slå in står vi på krigets rand), men ponera att vi har nationella jurygrupper som in the ole days; inte fan kommer det bli mer oväntat för att det är en norsk jury som delar ut poängen!
   Enligt eurovision.tv har det sagts till broadcasters anslutna till EBU att juryerna endast kommer bestå av
professionnella musiker. Låt mig upprepa: professionella musiker (min arga, urskiljningslöst elaka sida vill utropa: oxymoron! men det vore ju utan grund). Jag hoppas att informationen är felaktig (ett decemberskämt), men rent hypotetiskt, skulle utgången i en internationell musiktävling av gigantiska proportioner till hälften avgöras av en enstaka ingrodd, inavlad, elitisk, pretentiös, bitter yrkesgrupp (lik alla andra yrkesgrupper, alltså)? Låter det som en positiv lösning (på det där imaginära problemet)? En ganska smart idé vore ju isåfall att låta juryn bestå av de musiker som skickat in men inte fått med låtar i de olika nationella uttagningarna, och på så sätt garantera att missunsammheten är på topp och absolut ingen kompisröstning förekommer då jurymedlemmarna helt enkelt avskyr alla bidragen, redan innan att ha hört dem (som när de som inte gick vidare från audition bedömde finalisternas maträtter i Top Chef). Det vore väl ändå det mest rättvis? Så slipper man hela den där subjektiva bedömningen som kommer sig av att folk röstar på sina favoriter.

Men men, låt oss lämna hypoteserna ett tag och se på nuläget. Hela idén med en rösttempererande jury går ut på en platonsk tanke om att det obildade folket inte själva har vett att inse vad som är bäst (för dem), och därför mår bäst av att styras (helt eller delvis) av en elit som på något vis anser sig mer lämpad (och nu snackar vi inga demokratiskt folkvalda beslutsfattare här). Jag förstår att man kan resonera så när det gäller världspolitik, det kanske kan stämma ibland att majoriteten inte vet (eller vill, snarare) allas bästa, men ärligt talat, att applicera det på en musiktävling? Med det befängda argumentet att annars kommer stackars Sverige aldrig få återuppleva sin stormaktstid (y'know, ABBA, Herreys, Karl XII och allt det där). Jag menar, heliga  Zeus moder, det vore ju lika absurdt som att slänga ur sig att man eftersom några närliggande länder på östligare längdgrader röstade på varandra borde återuppbygga Berlinmuren! Nej men, just det, det var ju precis det Terry Wogn sade. Ha. Ha. Ha. För splittrade folk och förtryck och kalla krig är ju så himla kul och bra och nu. ( You funny little man, you.)
   Och vidare vad gäller den bespottade kombinationen demos och krati, så får man ofta i s.k. västlig media uppfattningen att det där obildade Folket som inte känner igen bra musik och leds av sina starka när de hör den av någon anledning alla bor öster om Österrike, förutom de enstaka som infiltrerat occidenten, förstås. Vill folk alltså ha en etniskt specificerad elit som säger åt oss vad för slags musik vi ska tycka om?
   Minns ni i våras, när man med små sref började återinföra diktaturen och lät jurygrupper plocka ut ett bidrag ur varje semifinal? Vem gavde en bonusplats i finalen? Charlotte fucking "kvinnlig fägring" Plåt-Niklas Perelli. Om det är den slags MusikSmak en väl vald och balanserad jury förespråkar och anser vara den enda rätta, har jag inte det minsta intresse (som om jag haft det tidigare) av att tycka rätt och smakfullt och västligt. Nej, mitt hjärta tillhör Anzej, Alenka, Marija, Elnur & Samir, Dana International, Vânia, Jenny, Luminita, Nuša, Evdokia, 75 Cent, Sopho, Ich Troje... ja, till och med Sestre. You get the picture. Och ja, jag tycker att det är förnärmande att den musik jag gillar inte anses lika värd en vinst som den från, säg, Norden.

Ni förstår, jag älskar Eurovision. Jag tar det på Allvar, och jag är en sådan som blir förbannad när band som LT United dyker upp och låtsas inte bry sig, men. Det finns en gräns. Jag tar det inte på sådant absurdt allvar att jag anser det nödvändigt att i resultaten läsa in upprörande politiska fenomen och därefter i bitterhet över att den svenska stormaktstiden och det brittiska samväldet tillhör en svunnen tid skämta om krig, om protektionism. Jag vill helst säga att "det är inte en tävling, (Yngve)" men det är det ju egentligen (på sett och vis), men jag kan säga att det är en tävling och inte ett kallt krig, oavsett vad vissa tror eller vill få oss att tro, och själva poängen är inte vem som får flest poäng (att den som får flest räster skulle vinna är ju snart ett minne blott), eller vilket geografiskt område som just nu (rättmätigt, skulle man kunna hävda) gör störst succé. Det handlar inte ens om en gammal geografisk avgränsning kallad Europa. Det handlar om musik (som ska bygags utav glädje, minns ni?), det handlar om gemenskap (i mångfald), det handlar ju om att ha roligt.

Keine Grenzen. So what att jag inte förstår resten av texten, det är smörigt och Fred-På-Jorden och Imagine-There's-No-Countries, och det är rosa hår. Det är vad Eurovision handlar om.


Then, better world we'll get.

Skor, yadda, yadda... och Katherine Kiernan Mulgrew.

Goda Grönsaksätare, vad jag önskar att gummistövlar inte vore så djävulskt obekväma och benägna till framkallande av skoskav. Mina plastskor går sönder överallt, är måttligt fotvänliga, jag orkar bannemej inte gå en halvmil i högklackat varje dag, jag har en suspekt svullen&röd-tå-inflammation-eller.whatever-åkomma och skolsköterskan som hade den där manlig-läkare-auran av "jag hade helst velat vli ståuppare" vågade att föreslå föreslå något så befängt som att jag borde använda fotriktiga ecco-skor. Heliga Hovslagare, även om vi låter den skamlösa produktplaceringen vara, kan det bli mer lädervidrigt än ecco, liksom?

Jag borde egentligen gå i syntetiska strippskor (med tiocentimetersklack och platå) hela vintern; på så sätt kommer man ju iallafall upp novanför det värsta slasket. Fast det bästa vore ju förstås att göra som björnarna eller flyttfåglarna, och fly vintern snarare än att illa fäkta den-

(Ja, jag har påbörjat min väg mot en mer (Batmans-)Robin-orienterad syn på och användning av bestörta och förstärkande utrop.)

Dagen har annars ägnats åt, lermme see, Xena, tedrickande och chokladätande, läsande av bang från det tidiga 90-talet (jag måste säga att jag i vissa fall nästan föredrar den gamla goda tiden - när jag var sisådär tre år gammal - då tidningar var i svartvitt), P J Harvey, Hole (varför låter jag som en liten flicka i kyrkokören när jag försöker sjunag med i Doll Parts? jag klarar aldrig att skriksjunga de höga tonerna), Fair Trade-choklad... och nu har jag slut på utåtagerande kvinnliga artister i min nedbantade skivsamling och vet inte vad jag ska lyssna på - som passar minttför tilfället konstans arga humör - medans jag lagar mat.

På tal om... coola kvinnor som höjer rösten, så ger jag er det här clippet av den ever som fabulous Kate Mulgrew som uttrycker sin åsikt angående den dåvarande amerikanska administrationen. (Det påminner mig litet om i slutet av Sarah Waters "Tipping the Velvet", där det krävs en performer som talare för att det det politiska buskapet ska nå ut. Och litet i likhet med Nan är ju Kate gift med en politiker, dessutom.)

Apati.

Jag är så sliten mellan skolan där jag borde men inte vill vara och auditionen som jag vill men inte vågar gå till att jag börjar bli rädd att det hela skulle kunna sluta med att jag missar båda och istället tillbringar hela dagen sittandes i min lägenhet, som fastfrusen, stirrande ut i tomma intet.

Jesus Kristus, livet gör sig bäst som musikal!

Oo, jag älskar när man gör bra musikal av politik, även om det tyvärr händer alldeles för sllan. 
  
Neil Patrick Harris. Allison Janney, Jack Black, och what's-his-name från Chicago, Margaret Cho, Maya Rudolf m.fl. vs. Prop 8:


My fall will be for you.

Jag saknar gymnasiet och svenskan och engelskan och franskan och spanskan (can you spot a pattern) och är så arg på mig själv för att jag inte kände mig själv tillräckligt för att inse att det skulle bli så här. Att min totala inkapabilitet inför praktiska ämnen såsom slöjd inte var en tillfällig svacka men en del av mig. Det enda jag är bra på nu är egentligen prokrastination och verklighetsflykt, och jag känner mer och mer att jag helst bara skulle vilja stanna hemma med Xena (tänk om antikens Grekland varit så här intressant när jag läste historia A), Angel, Patty Hewes, les hommes perdus, Buffy, Janeway... Hur tragiskt är inte det?
   Och som sagt. Torsdag, imorgon, Magnus, körsång. Eftersom jag troligen är den sämsta student som satt sin fot på skolan måste jag förstås infinna mig på lektionen som sadeistiskt passande sammanfaller med provsjungningen några hundra meter därifrån. Och det är ju inte som att jag har några hemliga besparingar (bara studieskulder) som skulle tillåta mig att släppa allt och ägna mig åt tv-sänd körsång (inte för att jag har någon illsuion om att jag på
riktigt skulle gå vidare, men i min verklighetsflyende värld har jag åtminstone en chans.)



Tarja är majestätisk som få, och Ghost Love Score var alltid min favoritlåt med Nightwish.