La Joie de Vivre

Jag kände för att publicera den här videon, utomordentligt fångad på film av systern min, litet som en allmän ursäkt för hur mitt humör ibland kan te sig litet väl spännande och omväxlande.


Sämre sångerskor finns det väl. Ändå. Typ. (Våga inte säga emot mig vad gäller det.) I vilket fall som helst, om ni inte står ut med mitt galande - hoppa ändå direkt fram till ca 03:40, då jag niger och går av scenen, för att skåda hur snyggt en extraordinärt fabulös Bea Szenfeld-klänning kan röra sig.

O, ljuva, ljuvliga Kulturskolan i Mark. Låt dem inte göra nedskärningar hos dig.

Det relativt långa inlägget om ESC, version '09.

Jag menar, egentligen är jag ju bara pissed att Storbritannien, Island och Azerbajdzjan hamnade på så pass höga placeringar. Visst, må vara att Andrew Lloyd Webber känner alla i musikbranschen, men jag trodde och hoppades så innerligt att vi lämnat låtar som den (annat än i musikalsammanhang) i nittiotalet.

   I något anfall av plötslig naivitet hade jag lyckats intala mig att en Lane Moje-wannabe per år, flickor med hjärta i handen, discokule-transor och religiöst färgad mugham-rockopera, ja till och med något så bisarrt som människor som inte sjunger på engelska, skulle bli en långlivad trend.

   Så intet ont om det norska gossebarnet med sin Junior Eurovision-text (förutom just JESC-texten då), intet ont om de förbryllande sarkasm-befriade franska kommentatorerna som var chockade över Patricias katastrofala placering (inbillar jag mig eller vill folk vara besvikna och bittra?) och framförallt bara gott om den twitter:ande Malena Ernman som ju gjorde förhållandevis gott intryck med tanke på att hon inte syntes i ljussättningen och även om jag personligen inte tyckte att numret var alls lika bra uttänkt som i Melodifestivalen.


Varje dag tackar jag i mitt hjärta väl valda gudomar för att det inte finns några kvällstidningslöpsedlar i Tours (jag svär - jag har inte sett en enda). Trots att jag gått flera hundra meter utanför min dörr idag har jag inte läst ett ord om Frankrikes eget schlagerfiasko, så tack och lov att ett land som Sverige ändå finns som kan hålla den seriösa journalistiken vid liv. Ta det här till exempel: Fiasko! Björkman = grunden till allt ont? Fenomenalskandal! 

   Ärligt talat, säg mig, hur ska jag någonsin frivilligt kunna återvända till detta? Är det kylan och mörkret under vintern som fryser våra skandinaviska hjärnor och förstör dem just i tid för Eurovisionen?

   Som nämns på Pierre's Schlager Experience (själv hade jag pinsamt nog igår natt ännu inte kommit på tanken att, um, ställa resultat mot det faktiska antalet deltagare) så kom Malena på 21:a plats av sammanlagt 43 tävlande länder (av vilka mina favoriter Tjeckien nog skulle kunna sägas ha kommit sist.) Och fjärde plats i sin semi, men det är en annan historia. Ärligt talat, vill vi verkligen ha en tävling med 43 deltagare där alla som får en placering från mitten och nedåt, eller varför inte alla utanför topp fem, anser sig ha råkat ut för ett fiasko? Vill vi att halva Europa ska vara bitter (ja, Christer Lindarw, jag vet att du vill det för att kunna få till stånd en ny sådan där fin och glammigt metallisk järnridå.) Where's the love, yo?

  

Det bisarraste är ändå de som påstår att eftersom vi bara fick en mittplacering, alltså, så borde vi bojkotta ESC och bara tävla i Sverige. Ok. Om de nu bryr sig tillräckligt litet om Eurovisionsfestivalen för att lämna dem helt, vad spelar det för roll vilken placering det svenska bidraget får? Kan de inte bara låta bli att titta och låtsas att Sverige inte deltar (sådär som jag föredrar att förtränga vissa partier ur sista X Files-avsnittet) och låta oss andra få ha kvar vår musikaliska dröm om det spretiga och i vänskaplighet förenade Europa-med-omnejd?

   Ja, inte för att min dröm är speciellt intakt efter årets tävling, då, för att gå vidare i den europolitiska djungeln. Faktum är att jag inte är så liknöjd och glad och douce som det kan tyckas - jag är också bitter. I sisådär tio år rörde sig Eurovision i riktning mot och uppnådde ett röstningssystem som bygger på demokrati - förra året inskränktes den något till Plåtniklas Perellis räddning - och 2009 reducerades den till en del demokrati, en del oligarki. Och nej, en halv demokrati är väl knappast att se som en demokrati alls? Allt för att kunna blidka de mest etnocentriska av mediala pladdertackor och kontrollera att det obildade europeiska folket inte tar fel beslut. (För att sammanfatta ett ämne som jag behandlar för utförligt i det här inlägget.) Bara tanken på det gör mig illa till mods.

Gårdagens tävling måste ju dock kunna sägas ha fört med sig någonting positivt som kan återupptända hoppet om folkomröstningar: den officiella anledning till de återinförda jurygrupperna är ju som bekant inte att hålla Europas alla Verka Serduchkor utanför topp fem, utan att få bukt med Grannröstningen. Så eftersom grannarna uppenbarligen glatt röstade på varandra igår också (och låt oss inte tala om den svenska juryns poängfördelning), borde väl det betyda att diktaturexperimentet misslyckats med sitt syfte och kan läggas ned och sedan bortförklaras som Eurovision Song Contests 50-årskris.

Peace out.


T'as vu comme il est beau, le ciel ?

På väg hem från operan såg jag en liten pojke (sisådär sju år kanske?) som gick tillsammans med en man jag bara antog sådär att var hans pappa, och höll en glänsande, välkammad typ rosa plasthäst (i vad som såg ut som Barbie-skala) i ena handen.
   Han så någonting, typ, "Hard du sett vad vacker himlen är?" till mannen, och jag kan intyga att himlen ifråga verkligen är strålande nu efter förmiddagens regn.

Blå himmel, sol, pojke med rosa häst... gissa hur lycklig och optimistisk man blir av den kombinationen?

Eurovision!!!


Nu beger jag mig till Casa Suède för att se på Eurovision! Heja Malena!

Le Concours Eurovision de la Chanson


Så var det alltså dags för Eurovisionsfinalen, denna årets höjdpunkt som jag av bloggen att döma tycks ha försummat litegrann just i år (av olika ointressanta anledningar). Detta betyder dock inte att jag legat på latsidan - jag har faktiskt under våren hunnit diskutera (/föra monolog om) eurovisionen med inte bara svenskor, norskor och fransmän och belgiskor, utanäven ecuadorianer och personer från något annat ickeeuropeiskt land vilket jag för ögonblicket glömt. 
   Inte för att jag vill försöka bortförklara det skamliga faktum att jag inte skrivit och bedömt alla bidrag (för jag är ju ävertygad om att det finns... um, jättemånga... människor som är intresserade av min åsikt). Jag skäms och förebrår mig särskilt för att ha försakat ESC-kommenterandet just det år då min förhandsfavorit ("förhands-" som i "sedan jag hörde att hon skulle medverka i MF") för första gången sedan Den Vilda någon gång på 90-talet gick och vann den svenska uttagningen. Jag borde ju naturligtvis ha ägnat dagar och nätter åt att granska motståndet i sömmarna.

Det jag tyckte minst om med Malenas finalnummer var ärligt talat klänningen. Bara armar i all ära, men ärligt talat,om vi ignoerar det bisarra men schlageracceptabla fjäderfäet  vid hennes fötter, vad är det som händer vid bysten? Någon slags vingar som står ut? Och eftersom de inte har fjädrar, betyder det att de ska föreställa flygplansvingar? Eller - och nu känner jag att jag är något djupt på spåren - är överdelen måhända inspirerad av operahuset i Sydney?
   Och problemet var ju att hon försvann i det vita ljuset. Varför, varför, varför? "Song contest", visst, men det är så mycket trevligare om man faktiskt kan se Malena också (till och med slovenskan visade sig ju i semin). Jag föredrar faktiskt green room-klänningen som såg litet bekvämare ut, litet mer... människoanpassad.
Men. I vilket fall som helst är jag ju förstås fortfarande mer än någonsin såld på schlageropera, La Voix och Malena Ernman och ska definitivt försöka navigera det franska telefonnätet och rösta några gånger på la Suède ikväll. Av tidsbrist och för mitt ryktes skull ska jag avstå från att skriva ännu en kärleksförklaring till Male... um, La Voix, och om någon har missat varför jag avgudar låten eller sångerskan hänvisar jag till detta inlägg (och om någon fortfarande inte insett storheten, till la Ernmans egen Twitter).

J'adore j'adore j'adore.

Kortfattat.

Vid sidan av Malena, gillar jag de här bidragen (några få, bara, typ):
Portugal: så söta och sympatiska. Gör mig varm i hjärtat och lätt förälskad.
Estland: Vackert, rullande r.
Albanien: bra till och med i engelsk version. Som flickan kan sjunga!
Armenien: kläderna. Frisyrerna. Låten är inte så pjåkig heller.
Moldavien: moldavisk dans är oemotståndligt, även om klädvalet kunde må bra av att ses över.
Israel: finstämt, hebreiska, läskigt aktuellt.
Ryssland: rysk ung kvinna-ångest när det är som bäst.
Frankrike: stereotypiskt franskt. Och vilken röst.
Kroatien: vackert, dramatiskt, glidande mellan toner och en touche av desperation.
Bosnien-Hercegovina: röda fanor, be still my heart. Balkan-emo-nostalgi, den har något för alla (om inte allt för mig). Men vilken låt är det den liknar (annat än Stad i ljus)?
Norge: charmig, vitrysk enligt mor min, fiolspelande, men texten? Känns den inte litet amatörmässig, litet Junior ESC?

Ukraina skrämmer mig, men efter att mor min berättade att sångerskan varit med i VIA Gra känner jag att jag kanske borde försöka arbeta bort rädslan och gilla den. Jag menar, hon har varit med i en grupp som var med i filmmusiken till Lilja 4-ever. Som Lena Katina och Yulia Volkova, som Maarja...
   Sedan ogillar jag typ Tyskland, England, Turkiet, Irland... the usual suspects och några till.


Hm-mm.

Det är som Work Out (tv-serien, inte den kroppsliga aktiviteten) komprimerat. Utan slagsmålen. Och sushin.


Original Sin?

No, I don't think so.



"It's a beautiful story. But the serpent also had a beautiful story, and the woman was deceived and the man was corrupted and they were forced to leave the garden." - Dollhouse


Votez ! Votez ! Votez !



OMG! Eurovision!

OMG det verkar som att den första semifinalerna inte komemr visas på fransk tv (och den andra, däremot av någon anledning, på en kanal jag inte har.) Varför, varför, varför? (Det faktum att min tv slutade fungera i torsdags försöker jag förtränga.) Har människorna ingen smak? Ingen uppfattning om vad som är viktigt i livet?

Uppenbarligen har jag inte lyckats med att som vanligt skriva något om alla årets ESC-bidrag här i min blogg i år, vilket helt enkelt kan förklaras med att jag faktiskt haft andra saker att göra. Dock ska jag så här litet i sista sekunden försöka säga något litet om åtminstone mina favoriter (och personligen föredrog jag dessutom förra årets startfält, förutom när det gäller Sverige då.)

Ja, min musiksmak är eklektisk och stundtals oförutsägbar.

Låtar som jag skulle kunna tänka mig att se som vinnare, förutom Malena som fortfarande har min ESC '09 Eviga Kärlek:


 

 


 

Tjeckien: Gypsy.cz - Aven Romale

Ni vet hur vissa låtar växer ju fler gånger man lyssnar på dem? Den första gången jag hörde Aven Romale tänkte jag att "jo, det här var väl intressant", och sedan dröjde det inte länge innan den flyttat sig upp bland mina absoluta favoriter, just bredvid Malena (ja, jag skulle beskriva min musiksmak som "eklektisk"). Den är catchy, omväxlande vad gäller både språk och musikstilar (som om Push the button och Razom naz bahato hade anställt Freddie Mercury som nanny åt sitt kärleksbarn), använder på ett alldeles utmärkt sätt ljudeffekter och verkar till och med ha något så lustigt som ett vidare budskap. Videon? Den är så awesome att det inte finns ord för det.

   De säger det själva i låttexten: det här låter som (en) hel symfoni. Bidraget har fått ta en del kritik, men ja kan omöjligt förstå den: kärleken må vara blind men det gör det inte mindre sant att jag älskar den - och att alla som är av en annan åsikt har fel är ju helt uppenbart.


 

Portugal: Flor-de-lis - Todas as ruas do amor

Det första ord som dök upp i mitt huvud när jag hörde/såg låten var "sympatisk". De verkar liksom på all sätt så trevliga och glada. Låten fortsätter i samma anda, vacker och stillsam, och gör mig varm i hjärtat och litet förälskad. Och inte skadar det att de sjunger på det mycket estetiskt tilltalande språket portugisiska.


Yassou Marija

OMG. Är det en fauxhawk jag skådar? I kombination med den vita kavajen får det henne att se ut som att hon har siktet inställt att castas som exotiskt europeisk chefbian i nästa säsong av Top Chef.


Och varför blir jag en sådan totalt intelligensbefriad avgudande fangirl varje gång jag ser henne?

Tvärsnitt?

Det är fascinerande hur den moderna varianten Inför ESC på något vis lyckats samla vad som skulle kunna sägas vara motsatsen till Sveriges intellektuella elit (samt någon enstaka finländare med uppfriskande dragspelsfetisch) i ett och samma program.
   Den positiva aspekten med årets program är att mitt starka ogillande mot Charlotte Perelli (i synnerhet för vad hon sade om a) Luminita Anghel och b) Marija Serifovic och även för hennes allmäna människosyn) hamnat litet i perspektiv när jag tvingats sitta igenom timmar av Marie "Va? Jag? Måns är min pojkvän? Jo?" Serneholt och Christer "jag spenderar inte bara all min vakna tid framför youtube, jag skryter dessutom om det" Lindarw när de desperat och ovant försöker få igång någon form av tankeverksamhet för att kunna åtminstone låtsas ha en åsikt.Vissa människor är inte gjorda för att prata i tv. Eller sjunga. Eller synas. Eller uttala sig. 

Vad gäller Christer Lindarw, som uppenbarligen inte kan skylla sin intelligensbrist på ungdom, tänker jag att det kunde vara en bra idé att kanske, typ, stänga in honom i någon slags ljud-isolerad inhögnad. I något hårt material, typ järn. Ja, litet som en sådan där, vad heter det, en järnridå. Det skulle han väl ändå gilla?
   Ja för där klämmer ju skon också. Jag står inte ut med folk som för "komisk" effekt föreslår att vi hänger upp en ny järnridå i Europa. Jag må vara för ung för att förstå det roliga eller önskvärda i bildliga påtvingade avgränsningar och kalla krig, jag har ju trots allt bara hört om det i efterhand, läst om det i skolan (och fått den befängda idén om att det var något dåligt). Men jag menar, Jesus Kristus, hur gammal, och hur jävla cynisk, ska man vara för att faktiskt tycka att det är roligt?

Finalement !

Regard en Coulisse har så totalt ändrat layout att jag vet inte vad. Det kommer ta en evighet innan jag lära mig hitta. De gar i vilket fall som helst en liten artikel där männen från L'Opéra de sarah säger sitt om att ha fått en Molière. Alain Marcel säger något om "reprise" (betyder det det jag tror att det betyder?) och Jérôme Pradon raddar upp allt som inte talat för föreställningen och påpekar i redigt bitter anda hurs snopet det är för dem som valde att inte se pjösen att den nu emottaget priset ifråga. (Alla fransmän verkar ju inte ha varit lika entusiastiska inför föreställningen som jag, som emigrerade för att se den. Typ. Je plaisante, jag lovar. Typ.)

Resultatet blir i vilket fall som helst att Jérôme ger en superb beskrivning av de hårda kriterierna för att bli tilldelad Nobelpriset i Litteratur:

"[...] que la profession couronne un spectacle qui a eu des problèmes commerciaux, qui n'a pas bien marché, où le public n'a pas été au rendez-vous [...]"

(Typ: "att [personer inom] yrket belönar en föreställning som har haft kommerisella problem, som inte gått bra, till vilken publiken dykt upp." )

Just sayin'. Vad finns mer att berätta om mitt totally glamorösa liv? Jag har varit mystiskt genomfrusen de senaste dagarna och börjar misstänka att det är psykiskt; idag köpte jag en skiva för tre euro med Amelita Baltar som sjunger Piazzolla-låtar och ya sè que estoy pianta'a.


(På ett berg i Marseille finns en kyrka. Trappstegen är många och solen skiner inte alltid på rivieran.)