Meningslöst.

Your Inner European is French!

Smart and sophisticated. You have the best of everything - at least, *you* think so.
Who's Your Inner European?

Man undrar om svensk ens fanns med som möjligt resultat...? Eller typ slovenier?
(På tal om Sloveninen har jag upptäckt att medans den engelska versionen av nyhetssektionen på Anžej Dežan's hemsida inte har uppdaterats på jättelänge är därmot den slovenska versionen full med nyheter. Så det är bara att börja plugga.)

Från Glorious till The Glory of Love

Så det var därför jag inte avskydde Andreas Johnsons låt. Igenkänningsfaktorn.
Voilà Mayim Bialik (Blossom!) som Bette Midler i filmen "Beaches", framförandes "The Glory of Love".



Behöver jag nämna att jag föredrar Beaches-Bette framför Andy?

Shopoholic-tendenser

För övrigt börjar jag så smått inse att mitt tidningskonsumerande kanske inte är helt hälsosamt. Jag kan helt enkelt inte vänta på bussen på centralstationen utan att shoppa loss på Pressbyrån, oberoende av min ekonomiska situation. Bara den här veckan har jag handlat (tre, varför kan jag inte åtmisntone köpa dem som kostar typ 20 kr styck?) tidningar för sammanlagt 208 kr. Bust, L'Officiel, Mana. Jag varierar mig åtminstone genremässigt; en livsstil, en mode och en politik/samhälle typ. Samt språkmässigt; en amerikansk, en fransk och en svensk.
Sedan kan jag även intala mig själv att L'Officiel var ett bra, ekonomisk, köp, då den faktiskt innehöll en bilaga (med catwalkmode för våren), så det blev liksom två tidningar i en. För att inte tala om utbildningsvärdet i att läsa på franska (tack och lov innehöll den ju många bilder.) Franska tidningar är lättare att förstå än franska radioprogram.

Och på tal om tidningar saknar jag Alla Älskar Schlager som kom ut i, vad var det, två nummer förra året och stal mitt hjärta direkt. Vilket kan illustreras av den här produktplaceringsbilden jag tog för nästan exakt något år sedan. (Jag må se döende ut, men det beror snarare på trötthet efter resa än bristande kärlek till Rickard Engfors musikmagasin. Och kanske betyder minen att jag redan där känner på mig att den ljuva tiden med tidningen skulle bli ack så kort?)
Alla ÄLSKAR schlager

"Solnedgångarna var vackra och gick ganska fort."

Voilà månadens komiska höjdpunkt...
Fritidsresors "Kändisresor", se semesterbilder (och läs kommentarerna till dem) från när Magnus Carlsson och Mats (Carlsson?) var på Mauritius! Total meningslöshet i kombination med hilariousness ensues.
Jag låg bokstavligt talat på golvet och skrattade. Men det kanske säger mer om mig.


Magnus & Mats på Mauritius

Enjoy!

Festival-fabulousness.

Fred, Fred, Fred!
Och nej, jag talar inte om frånvaron av krig, utan om den fabulöse, sagolike, talangfulle Fred Johanson, som gjorde en storslagen (tonsäker) insats som producent i Melodifestivalens annars inte så värst revolutionerande pausmusikal. För den som inte vet var det även Fred som gjorde rollen som Pontus "Oh God! My arm is stuck in the bedpost!" Pilatus i filmen Jesus Christ Superstar 2000, och följaktligen har så gott som hånglat med Glenn Carter, som i sin tur fick en Judaskyss av the one and only Jérôme Pradon.
Glenn & Fred
(Vänster till höger: Glenn Carter & Fred Johanson)

Men anyway, vidare. Då jag varit och sett Cats på Göteborgsoperan (duktiga dansare&sångare, fabulous dekor, fin koreografi, men oh my goodness vilken tråkig story) tvingades jag återigen rusa för att hinna hem till Melodifestivalen. Et voilà:

Magnus Uggla - För kung och fosterland Dana Diva
Låten var dålig och irriterande och för konceptuell, but I don't actually care för oh my God, där är Martin Kagemark i uniform igen! Inte för att den denna gång hade den minsta likhet med en lobster (se hur jag slänger mig med 1700-talsslang, vad jag menar är förstås ett befäl i den kungliga brittiska armén), men då Martin ju ändå har brutit med sin lookalike Sam West genom att skaffa sig brunt hår är jag beredd att nölja mig med det minsta.
 
Emilè Azar - Vi hade nå't Dana Diva Dana Diva
...Abort? Vill någon ge människan en mediacoach ?! (Denis D'Arcangelo? ...nej, kanske inte.) Har han inte lärt sig av nordamerikansk politik att det är av högsta vikt att få de konservativa kristna väljarna med sig?
I övrigt var han, trots vad som verkade som extrem nervositet, söt och charmig, och jag tyckte inte att låten var så värst dålig.
Sedan kan jag inte komma över det faktum att alla uttalar hans namn som "Émile", trots att accenten uppenbarligen är på sista e:et.  Jag ifrågasätter inte, jag vill bara veta varför? Vilket språk? Hur? Själv skulle jag , rent sponatnt, om jag bara såg det skrivet, ha uttalat det ungefär "emilä". (Eller möjligen "emelie".)
Enlighten me, someone. Please.

Sanna Nielsen - Vågar du vågar jag Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Låten var hyfsat schlagermysig och jag gillade hennes kläder. That's about it. Och så såg man kören dvs Martin Kagemark under uppträdandet. 'Nuff said.

Caroline af Ugglas - Jag tror på dig Dana Diva Dana Diva Dana Diva 
Snyggast skor! Jättebra artist! Men jag gillade verkligen inte låten (eller arrangemanget). Den fick mig att tänka på väckelsemöten och tidigare nämnda konservativa kristna, vilket ingav en lätt obehagskänsla (som dock inte kunde mäta sig med den som drabbade mig vid synen av Sebastians röda långkalsonger).

After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Clever, clever. Jag ser bilder framför mitt inre öga över hur Christer L står och instruerar kören: "Vad ni än gör, artikulera inte i refrängen."
Annars tycker jag väl kanske att den här låten, liksom den första, är lite för gimmick-y för Melodifestivalen.
 Däremot ääälskar jag Christer L's klänning! Särskilt den andra versionen. Ooo, vad snygga alla (/ovanligt många) var ikväll!
(För att glädja en familjemedlem ska jag även nämna att det svenska punkbandet Perverts redan på typ 70-talet gjorde en låt - vid namn "Ronka", vilket visst ska vara någon slags Göteborgska - som hade i stort sett samma budskap som After Darks "(Åh) När Ni...")

Sarah Dawn Finer - I remember love Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Låten växer tack och lov, och Sarah är festivalens bästa sångerska. O jag är så ofantligt glad att hon gick till final. Jag blev nästan lika gråtfärdig som Sarah. I'm so gonna learn to like this song. Och har jag nämnt att jag avgudar sång/are/erksor som står still (förutom diva-rörelser med armarna) och sjunger och bara ser totalt mäktiga ut?

Verona - La musica Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva 
Min musikaliska favorit, egentligen. Lite Paradiso, sådär.
Och snygg klänning hon med. Och vilken plats hamnade den här på, sade ni? Sist? Ja ja ja. Whatever.

Andreas Johnson - A little bit of love Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Alltså, jag hatar fortfarande inte låten, men den blir snabbt tjatig. Och den var bättre när man slapp se människan. Han har något nonchalant över sig som jag stör mig på.

And that's that. Inga mer låtat i år.

Ciao! Layla tov, Eropa!

Might as well be fabulous.

Oh, detta subtila sextiotal.. Men övertydliga formuleringar åt sidan så påminner mig denna låt, Home of the brave med Peanut, som jag fann i min ipod tidigare idag, naturligtvis om den där historien i vilken Austin Scarlett ska ha blivigt relegerad från sin high school på grund av att han såg för konstig ut, och sedan blev insläppt igen efter att de andra eleverna hade skrivit en namninsamling till hans fördel. Inte som den där hemska hemska högst upprörande filmen alltså, Ma Vie En Rose.

I den filmen fanns förresten en straightacting grannpojke/bästis/pojkvän som hette Jérôme, och tidigare i veckan hörde jag en radiointervju med en annan (tror jag, såvida filmen inte är based on a true story?) Jérôme, Pradon den här gången. Min illusion om att jag någonsin ska kunna lära mig ordentlig franska fick sig något av en törn, då där fanns en hel del som jag inte förstod (eller missförstod)... Och för att gära saken ännu värre var de medverkande gästerna i programmet fyra män i troligen mer eller mindre samma ålder, så att både försöka urskilja ord och höra vem det var som sade dem blev så gott som omöjligt.

I'm pretty sure though att monsieur Jérôme Pradon inte hade lust att tala om "varför vissa skådespelare döljer sin kärlek" (fina omskrivningar där, annars oförsiktiga prgramledare, jag vet inte varför denna ville disktuera det uppenbarligen känsliga ämnet över huvud taget). Jag må vara konspirationsteoretisk, men ärligt talat, vad antyder en ovilja att tala om något annat än att man har något att dölja, just?
Men jag älskar ju Jérôme, trots att han ska göra Aragorn i LoTR; jag önskar bara att han skulle gå en kurs (hos Denis D'Arcangelo?) i hantering av media. Och så önskar jag att han låter bli att bära peruk som Aragorn, karaktären vore inte hälften så irriterande om det inte var för det oborstade, oljiga håret. (För dem som inte vet/dem som mot all förmodan läser det här kan jag berätta att JP's frisyr är en sådan som inte troligen inte behöver kräva speciellt mycket underhåll och därmed borde vara idealisk för ringlketande och orch-stridande.

Tack vare nämnda radiodiskussion om garderobsstjärnor (dans le placard, både Denis DArcangelo och Patrick Laviosa, som var två av de andra medverkande i radioshowen, har förresten varit med i samma musikteaterföreställning vid namn "Chantons dans le placard") kom jag förstås att tänka på Morrissey (han är väl ändå hela det där is he or isn't he i garderoben-temat personifierad, no?) vilket resukterade i att jag drömde en förskräckligt tråkig dröm om honom.
Voilà the entire story: han gick omkring och vandrade över ägorna på sitt gods (sådär som kändisar gör i biografidokumentärer) och nämnde att han bodde där ensam nu, för att han just hade gått skilda vägar med sin ex-pojkvän som jobbade revisor.
Liksom, varför i hela världen drömmer jag om en revisor av alla möjliga yrken? Varför inte något mer glamoröst? Att denna bikaraktär dessutom presenterades utan namn men med sitt yrke är ju totalt fascistiskt. Vad är det mitt undermedvetna vill säga?

Speaking of an ongoing theme here, så nämnde min syster att det var lite halvtråkigt att på en SO-lektion diskutera huruvida homosexuella par skulle få gifta sig eller inte därför att alla i klassen ändå har i princip samma åsikt. Jo precis, tänker jag, det känner man ju igen. "Alla tycker ju att de ska få gifta sig," tilläger hon så. And I'm like: qué? På min tid, när jag gick i nian i högstadiet, var det en meningslös diskussion eftersom de flesta var klart emot  (och om någon trots allt var av en annan mer human åsikt så var de personerna väldigt tysta). Kan det vara en generationsfråga? Med två års åldersskillnad? Är vi som föddes i slutet av åttiotalet månne de sista av en utdöende grupp av medeltids-wannabes?
Det är nästan så att man kan börja tro på mänskligheten. Y'know, godhet, medmänsklighet och sånt.

För övrigt lyckades jag spilla ut mitt kaffe överallt under en franskalektion i tisdags, för att i det inre tumult som uppstod höra läraren mumla något om "boire café" och "interdit" (han har ju förstås aldrig sagt ett oird innan). Så, även om det absolut inte var med mening som jag slösade hälften av min dryck, så var det väfligt dumt gjort då det uppenbarligen innebar slutet för min dricka-kaffe-under-lektionstid-era. Ah well, det kallnade ändå alltid.
Och så har jag haft bort mina gympaskor. (Rättare sagt, försvann gympapåsen och återfanns sedan utan skor. Jag antar att de, röda och helt i plast, var attraktiva för eventuella upphittare. Eller så ligger de bara någonstans.)

Sedan vill jag bara påpeka att det bästa som hänt tv i år är Bravo's after show eftersnackprogram som man kan se via le Internet, Watch What Happens, där executive producer/superstar Andy Cohen svarar åp tittarfrågor tillsammans med gäster i en förskräckligt ful studio.
Jag älskarälskarälskar action-befriad low budget-tv.
Och förutom att vara åh så underhållande hjälper programmet till att krossa min mossiga fördomar. Som när Daniel Vosovic, finalist i Project Runway säsong 2, var gäst i showen, och hans indiepop-pojkvän (what's his name? Kiernan eller nåt sådant som jag inte kan uttala) gjorde ett cameo-framaträdande som gick ut på att sitta tyst på golvet (de hade varken fler stolar eller mikrofoner) och min spontana reaktion löd: "Oh my god, jag visste inte att de hade sådana [indiepoppare] i USA!"
Men där motbevisades den teorin totalt och completely. Thank you, Bravo and Andy Cohen. 

Förresten hatade jag inte Andreas Johnson's melodifestivallåt i år. That's a suprirse. Jag tyckte till och med att den var ganska hyfsad. På gränsen till, tja, bra.

Layla tov, Eropa!

"J'aime bien la couleur rose, c'est une couleur si triste."

(- som Pierre Philippe skulle ha uttryckt det.)

Igår kväll såg jag för första gången filmen La Vie En Rose, och blev helt försörd. Jag menar, hur elaka kan folk vara? (Och jag som hade planerat att flytta till Frankrike efter gymnasiet och allt... Inte om jag får sådana grannar.) Jag förstår ju att föräldrarna befann sig i en komplicerad situation, likaså läraren, men ändå. Och alla andra.
Och där i den scenen när den sjuåriga huvudperosnen Ludovic blev inkallad till rektorn och denne sa att "Nej, du får inte gå kvar här på skolan för du är för konstig och alla de andra barnens föräldrar har skrivit en namnlista flr att du ska sluta". Hur kan man säga så till en sjuåring?
Och Ludovic själv som är så naiv (i början iallafall) och försöker stå på sig och vara som han är, och inte förstår att göra som psykologen sedan föreslår; att vänta med att säga vissa saker tills han blir äldre. Hjärta, lär dig tiga, liksom, för att citera Karin Boye.
Han kan ändå inget göra som det är, inte försvara sig, inte fly... bara göra sig mer och emr sårbar för de andra, grymma, människorna.
Sedan slutade den ju iochförsig ganska lyckligt. Man hoppas bara att de inte flyttade igen och fick nya elaka grannar. Det kändes som ett väldigt bräckligt lyckligt slut.
Och jag intalar mig att det spelar roll att filmen är tio år gammal. Folk är inte så elaka nu, och det är inte alls sådär att växa upp.

Och i vilket fall som helst är jag ofantligt glad att jag inte är sju år längre.

La Musique

Alltså var det Melodifestival igår igen. Jag var på väg att missa den efter att ha varit på ett folktunnt fikamöte i Göteborg, men rusade i mina högklackade skor, bloomers och klänning från bussen uppför grusvägen till huset och hann i sista sekund innan showen började. Fårga: var det då värt det?
Tja, liksom första veckan lundlät programledaren helt att imponera. Finlandsresan förstod jag inte överhuvudtaget poängen med. Och att rulla eftertexterna för tidigt...?
Vad som upprörde mig mest över resultatet var egentligen att Magnus Carlsson inte gick vidare till Andra Chansen. Inte för att jag tyckte så värst mycket om hans låt eller något, men det känns ändå som om  Magnus och Andra Chansen hör ihop på något vis (eller borde göra det iallafall).
Att han-där-från-idol-som-lät-som-Andreas-Johnsson gick vidare var däremot ingen chock, även om det onekligen är rent skandalöst. Which I'll be getting back to in the betygsättning:

Måns Zelmerlöw - Cara Mia Dana Diva Dana Diva
Refrängen är ju ett sådant antiklimax, och jag förstår ärligt talat inte varför han sjunger på italienska. (Brukar inte Gomez i The Addams Family kalla Morticia "cara mia", utan vidare förklaring, är titeln möjligen en referens till detta?) Måns är förstås bedårande, men, som man hade sagt på Bravo: Don't bore Nina.
 Dock skulle bidraget passa utmärkt att representera Malta i ESC,

MissMatch - Drop Dead Dana Diva 
Jag glömde helt bort det här bidraget efter att ha hört det på radio i Fredags, och det säger väl det mesta om det. Dåligt, ologisktoch ack så  forgettable. Men deras kroppsutsmyckningar var lite snygga.

Magnus Carlsson - Live Forever Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Stor förbättring sedan förra året, men inget revolutionerande. Fast han borde kanske ha investerat i några extra dansare; han såg lite ensam ut på scenen.

Sheida - I mina drömmar, mani armani taha Dana Diva
Man kan ju inte låta bli att undra om hela den här idén med att sjunag på tre olika språk bara är en urskt för att kunna upprepa samma ca fyra meningar i tre minuter?Och gäll sång också, usch.

The Attic feat. Therese - The Arrival Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva 
Superb låt och ursnygg show, för att inte tala om Thereses dräkt. Även om låten kanske aldrig hade någon chans att gå vidare i tävlingen är vi glada över att ha fått uppleva den åtminsotne en gång....

Sebastian - When the night comes calling Dana Diva
Jag är en av de uppenbarligen få som avskydde Andreas Johnsons låt förra året, så naturligtvis är detta mest som en hemsk mardröm som upprepar sig. Som en familjemedlem nämnda, tycks Sebastian totalt sakna det man kallar "äkthet". Jag skulle inte tro på ett ord han sade. Och de där förskräckliga röda långkalsongerna/byxorna gjorde mig rentav illa berörd. Usch! Bort! Kära goda stylister, gör så att han har på sig något annat i finalen.

Sonja Aldén - För att du finns Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Ooo, mysigt... Plötsligt smärtar det mindre att Shirley inte är med i år. Låten är i min mening jättefin, och Sonja gör den galant och med känsla (might want to try that some time, Sebastian...) Men återigen, o stora stylist, man kan ju för guds skull inte klä på människan en minisommarklänning och sedan bara sätta på übervindmaskinen; allt jag kunde tänka var att det såg jättekallt ut.

Nanne Grönvall - Jag måste kyssa dig Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Låter inte det här bara som en upp-speedad version av Bo Kaspers' "Nu ska du få en puss av mig"-låt? Och jag gillar inte Bo Kaspers. Hursomhelst är Nanne såpass bra att man automatiskt bortser från eventuella brister hos låten. Och dansen var snygg. Och hon borde ha gått till final.

Fashion!

Un peu d'inspiration!

Och lite till, i bildform... Amanda Lepore modellar för Heatherette Fall/Winter 2007.
Amanda

"Some people say boring, I say brilliant."

(Now people, give it up for - Robert Best.)
   Vem kan förneka att Project Runway är det program som bidragit mest till det komiska utbudet i tv? Jag menar, oh my, inget annat än reality tv (jag vägrar fortfarande säga att de program jag älskar så är "dokusåpor") kan möjligen bli så roligt. Det enda som på senare tid har kommit i närheten av den komiska succé som följde då Santino Rice imiterade Tim Gunn sjungandes NIN's "Closer" är, seriously, dokumentären om Feministiskt Initiativ som visades i två delar på SVT för inte så länge sedan. Serien må till stor del ha haft även seriöst innehöll, men scenen där Jane Fonda satt och beundrade Gudrun Schymans ben var bara hsyteriskt rolig. Ärligt.
   Frågan är, för att återgå till tidigare ämne, när svensk tv(3) tänker visa den sensationella säsong 3 av PR? Eller varför inte den nya inredningscentrerade Top Design? ... Finns det någon yrkesgrupp jag beundrar, förutom läkare-utan-gränser och undersköterskor och städerskor och skolbespisningspersonal och allt det där uppenbara, och musikalartister och ljussättare på tv-serier, så är det inredningsarkitekter. Carson Kressley må ha det högsta underhållningsvärdet av de Fabulösa Fem, men Thom Filicia är utan tvekan geniet. På tal om det håller jag på att tapetsera om mitt rum (/min mor tapesterar, jag hjälper till litet grann.) Det är hemskt. Fullkomligt förfärligt. Jag är totalt oförmögen att föreställa mig resultatet bortom det nuvarande kaoset.
   För övrigt ska jag använda tapetbårder för att ge mina väggar lite extra stjärnglans, och jag bryr mig inte om ifall Oprah Winfrey's designer säger om att bårder alltid är ute. (- See, I don't ever have to go outside. My interior is already out. Ha, bitch!)

När jag kollade igenom tv3's hemsida just nu efter hintar om PR3, såg jag att de repriserar Den där Miriam. Och jag vill bara säga att, av alla fullkomligt vidriga tv-program som gjorts är det, troligen inte det värsta men, åtminstone att av de allra mest obehagliga program jag sett.
   Tv3 har åtmisntone en poäng i sändingstiden: 03.00. Ouch.
 
Tidigare idag skulle jag (av någon anledning) försöka installera och använda (gud hjälpe) en ny fabulous vinylspelare med USB (imagine that!) som mina föräldrar inhandlade tidigare i veckan. Detta visade sig bli en lätt förnedrande upplevelse (om man bortser att ingen var i närheten för att se mina misslyckanden). Vad som skedde var att jag lätt som en plätt och galant installerade programmet som man skulle ha till datorn, kopplade ihop behövda sladdar och skulle just till att sätta igång musikspelandet när...
   "Ohmygoddess vad är det där?!"
   Min blick fångas av en gummiskiva som kom med i paketet men ligger helt separat från resten av grejerna. "What is that thing? Ska den vara på spelaren? Någon annanstans?" På plastpåsen som omsluter gummiskivan står inget som kan vara till hjälp, endast "Denna plastpåse är ingen leksak och pga kvävningsrisk ej lämplig för barn." I bruksanvisningen står allt om hur man använder datorprogrammet, men nada om denna denna gudsförgätna gummiskiva, this Rubber Disc of Doom. Jag tvingas således ringa min mor, vars erfarenhet av vinylspelare logiskt nog är större än min. Hon berättar att ja, skivan ska ligga på skivspelaren, och slänger ur sig att: "De tänker sig väl att om man köper en sådan här så vet man hur en vinylspelare fungerar." Yay, bring on the humiliation, låt oss håna flcikan för att hon inte minns exakt hur hon spelade sina skivor under sina barndomsår... Grr. I slutändan tyckte ahg hursomhelst att hela operationen blev väldigt lyckad, då jag utan större trauman lyckades föra över, inte en men, två låtar från en vinylsingel äldre än jag själv till min kära laptop. (I anyone cares to know, var den übersällsynta singeln i fråga Jérôme Pradon's näst intill mytologiska "Tendrement" från 1987, med b-sidan "Malentendu". Slå det i rariteter om du kan.)

Hursomhelst, för att återgå lite grann till det tidigare temat tv, samt för att kvällen med lite citat/visdomsord... 
   Enligt en artikel i LA har vissa grupper på Internet hade mobiliserat sig i upprördhet för att tv-serien Ugly Betty, enligt dem håller på att bli "gay-cenrtic" och "lär barn att vara gay." Micahel Urie, som spelar Mark i nämnda tv-serie, håller inte med:

"That doesn't make sense," Urie said. "I watch 'Grey's Anatomy,' I don't become a doctor. I don't die when I watch 'CSI.' I'm not actually lost when I watch 'Lost.' I can't believe people would write that. They're just afraid. I think that if people can see themselves in a character, then that means the character is worth keeping."

   Av någon anledning finner jag bilden av en massa människor som blir så inspirerade att de spontant faller ned självdör när de ser på CSI förvånansvärt underhållande. På ett smått makabert sätt.
   And that's that. Layla tov, Eropa.

Funderingar

I've been thinking of something. Det sägs ju att man, för att få sin röst/åsikt/mening hörd, bör prata i ett konsekvent lågt tonläge, för att det är då folk faktiskt tar sig tid att lyssna. En låg (mörk) röst antyder självdisciplin och genomtänkthet, och och inger följakltigen respekt hos åhöraren. Motsatsen, en hög röst eller - gud hjälpe - en i falsett skvallrar snarare om desperation dvs brist på kontroll över situationen. Not so manly, not so pwerful.
Men, kan man fråga sig, hur completely orättvist är inte detta? Förstås är röstläge i mångt och mycket ett aktivt "val", men det  betyder inte att vissa människor (läs: de flesta män) inte har fyssika föruts'ttningar som gör att deras röst naturligt hamnar i ett lågt och begahligt läge. Ska dessa då få större inflytande i världen bara för att deras stämband är utformade på ett visst sätt?

Jag blev så förtjust då, när jag såg ett avsnitt ("The Kibbutz") av tv-serien The Nanny, där följande scen utspelade sig (ungefär):

Maxwell: Varför lyssnar jag någonsin på dig?
Fran: Tja... min röst är ju ganska svår att stänga ut...

Sensmoralen är alltså: pladdra på med din genomträngande höga röst, och in the end kommer de att lyssna, för de har helt enkelt inget val. Självaste naturlagarna säger att höga ljud hörs. (Om folk hör men fortfarande inte lyssnar är de extremt ohyfsade och borde omedelbart sändas till en uppfostringsanstalt.)

Fashion Statement

Helt random: om jag var med och tävlade i Melodifestivalen skulle jag vilja ha en klänning som den här, à la den genialiske Jay McCarroll...
187283-4

That'll give them something to talk about, no?

Schlagerhög

Hello, darlings!
In the words of Ola Salo: alternativmusiken är för tråkig.
Alltså sätts allt hopp om god musik oundvikligen till några (fler och fler) veckor i kalla februari-mars då våra förfrusna och desperata öron bombarderas av en samlinglåtar som aldrig slutar förbrylla i sin eviga förmåga att vara både spretig och slätstruken på samma gång.Anyways, till skillnad från förra veckans inte-så-storslagna evenemang glittarde Göteborg desto mer, även ordagrannt, och det visade sig till och med finnas hopp för programledaren. Vem vet, jag kanske har varit lite för hård mot honom, det kan after all inte vara lätt att fylla den lysande Lenas stilriktiga skor.Hursomhelst var Matrix-sketchen très trevlig, med Christer i solglasögon och Lena i, um, kök. (Believe it or not har jag faktiskt sett den första Matrix-filmen, men det är dock allt.)

Jag skulle även vilja nämna det faktum att det bidrag jag röstade flest gånger på kom på sista plats igår. I am telling you, de är inget annat än en  förbannelse, och jag vet precis vem som satte igång det hela, ja.
Voilà, tänk er en liten melodifestivalfrälst nioårig flicka, naiv för världens ondksa och svenska folkets brist på smak. The big night (det var på den tiden, innan kvalen) anländer, och hennes oskyldiga syn- och hörselorgan fångas av en sällsam sång om hemlig kärlek... Av någon anledning (<-- jag försöker verka som att jag är over that, men sanningen att säga jag tycker fortfarande att sången sparkar derrière) röstar hon alltså på Christer Björkman och dennes Välkommen Hem, och vad händer sedan? Jo, den kommer sist. Och vad kan en nioåring tänka annat än att det är så här det ska vara, hon är för alltid dömd att i ensamhet idolisera de oomtyckta och de förbisedda (begreppen "punk" eller "Jag är så jävla alternativ!!!" fanns ej hennes  vokabulär)... Christer Björkman är alltså guilty, och skåda här mina bevis för att det är onda makter (kan Carola månne vara inblandad ?) snarare än otur - dålig smak är inte ett alternativ, i min tolking av situationen. Le Statistik:

1999: Christer Björkman - Välkommen hem SIST, med fem poäng, alltså 36 poäng mindre än de som kom på näst sista plats
(2004: Pay TV - Trendy Discoteque Sjätte plats, men i deltävling, så mycket sämre kunde det inte ha gått mycket sämre
2005: Rickard Engfors & Katarina Fallholm - Ready for me (kycklinggula tights! ballonger i håret) SIST, i deltävling t.o.m.
(Jag kan även nämna att jag gillade Kwaanza, när det begav sig samma år. Succén uteblev.)
2006: ESC: Andorra - Jenny - Sense tu SIST, i kvaltävling for heaven's sake
2007: Regina Lund - Rainbow star SIST, i deltävling t.o.m.

Hursomhelst, nu till min subjektiva bedömningen av gårdagens bidrag, betygsatta med från en till hela fem Dana International. Och var varnade att jag tycker om att ge höga poäng.

Regina Lund - Rainbow Star
  Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Tu es parfaite, exactement comme tu es.
Regina, sjuk eller ej (jag hostar och lider med henne), bevisar sig i rymddräkt helt värdig av sitt namn.
Låten är som helst absolutely fabulous, och [gay]disco onekligen en av de trevligare musikstilarna. And I'm telling you, i ESC vill jag intet hellre än att höra ett anthem, ännu en oorginell kreation om (framtids-)tro, hopp och kärlek.
Och kläderna, tja, hon smälte ju iallafall inte in i mängden. Och hur kan man inte bli åtmisntone litet lycklig och varm i hjärtat när en kvinna gör ett helt scenframträdande utan att visa en millimeter mer hud än den i ansiktet. Och de röda handskarna... mmm. Spektakulära. Love the contrast.

Marie Lindberg - Trying to recall  Dana Diva Dana Diva
Marie må vara bedårande och söt och charmig och ha en hyfsat fin röst, menen av de saker jag tycker mindre om är väna och slätstrukna singer-songwriters. Om man nu skriver sina egna texter till sövande melodier och kryddar dem sparsmakat med bara lite gitarr och några få andra instrument i bakgrunden, så får man bannemej lägga in några ord någonstans som väcker publiken. Låt mig ta ett exempel från Tori Amos, den mest magnifika av alla dessa storslagna kvinnor som skapar musik (och en av dem som inspirerat Marie Lindberg): i låten panckake sjunger "it seems in vogue to be a closet misogynist homophobe". Försök säga det snabbt ett par gånger efter varandra! Tyvärr saknade Maries låt dylika wakeup-calls, och var bara sådär tråkig och en total besvikelse. Askungen i all ära, men jag ser hellre den fula styvsystern med divalater i faux-fur kappfickan och en sårad stolthet och ett blödande hjärta att sjunga ut som om hennes liv hängde på det, som en desperat men dräpande revansch på den värld som gladde sig så åt hennes olycka. (Jag får ursäkta mina dramatiska utspel med att jag på senaste tiden varit lätt besatt av filmen The Phantom of the Opéra och dess fantastiska leading ladies, samt den italiensk-egyptisk-franska legenden Dalida.)

Jimmy Jansson - Amanda Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Y'know, I never thought I'd say this, men jag hatar inte det här. Det är liksom som om en ung Per Gessle gjorde en Håkan Hellström-typ-låtar för åttaåringar, och resultatet blir ärligt talat ganska trevligt. Och han har ju onekligen energi, och gör det han gör bra, även om det inte passar alla (åldrar?).

Cosmo4 - What's your name Dana Diva Dana Diva Dana Diva
"Peek-a-boo" (stavning?) var ju onekligen förra sommarens stora muskilaiska händelse, och Cosmo4 är i likhet med föregående artist duktiga på sin sak. Men den här låten är tyvärr inte lika spännande som deras tidigare verk, så... klippt och skuren för radio, men inte så kul i Melodifestivalen.

Lustans Lakejer - Allt vi trodde på en gång Dana Diva
Ponera att Orup  och Rikard Wolff  fick ett kärleksbarn tillsammans; om detta barn sedan fick för sig att kasta sig in på musikens bana skulle det låta som det därså här. Och det sorgliga är att låten troligen varit bättre om antingen Orup eller Rikard gjort den, som det är låter den bara all over the place. Jag är för ung (eller för ointresserad allt från 80-talet och tidiagre är trots allt inte en blind fläck för mig) för att ha någon uppfattning om Lustans Lakejer i sig, vilket skulle kunna bidra till min totala oförståelse inför bidraget.

Jessica Andersson - Kom Dana Diva Dana Diva
Hon sjunger ju bra, men ouch vilken tråkig låt ("Kalla nätter" var mycket bättre, även om stylingen då inte var någon succé.) Den var så tråkig att jag fann mig själv upptagen med att spana på körkillarna istället (kören, ja... what's up med Martin Kagemarks hår? brukar det inte vara blondare? som Sam West...) Lägg även märke till det återkommande temat med Män, med stort M, i gårdagens kvaltävling. Först var det Cosmopoliterna som sjöng att de inte ville ha någoin "boy" utan en "man", en riktig "alpha male", och nu brister Jessica ut i de poetiska textraderna:
"om du vill va' min man
visa vad du kan
ja kom visa att du är en man"
Vaddå, för att hon vill utesluta möjligheten att  hennes beundrare as a matter of fact skulle kunna vara en drag king? För den risken är ju alltid så stor... Men som sagt, de tycks vara som besatta av Män med stort M, vad dessa nu innebär.
Sedan förstår jag inte riktigt hela det där budskapet i texten (förutom att Shania Twain sade det bättre för länge länge sedan), om att materiella tillgångar och spenderande av sådana skulle vara så obetydligt.
Istället minns jag vad Carson Kressley (den fashionabelt flamboyanta fjollan från Fab Five) en gång sa, på ett ungefär: "I'm  bisexual. Buy me something and I'll get really sexual." (Ett citat som förstås aldrig blir lika snyggt när man skriver ut det som när det uttalas. Sigh.)

Svante Thuresson och Anne-Lie Rydé - Första gången  Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva
Jag älskar sådan här musik och den här låten, det är bara att acceptera. Svante hade jag knappt hört förr, men han var ju förstås superb, och Anne-Lie som annars brukar låta endast skrikig imponerade stort. Angående stylingen sedan, så var Svantes glitterkavaj klassisk fab, och Anne-Lies klänning, om än alldeles för kort för årstiden, ganska snygg. Det gröna skärpet gjorde att den påminde litet (med betoning på litet) om Laura Bennets designmästerverk i grått och chartreuse från...

187283-3

The Ark - The worrying kind Dana Diva Dana Diva Dana Diva Dana Diva 
Låten är ju förskräckligt tråkig (förutom Love Grows liknar den ju även Michelan gelo, ouch...), det håller jag fast vid, men Ola Salos talang ligger i att han kan få oss att helt bortse från sådant. För oh my goddes, föörutom att han är en superb sångare och performer såg Ola drop dead gorgeous ut, och de där fjädrarna på jackan vara bara oh-so-fabulous. (Får vi månne se zlouti-fjädrar i finalen? that only makes sense of man är à jour med den franska musikalscenen, non?) Och en energisk artist är alltid (eller, för det mesta) bra. Om artisten uppträder som om det är det roligaste och mest spännande som någonsin hänt blir man snart övertgygad om att det är så...

And that's it, then. En hel vecka kvar, att ta sig samman och förbereda sig på nästa big event...
Ciao!

Hello, darlings!

Eftersom jag är för lat och fantasilös för att skriva en riktig presentation, tar jag en enkel utväg istället (t.o.m. så till den grad att jag svarade på den här meme-grejen för något år sedan...), voilà:

Choose a band and answer only in song lyrics by that band: Antony & the Johnsons
Are you male or female: For today I am a child.
Describe yourself: There’s no rhyme or reason.
How do some people feel about you: It’s hard to believe she’s a child of God.
How do you feel about yourself: Too weak to fly.
Describe where you want to be: With my candles and angels beside me.
Describe what you want to be: Free at last.
Describe what you want: To shine in the darkness.
Describe how you live: In a photograph of time.
Describe how you love: Like the leaves are falling down in silence to the ground.
Share a few words of wisdom: I know that the vision, it will never shatter.