Never seen blue.


Så här ser det ut när jag firar nyår tillsammans med min nya bästis; hon är inte så pratsam av sig, men är trots det ett utmärkt, stillsamt sällskap. Nej, faktum är att jag inte tillbringar kvällen ensam med min sömnad, utan befinner mig tillsimmans med mina föräldrar i vårt hus ute på landet, där tystnad fortfarande råder (jag hörde några fyrverkerier förut, men de har gjort ett uppehåll nu), där vi prestigelöst upplädda firar med moussaka, vin, fransk ost, choklad, kaffe. Och, vet ni, det blir faktiskt inte trevligare än så.
Varför ser jag ut som någon slags blandning mellan medeltida riddare, mö och gardin? Det finns faktiskt ingen direkt förklaring till det - annat än att lila, grönt, bisarra utstyrslar utan rim och reson, och kläder faktiskt sydda av just gardiner gör mig glad. Och att jag drömmer leva någonstans där jag får se ut - ursäkta språket - hur fan jag vill. Jag kanske bosätter mig i en stuga långt ute i skogen såsmåningom, och går omkring och påtar med  böcker och blommor och symaskin och är hur utdaterad eller före min tid, hur glad, hur ful eller fin och hur grå eller smaklöst färggrann jag vill. När jag saknar mänskligt sällskap går jag kanske ut förklädd till mainstream-människa som Fantomen, denna bekämpare av brott och stolta bärare av kroppsstrumpa.

Jag måste dock påpeka att gardinklänningen har sett bättre ut, i andra omgivningar och annat ljus,
vous vous souvenez?

Men gott nytt år, allihopa. Bonne année.

Ett hus vid havet.

I had such a fright - vad blir det på svenska igen? - jag blev plötsligen förskräckt då jag satt och oskylidgt läste igenom listan över medverkande artister i nästa års Melodifestival, och mina ögon föll på namnet Linda Pritchard. men det är ju för gudinnas skull Jeremy Bretts mystiska gamla BFF! Något ögonblick tycktes det mig möjligt att det faktiskt kunde vara hon - kanske hade hon i hemlighet bidragit med sång till någon tidig technolåt på 80-talet, och vilket forum är bättre på att gräva fram gamla anglosaxiska one-hit-wonders än Melodifestivalen? Med tanke på den Susan Boyle-hysteri som rått det senaste året kanske juryn ansåg att det var dags att låta den mogna kvinnan (som tidigare ju med stor framgång omsjöngs av de danska bröderna Olsen) med tantfrisyr få en röst.
Men nej. Så skräckfyllt/förtjusande var det inte trots allt. Visar sig att det finns en svensk sångerska/dansare som heter Linda Pritchard också. Och i jämförelse, hur ofantligt ospännande är inte det?

Enligt The Jeremy Brett Archive (hemsidan alltså, inte någon skum sprängfylld källarlokal någonstans - hoppas jag) trivdes in JBs Linda med stressen och trängseln i London, så hon flyttade ut till kusten där hon bor tillsammans med sin mor, och kan njtuta av lugnet och naturen.
Det är så utsökt udda. Så Nina Hemmingsson, den där serien med kvinnan som flyttar ut till en stuga och bara pratar med sin mamma ibland, på telefon. Så som skapt för att ge upphov till i en litet mysig, litet sådär alternativ film (dokumentär?) att visas på festivaler och sena kvällar på SVT eller - om vi hellre vill fokusera på livets mörkare sidor - en ny roman signerad Elfriede Jelinek.


From Holmes's private photographic collection


~*~*~

- Oh, look! It's Dr Watson as a youth! Not doing much; just lounging about, as is the wont of youths, in his plaid suit, making gentlemen passers-by wish they were that tree.


Innan, under och efter.

I år var familjens julfirande uppdelat i tre delar, hopknutna med hjälp av välsignade SJ (men var var de fina bistrovagnarna som ju står för halva anledningen att sätta sig på InterCity till hufvudstaden?): hemma den 23, med morbrors familj i Stockholm den 24 och 25 och så farbror den 26. Julklappsutdelningen hemma blev till en mycket opretentiös och trivsam stund, mycket tack vare att vi - inspirerade av Anna Ankas Jul - beslutade att spontanrimma till julklapparna; litet som Poetry Slam. Mycket rolig idé. Andra höjdpunkter under helgen var möjligheten för mig att för första prova på singstar och likaså ett välsmakande vin utan minsta tillstymmelse till sötma, den försenade och därmed något utdragna tågresan hem då jag hann läsa ut en ypperlig bok (Ali Smith - The Accidental) samt två timmar lång promenad i Vällingby; vi ska till och med ha gått förbi den sjö där Oskar i Låt den rätte komma in knockade sin plågoande.

Imorgon är det back to work; årets mellandagsrea ska visst gå under namnet "mellandagspriser" och jag kan meddela att hos oss är de senare faktiskt är rätt så identiska med "innandagspriserna" och de kommande "efterdagspriserna". Det är som de där "Before, Dring & After Sex Mints"-pastillerna fast med priser och högtider.
Jag planerar även att se till att kunna skriva upp trettio böcker (inte speciellt imponerande mål; nu ligger jag på ungefär 28) på min approximativa lista över litteratur insupen under år 2009, så ihop med intensivt arbetande (kunder! I'm talking to you!) och förhoppningen om att lyckas färdigställa åtminstone den där blusen jag sytt på i några månader, hoppas jag kunna distrahera mig själv tillräckligt mycket för att kunna undvika att läsa eventuella  illusionsspolierande recensioner av Sherlock Holmes-filmen innan fredag, då filmen har Sverigepremiär och jag biobiljetter. Jag råkade förresten igår av en slump se en kort trailer på hemmabiostorbildstv igår: RDJ, Jude Law, waistcoats och klockkedjor? Mm, deliciöst. Senaste och ack så minnesvärda tillfället då jag såg en viktoriansk Law var för en evighet sedan i Wilde, ni vet den där filmen om  überdandyn i vilken även en ung Ioan Gruffud gjorde en en storslagen insats (syftningsfel?).
Så fatta vilka höga förväntningar jag har när han, Law alltså, nu återigen ikläder sig den eleganta viktorianska herrens skrud.


Gissa var jag var i söndags kväll?



I övrigt har jag inget vettigt att säga för tillfället (i princip ingen röst att säga det med heller.) Donc je me tais.


Imam bayildi

I fail at Christmas cards. Och förkyld och oglammig är jag också, lagom några dagar före körens julkonsert och Eddie Izzard. 
För övrigt anser jag att Jason Goodwin borde skriva någon slags dramatiserad kokbok vid sidan om sina deckare, i vilken Yashim bara lagar mat. Hela boken. Den skulle jag köpa.


Ett sämre inlägg utan röd tråd.

Igår köpte jag en capuccino to go (det är ett beroende; känslan av att gå med en miljöförstörande pappmugg och låtsas som om jag vore Rachel Zoe eller hjältinnan i The Devil Wears Prada) på det där caféet som jag för sisådär sex år sedan dömde ut för att det var för dyrt. Cappucinon, om förtärd utanför lokalen,  var faktiskt en av de billigare koppar kaffe jag inhandlat på senare tid.
Fyra månader i Frankrike (hello, Starbucks) sätter onekligen saker och ting i perspektiv.

Gårdagens övriga höjdpunkter var a) när jag som avslutning på en lång harang om Sherlock Holmes lyckades övertala en dam att inte köpa en bok och b) när jag sonade för a genom att visa mig något medveten om sortimentet och pekade ut Liv-Strömqvists-bok-med-kollage-på-framsidan till en kunde med spännande glasögon.

Annars har senaste veckan innehållit otaliga adressförfrågningar inför julkortsskickande, en ihållande och oförklarig lust att brista ut i tårar, en godkänd men inte helt korrekt leverans från en nätbokhandel, en färdig akademisk-professionell plan för framtiden, förkastandet av samma plan, julsånger, mindervärdeskomplex (har ni sett sf-bokhandeln Malmös blogg? Dolores simpla ditto kan omöjligen komma ens i närheten; behöver inte heller öra det, men det är frustrerande), kaffe, första delen av Spiderwick, Hound of the Baskervilles och stresstresstress.

Så nu har jag en ledig dag, snart förgången, ledig då jag borde få en massa saker gjorda. Börjar litetgrann på alla. Inget blir färdigt. Det känns litet som....

... dagens estetiska inslag: dockunderdelsporr. Hans Bellmer. Läskigt. Tack till ett fellow Antony & Almond-fan  Livejournal som fick upp mina ögon för honom (samt den där himmelska bilden med Antony som Jennifer Honkytits).


J'ignore.

När slutade "ignorera" att i likhet med franskans ignorer betyda "vara okunnig om" och började motsvara "inte låtsas om" istället. Har ett sådant skifte öerhuvudtaget skett? (Enligt mina snabba efterforskningar borde det ha ägt rum någonstans mellan 1830 och 1986, och jag vill tacka Google Books.)

Kan jag säga att jag ignorerar det exakta resultatet i örådet lördagens Robinson eftersom rösträkningen av någon anledning inte kom med i inspelningen? Eller att jag ignorerar hur det är tänkt att någon ska kunna läsa de millimeterhöga bokstäverna i Wordsworths låt-oss-scanna-Strand-Magazine-två-spalter-per-sida pocketutgåvor av Sherlock Holmes?

På tal om språkliga egenheter hittade jag häromdagen en svensk utgåva av Conan Doyles "Vid brasan: underliga historier"; när jag så läste litet i den insåg jag att det tog längre tid än vanligt, helt enkelt därför att texten är så rik på kommatecken, att jag automatiskt gjorde små mentala pauser där jag normalt sett inte hade haft någon.

Ödets ironi.

Dagens händelser. I never can resist a touch of the dramatic.

1. Jag tittar på Granadas version av Silver Blaze. Y'know, den där SPOILER en häst sparkar ihjäl tränaren och sliter sig.

2. Jag tittar ut. I grannarnas trädgård, som för övrigt skiljs från vår trädgård av en grusväg, promenerar en häst. Ensam, litet nonchalant sådär, äter litet gräs. Nu bör kanske nämnas att ur hagen utsprungna  hästar hos oss i regel inte är exakt herrelösa utan tillhör nämnda grannar; de dessa dock inte var hemma fick jag ringa en av dem och med hjälp av telefon-coaching och min far som tack och lov dök upp i sista sekunden - ingen av oss har för övrigt någon hästvana, och vi kan båda beskrivas som rätt så små och taniga, jag vid tillfället iklädd innetofflor - locka in hästen ifråga, samt dennas föl som beslutat att göra sin mor sällskap ute i det fria, i en närliggande box.  Vid ett tillfälle lyckades jag bli jagad av fölet då jag gjort misstaget att hålla i en bunt hö; men vid närmare efter tanke är möjligen ordet "jagad" något av en överdrift.


Den Uppsluppne Utredaren

Vart har min samlade intellektuella kapacitet tagit vägen när jag finner den här kommentarstråden på lj (i vilken en viss journalists idioti äntligen bemöts på en passande nivå) hysteriskt underhållande?

But here's your Gay of the Day. Not entirely unrelated. Och är den inte ganska snygg, med rosa färgtema, propra kostymer, hjälplösa blondiner och allt?


Estetiskt oförsvarbara specialeffekter måste dölja ett hemligt budskap.

Jag kan ha sett dubbelt. Det kan ha varit en enda person som viftade och flängde med sina armar i psychedelica-versionen av Reichenbach. Men om jag såg rätt och Holmes i Granadas filmatisering av The Devil's Foot trots allt hallucinerar om hur han faller ned för vattenfallen med Moriarty, och detta illustreras med en crazy färglagd tillbakablick till Holmes' undergång i The Final Problem, betyder det att han och Watson gått och blivit såpass symbiotiska att de faktiskt delar minnen? För om jag inte minns fel föll Holmes aldrig jämsides med sin nemesis; och den scen som dök upp i hallucinationen var intet annat än Watsons egenhändigt (och felaktigt) hopknåpade teori hur händelseloppet borde ha sett ut. Var det därför han vid uppvaknade utropade John! - för en science fiction-osande minnesöverföring borde väl om något rättfärdiga ett personligt förnamns-tilltal. Eller hade en förargad Watson i skuldbeläggande syfte berättat historien så många gånger att Holmes införlivat minnet på vanligt écouter et répéter-vis? Eller var det när Watson i verkligheten, under hallucinationen, kom såpass nära Holmes rent fysiskt att han rörde vid hans typ tinningar och satte igång en hederlig vulkansk mind meld?



Eller så såg jag fel. Punkt slut.

Fryntlig på farmen

Ok ok då, det är klart jag saknar gymnasiet! Tänk att återigen få sitta nätterna igenom sönderstressad, undersövd och hög på koffein vid datorn kämpandes med skrivuppgifter på olika teman! Visst, gymnasiet innefattade andra saker också, men inatt vill jag minnas det som orsakade den största desperation, inspiration, depression, passion inom mig.

Funny fact: när jag skrev "homosocialitet" i OpenOffice Writer drog programmet ett rött streck under ordet och undrade om jag inte egentligen hade menat att skriva "homoasocialitet". Hm. Om jag sedan läser längre på deras lista över ordförslag finner jag det utsökt "smygsocialiserat". I vilket sammanhang använder man det?
At the (awful art) party:
Lestrade: Det må jag säga, Holmes, du ser förskräcklig ut! Ditt hår är rufsigt och din skjorta felknäppt! Säg inte att du har varit och smygsocialiserat med Watson nu igen?

(Post-efterforskning: ok, uppenbarligen var inte det den huvudsakliga betydelsen. Darn. Jag är för anglosaxisk i mitt tänkande. Men förresten: identifiera den populärkulturella referensen, till ett stycke popmusik.)

Speaking of, så beslutade jag, litet trött på att behöva läsa in en massa obefintliga saker i böcker, att bege mig tillbaka till det muntra (som i "gay") 1700-talet och ta itu med Diana Gabaldons "Lord John and the Brotherhood of the Blade". Titeln är kanske inte den mest lockande, men vad gäller andra egenskaper är jag inte besviken. So to speak. Där skrivs en del om den dåtida pressens förkälrek för så kallade "sodomite conspiracies" och drar genast en prallell till dagens media: är de månne förfäder till "de homoseuxella ljudteknikerna" som gjorde sig så kända under Melodifestivalen för några år sedan. Det vore förresten en idé för en bok: "De Homosexuella Ljudteknikernas Brödraskap".

Hursomhelst, då jag fortfarande känner litet skuld över mitt förra inlägg som hade en massa text och INGA BILDER tänkte jag försöka gottgöra eventuella vilsna läsare med något så mysigt som ett bokomslag från sextiotalet, genre: homogay-kiosklitteratur, från gayontherange.com. Nedan ser vi uppenbarligen Holmes & Watson på en av de många field trips där de av ekonomiska skäl tvingats dela rum.


In the Queerest of Places

Lisas guide till ett kreativt läsande av De Fyras Tecken, eller Båtjakter får min hjärna att tänka på annat

 

(Föga överraskande är förstås mitt grundantagande på vilket jag baserar denna uppiffade läsning av The Sign of Four att Watson i romanen ifråga blir till den triangelns hypotenusa som älskas och eftertraktas av Holmes respektive Mary Morstan på varsin sida, i ett gammalt hederligt romantiskt triangeldrama.)


Om man strippar ned historien till att innehålla endast sådant som har en tydlig påverkan på senare Holmes-berättelser går den ungefär så här: Sherlock Holmes och Doktor Watson får i uppdrag att lösa ett komplicerat fall åt fröken Mary Morstan. Inte helt professionellt förälskar sig Watson i klienten. Detta snappar förstås den uppmärksamme Holmes upp, och för att göra sig själv mer konkurrenskraftig i jämförelse med Morstan ser han till att demonstrera och påpeka sina färdigheter som hembiträde och värd för käre Watson. Trots Holmes' ansträngningar friar Watson till fröken Morstan (gosh, det var snabba ryck på den tiden!), och vidarebefordrar direkt och oceremoniellt de Glada Nyheterna till sin sambo kombo sedan en längre tid tillbaka. Föga förvånande uteblir Holmes' gratulationer och hans tidigare sällskaplighet byts ut mot den karakteristiska beskheten. I den bitande slutscenen konstaterar Holmes att även när man blivit övergiven av sin Doktor finns det en tröst som alltid består: självmedicinering.

Kortfattat lämnar Watson sin homosociala ungkarlstillvaro (där användandet av ordet ”ung” är av generöst slag) i Holmes' sällskap och beslutar att ingå ett hederligt heterosexuellt äktenskap med första bästa förälskelse.

 

Och Veckans Monster AKA Fallet, hur ser det ut? Jo, här finner vi två parallella historier att sätta tänderna i. Den första är Johnathan Smalls, den person som i denna min Läsning med ett syfte symboliserar Den Förtappade, den från början reko men påverkbare mannen som förfördes in i förfallet och så förvandlades till den bittre, ömkliga varelse han nu är.

Mina kunskaper i postkoloniala studier är tyvärr så gott som obefintliga och de i genusvetenskap på amatörnivå [amatör: lat. amator, från amare, älska], men det är inte utan att man har hört talas om Den Andra, den icke-västerländska och den icke-manliga. Vad som händer Small är alltså att han lämnar hemmets trygga härd för ett främmande orientaliskt land, a very queer place, the queerest that ever I was in, där luften ligger het och de hedniska invånarna har personligheter som skiljer sig markant från sina engelska bröders. Här hotas och/eller övertalas (det ser ut som om han tvingas men egentligen vill han ju – vilka vidriga associationer den formuleringen ger) han av tre halvvilda sikher respektive mohammedaner till att döda en man för att stilla sin lust till rikedom. Inte nog med att han låtit sig förföras av icke-engelsmännens tal om guld och glitter, de fyra männen i pakten formar dessutom ett ytterst starkt band sinsemellan, ett löfte om evig trohet, en obefläckbar, nationellt och likaså religiöst gränsöverskridande homosocial gemenskap: De Fyras Tecken.

Saker och ting går sedan inte som kumpanerna tänkt sig och straffarbete följer för de fyra. Men genom vått och torrt håller Small fast vid och hävdar denna gemenskap, på samma gång som han drivs av sin lust till hämnd och rikedom. I den sinnesförvirring som nu redan råder inom honom gör han misstaget att förlita sig till ännu en av De Andra, en primitiv vilde av särklass, vars irrationella och känslostyrda (för hur stor är inte likheten mellan Den Andra och Det Andra Könet?) handlande blir det som slutligen drar Small i fördärvet och avslöjar honom som det sorgliga, moralbefriade, bedragna och bittra misslyckande till människa han egentligen är. Som sådan är han ett gott avskräckande exempel: ropa inte efter för mycket, låt inte dina begär leda dig in på villovägar och lämna inte det vad säkert är.

 

Den andra historien är den om Tonga; vildast av vildar, professionellt cirkusfreak och okontrollerat styrd av sina passioner beskrivs han av både Watson och vetenskapen som varandes vedervärdig att betrakta. Vanskapt, bestialisk, förvriden, med fylliga läppar och hotfulla, giftiga ögon är han rufsigare i håret än Robert Downey Jrs Holmes. Till hans temperament räknas drag som vildsinthet, surmulenhet, grymhet och – stundtals – en djurisk ilska. (Samtliga dessa är autentiska om än egenhändigt översatta exempel från boken: ligger det inte något nästan sensuellt i detta vältrande i så påtagligt fysiska, köttsliga adjektiv, alla minnande om det otämjda djuret i mannen?)

Som om det här inte vore nog påstås han dessutom vara kannibal. Äter människor, alltså. Ordagrant översatt till engelska en man-eater, på svenska en manslukare.

I likhet med människans bästa vän har Tonga dock en förmåga att knyta de starkaste av emotionella band till en annan varelse, och därefter visa den största trohet till denna (även när piskan viner och sargar vildens kött), något som karakteriserar Tongas förhållande till Small. Nej, sannerligen, aldrig har en man haft en trognare vän. Men Tonga, stackaren, är i likhet med de kvinnor Sherlock Holmes så misstror styrd av sina känslor och utan vare sig moral eller logik, och låter en av sina dödligt giftiga pilar genomtränga Bartholomew Sholtos försvarslösa hud i tron att han gör sin käre vän en tjänst. Därefter går allt nedåt för Tonga, och slutar under stor dramatik i en sjömansgrav på flodens botten.

 

För att knyta ihop det hela handlar The Sign of Four (i likhet med kalkonfilmen Simon Sez), Allt-Är-Metaforer-versionen, om heterosexualitetens seger över icke-heterosexualiteten, denna cancersvulst som klängt sig fast på samhällskroppen (tack Åke Green för ditt färgsprakande språk!). Holmes och Watson har vid det här laget bott ihop ett ganska bra tag, och ärligt talat är det på tiden att någon av dem växer upp och gifter sig; de blir ju knappast yngre och kan inte leva som sammanvuxna ungkarlar tills döden skiljer dem åt.

Det är inte många bokstäver (tre), och inte heller många trappsteg mellan sovrummen på Baker Street 221b, som skiljer homosocialitet från homosexualitet. Bortom lag och moral lurar hotet/löftet (minns ni, han vill egentligen) om det senare alternativet, lika förföriskt lockande som främlingars löften om guld och ädla stenar. Holmes balanserar på gränsen till förtappelse – han ser helst att inget förändras i sitt egna och doktorns gemensamma liv och nedlåter sig, som ett sista hjärtskärande försök att vinna tillbaka Watson från lockelsen hos en potentiell hustru, till att hävda sina husliga, den inre sfären tillhörande, kvinnliga färdigheter, och till civiliserad, hjärtlig konversation. Den/Det Andra, omanligheten, djuriskheten, som med vackra ord och löften om lycka och kärlek nästlat sig in i hans inre får honom att iscensätta den ack så klassiska frågan: ”Vad har hon som inte jag har?”

På samma gång dyker Tonga upp som en inkarnation av Det Andra, det djuriska, det känslostyrda, det trogna/efterhängsna, det som slukar män och kanske också deras själar, det olycksdömda och malplacerade, hånade, utpekade, misstänkliggjorda, (den) missbildade (mannen): Det Onda Kvinnliga; en spegling av det abnorma som hotar att finna fäste i Holmes' och Watsons förhållande om ingen ingriper. Tack och lov finns där Mary Morstan som en räddande ängel av helgonlik, jungfrulig kvinnlighet; hon är inte för vacker, inte för rik, vet väl att dölja sina känslor när så är lämpligt för andras bästa, inkännande, mild, och saknar efter faderns försvinnande en man i sitt liv... Det är tack vare hennes första besök på Baker Street som Holmes och Watson över huvud taget hamnar i den båtjakt som utgör bokens dramatiska klimax, vilket i sig leder till de händelser som gör att en segrare kan utses i den symboliska kampen. Den första händelsen är chockerande brutal, både som metafor och i sig själv: Holmes och Watson, tillsammans på ett äventyr, får syn på den vidrige, bestialiske Andre och det är de två – alltså inte polismännen som följt med, utan den konsulterande detektiven som tillbringar större delen av sin tid i hemmet och den krigsskadade läkaren – som på samma gång avfyrar sina pistoler (detta kalla, distanserade vapen, effektiva som gör dödandet så opersonligt) mot honom, så att det sedan är omöjligt att säga vems skott det var som fick fienden att falla ned i djupet. Tvärtom uppnåddes segern över den som vetenskapen definierat missbildad genom en gemensam ansträngning: i en sista storslagen insats tillsammans tillintetgör de den abnorma från övärlden, eller det abnorma som försökt slå rot emellan dem. Och ändå, visar det sig, har de varit bara en hårsmån iväg från att träffas av en av de pilar som Tonga, i likhet med Amor, skjutit.

När hotet är borta kan Watson så gå och be om damens hand, som ett första steg i befästandet av det goda, normalitetens (och som alltid den manliga/kvinnliga heterosexuella dikotomins) seger. Nästa steg äger rum på Baker Street, vid hemmets härd, på den i falsk trygghet invaggade plats där någonting började gro som nu har måst kvävas i sin linda; den med kvinnan och den irrationella känslosamheten förknippade. Där berättar Johnathan Small sin dramatiska historia och låter sig själv bli ett varnande exempel: låten er icke förledas av frestelser och ogudaktiga lojaliteter, på det att ni icke må bli hatiska och förtappade, hatade och förrådda män som jag. För honom finns ingen förlåtelse; Watson själv, den gode maken, saknar all sympati för Small.

 

Slutar de så? Med hotet från farliga, olagliga känslor tillintetgjort; med Watson heterosexuellt gift och Holmes hög på kokain? Knappast. För det vet vi ju, att känslor går inte att stävja så lätt. Och kanske kan vi se en parallell till skatten där: Mary Morstan fick den definitivt inte; den var inte hennes att äga. Så nu ligger den där, fantastiska rikedomar utspridda på flodens botten som glittrar för ingen mans ögon, osynlig, omärkbar. Men den finns där, ändå.

Den bidar sin tid.

 

~*~*~

 

Och så roligt kan man ha om man läser The Sign of Four med kreativt sinne och ett väldigt tydligt syfte.


A taste of what's to come.

Har haft en busy week och till och med, under någon timma eller så igår, mycket att göra på jobbet då människorna som ville köpa saker avlöste varandra. Hello, julrusch. När jag köpte soppa till lunch fick jag en plastbytta med delikat salladsbuffé (komplett med sådan där orange typ morots-boll) på köpet. Det gjorde mig mycket lycklig; att få mer mat än vad jag betalat för.

Jag har även tagit mig i kragen och läst The Sign of Four (den hade åtminstone läslig textstorlek), trots mina traumatiska minnen av Granada-avsnittet med samma namn som bara. aldrig. tog. slut (särskilt inte båtjakten). För att stå ut med beskrivningarna av Vilden Tonga (vars namn jag upprepade gånger läste som "Toga", vilket iofs känns mindre stereotypt) och motverka ett sammanbrott av postkoloniala skuldkänslor beslutade jag att läsa hela fallet som en metafor för utvecklingen av triangeln Holmes/Watson/Mary Morstan. Metaforer är ju viktiga, som Rachel fastställer i premiäravsnitter av Glee. Vilket jag förstås fåtts att förstå långt tidigare, mycket tack vare Buffy the Vampire Slayer (och vad har jag inte den serien att tacka för?) där Dagens Demon mer ofta än sällan fungerade som ett verktyg i  någon av huvudkaraktärernas personliga utveckling. Egentligen hade jag tänkt följa upp här med en snabb sammanfattning av De Fyras Tecken: I Read It My Way, men efter att vad som från början skulle ha varit 20 ord blivit till närmare 2000 (no wonder att jag inte hinner, um, gymma och sådant) bneslutade jag att låta det bli ett eget inlägg. Som dyker upp så snart jag korrekturläst det litetgrann. (Jag ber om ursäkt för dessa tråkiga evighetsinlägg: jag använder bloggen som utlopp för sådant som jag aldrig skulle kunna uttrycka muntligt inför någon annan än min spegelbild eller mina Bleeding Edge Goths- och Bratz-dockor, utan att den personen efter två minuter i panik skulle komma på att hon hare något extremt viktigt och brådskande att göra någon annanstans.)

Med mina storslagna färdigheter som webbdesigner har jag förresten satt en tomteluva på en av logo-tjejerna på Dolores-bloggen. Väldigt stolt är jag över det.


And that's how Simon sez it.

Jag tänkte här publicera ett gammalt (6e juli 2006) inlägg från min Livejournal, i vilken jag skrev då jag var en svartklädd  och ångestfylld tonåring med rätt hyfsade engelskakunskaper, därför att det är så intressant jag tänkte referera till det i ett kommande blogginlägg in writing (även om ingen kommer orka läsa så långt att de når just den biten.) Jag kan även berätta att det inte var lätt att hitta det bland cirka sex års skriverier, då jag inte lyckats hitta någon sökfunktion för inläggen och därmed var tvungen att gissa bland rubrikerna. Av någon outgrundlig anledning had just den här texten ett citat från omslaget till en X Men-tidning.
Huvudrollerna i filmen i fråga spelas för övrigt av Dennis Rodman, Emma Sjöberg och Jérôme Pradon. Två av dem var vedervärdiga som skådespelare, den tredje mest förbryllande malplacerad.



I have now seen Simon Sez and I can't quite decide whether to be delighted or appalled.
I mean, on one hand, the whole point/moral of the movie seemed quite obvious: gay-ish guy and his band of men in makeup kidnaps young woman and thus endangers her healthy relationship with male model french guy, macho hero who has proven his heterosexuality by sleeping with a tall Swedish woman model and his three sidekicks (guy who's not the classical masculine archetype perhaps but dreams loudly and groanily of Drew Barrymore, and two monks) together with French guy set out to save the woman. Gay-ish guy and his men in makeup end up being killed, electrocuted and finally blown up. French guy & young woman get married, and once again heterosexuality has prevailed.
On the other hand, Jérôme as the gay-ish (I dunno, maybe the -ish makes it a bit of an understatement) villain was absolutely fabulous. Sure, that might not exactly have been serious acting but oh my goddess. And whoever on imdb said he was overly camp apparently hasn't seen (T)traumship Surprise/Dreamship Surprise. Which I have.
On the third hand, wherever that suddenly came from, is it common in action movies for the villain not to have a last name? I just can't remember anyone calling him anything else than just "Ashton".
Anyway, it was a fun change in a way to see Jérôme in a role such as this, having until yesterday only seen him in JSC 2000 (one word: tortured) and Paradisco (serious, mature, and as someone said in the court métrage itself; deep). The man has such range in his acting abilities. ... :) :D <3
About the ending, every site (all two of them, I googled) that has the quote about the Eiffel tower on them, claim that he wanted to blow it up (the tower) because "it's big and it's beautiful and I'm tired of looking at it."
Am I the only one who hears him say "it's big and it's delicious"? Not that I see any logic in that version of the sentence, but that is what it sounds like. So I'm quite puzzled here

And then, of course, I have to mention the singing. Lovely. But what on earth was that song? I've googled every single line of it separately and there's nothing. Does that mean this was soemthing he just made in the French inland heat of the moment? It even rhymes.
Here's the lyrics, transcribed for ya. By me. So it could all be wrong.

"When I kiss your lips
It's like I just touch fire
Oh naughty boy can you be true?
I look into your eyes
Fills me with this mad desire."