Inredningsförslag.

Bild tagen i juni från trappan i ett litet antikvariat i London, någonstans i närheten av Baker Street.
Det var inte utan att man blev en smula imponerad; ägaren har uppenbarligen upprättat något slags kraftfält runt böckerna för att de inte ska ramla och begrava den stackare som vågat sig ned i källaren. Vad som också var roligt med just den här affären var att jag, när jag först skymtade den från en bit bort på andra sidan gatan, var övertygad om att de bord och lådor som stod utanför affären innehöll grönsaker; ja, ni vet, som man ser utanför så speceriaffärer i urbana miljöer. Jag lovar - mängden böcker, och deras sätt att ligga huller om buller i olika fäger gav intrycket av frukt & grönt. Och sedan, ju närmare man kom, och till min stora förtjusning framträder konturerna av böcker... Och inne i affären rådde ett förtrollande kaos som jag, trots allt ganska luttrad från födseln, inte kan påminna mig att jag tidigare skådat.

There was no baby, you psychotic bitch!

Jag anser mig vara hyfsat skaplig vad gäller att känna igen skådespelare då de medverkar i olika filmer o.d. (den störstas tjusningen med engelska tv-deckare är möjligen just att namnge och placera bekcktanta gästskådisar), men ack! som jag gjort bort mig, förblindad av tidens gång och nationsgränser.

Ni förstår, jag har alltid (...) fått litet klassiska såpopera-vibbar av John Barrowman (från Doctor Who och Torchwood, alltså, Desperate Housewives gav jag upp om efter någon säsong - de har så långsökta storylines, ju), men antagit att detta beror på något allmängiltigt som utseende eller skådespeleristil. Men vad får jag veta, oskyldigt läsande på wikipedia (jag var uttråkad och fast vid en dator - vad ska man göra?), om inte att samme John Barrowman i mitten av 90-talet spelade Peter Fairchild i den amerikanska såpan C.P.W. (Central Park West)!

Jag följde ju den serien - inte slaviskt men som en väldigt, väldigt god anställd, när det begav sig! Jovisst att det må ha gått femton år sedan serien visades i USA och kanske tio sedan jag såg den på svensk tv, men hur, HUR kan sådan viktig information falla bort så här? Och är det konstigt att mitt undermedvetna desperat överöser mig med såpavibbar, för att hjälpa mig att dra parallellen mellan dagens JB (initialerna redan upptagna? JB 2?) och en av mina gamla favoritserier (trots vissa undantag, har jag aldrig haft direkt god smak vad gäller tv, nej). 

Sanningen är dock att Barrowmans roll i C.P.W. inte direkt satt några djupa spår (och han har uppenbarligen inte fastnat i någon anti-åldrande-tidsloop), då de enda jag egentligen minns från serien är Mädchen Amick (dock inte tillräckligt för reagera på hennes medverkan i tredje säsongen av Damages) och Lauren Hutton. Så låtom oss, i nostalgins ljuva tecken, fräscha upp minnet. I klippet nedan har Peter Fairchild utsatts för det obligatoriska frun-låtsas-vara-gravid-tricket, och ja, konsekvenserna blir minst sagt dramatiska.

Och för skojs skull, en jämförelse med JB för bara några få år sedan, Torchwood, som sagt. I och för sig dröjer det en och en halv minut innan han dyker upp i det här klippet, men under tiden kan vi roa oss med att iaktta hur Ianto lämnat sin kostym på kemtvätten och omfamnat sin inre gentlemanna-popstjärna i lila skjorta och väst, och faktum är att den som väntar på något gott, gott och väl kan vänta 90 sekunder. Och när jag säger att det är värt att vänta på, menar jag hela videon.


She's addicted to nicotine patches.

Det obligatoriska dra-uppmärksamheten-från-föregående-svammelinlägget-inlägget får ikväll bestå av en video, närmare bestämt Tori Amos' gamla Spark, som jag haft på hjärnan sedan jag läste om Holmes '10s faiblesse för nikotinplåster.


Tori Amos - Spark
Uploaded by popefucker. - Music videos, artist interviews, concerts and more.

She's afraid of a light in the dark
, onekligen. Jag misstänker att nye Sherlock "jag löser brott efter läggdags" Holmes gnistrar i direkt solsken, och ack, hur pinsamt vore det om det kom fram att han är släkt med den romantiske hjälten i en ökänt sentimental ungdomsbok?

We can't giggle, it's a crime scene!

/Varning, SPOILERS AHEAD, SPOILERS AHEAD rörande en viss nyutkommen brittisk tv-serie. Så om du, ärade vilsna cybersurfare, hade tänkt läsa följande inlägg finns alltså ännu en anledning - att lägga till de andra, mer uppenbara - att inte göra det.)

Så har nu BBCs nya miniserie Sherlock, skapad av Steven Moffat & Mark Gatiss (jag frågar mig om man ännu bestämt sig för en officiell kortsammansättning av namnen à la Brangelina, Snarry, Janto?), äntligen äntrat etern, och de har gjort det med besked: inte bara sändes det första avsnittet häromdagen på BBC, men även interwebben har fått sin beskärda del av neosherlockiana, i form av ett antal bloggar och hemsidor tillhörande karaktärerna. Hightech, hightech, hightech (men tack och lov inte interaktiva).

Denna vilja att omfamna de nya vetenskaperna syns även i serien själv, där Gafatt tydligen låtit sig inspireras av Andra Avenyn genom att i tid och - i synnerhet - otid låta sms-meddelanden dyka upp som text mitt på tv-skärmen. Medan jag är villig att erkänna att det trots sin inneboende vedervärdighet kunde ha en viss kitschig charm i denna SVTs satsning på ungdomlig såpopera är det snarast ivägen i den glansigare Sherlock - och alldeles för flitigt använt (minns jag fel eller tjänade det vid ett tillfälle som något slags fancy tankebubbla?). Jag kan förstå idén med att låta sms ersätta telegram - de är båda obehagligt kortfattade och framför oftast med information snarare än poesi - men ärligt talat, hur ofta händer det att man tv-tittare tvingas läsa alla de femtielva telegram som huvudpersonen hinner skicka iväg under en och en halv timmas tid? Nej, de läses isåfall upp av skådespelarna. Är det här ett tecken i tiden, en föraning om den högteknologiska värld där vi inte längre kommunicerar direkt med varandra, tête à tête, utan medelst textmeddelanden, om vi så sitter i samma rum som mottagaren?

(Sidospår? Kanske, och kanske beror det, helt enkelt, på min egen lätta aversion gentemot sms som huvudsakligt kommunikationsmedel: det är den där förbaskade längdbegränsningen, även funnen på Twitter, som gör varje litet meddelande till en sådan tidsödande utmaning. För inte kan man väl skicka något som inte glänser av fina formuleringar och genomsyras av förtjusande finurlighet?)

Hursomhelst, när man väl förskonas från dessa litterära nedslag, kan man gott och väl luta sig tillbaka och njuta av interaktionen mellan de två utmärkta huvudrollsinnehavarna - alltså han från The Office och mannen med namnet, Cumberbatch - och den stundtals underhållande dialogen (förutsatt att man hänger med i den senares talhastighet, vilket undertecknad inte alltid gjorde - och då blev dessa sessioner av sherlockianskt tjatter snarare ett tillfälle att drömma sig bort och tänka på annat). En dialog som förvånansvärt ofta tycktes ta på sig uppgiften att illustrera huvudsatsen i Graham Robbs underutvecklade tes/konstaterande att "everone already knows, instinctively, that Holmes is homosexual." (Robb, Strangers, p. 260) För inte är vi i Kansas längre, utan i det post-milleniala, multikulturella och omnisexuella London of the 21st century (when everything changes), och som Robb förutspådde redan 2003 förutsätter en mängd bikaraktärer att S och H är - inget konstigt med det - ett par. Och det uppstår dråpliga situationer och samtal.
Först och främst är jag förstås glad att denna sköna nya värld av vidsynthet intagit televisionen och eventuellt verkligheten, även om jag med en känsla av att vara gammal och en överhängande risk att bli till Little Britains Daffyd inte känner igen den eller vågar tro att den existerar bortom fiktionens gränser. Dagens Sherlock vet (apropå en eventuell bf, "I know it's fine" + intensiv blick, omfg) att det är helt ok att vara homobitrans och kanske till och med asexuell (även om det senare helst bör döljas bakom en acceptabelt skynke av fashionabel arbetsnarkomani), och det unnar jag honom onekligen. Och som manisk matchmaker när det kommer till fiktiva karaktärer kan jag inte låta bli att finna det litet kittlande varje gång möjligheten nämns i tydligt tal.

Men det finns något beskt i skrattet, något bittert, då kyparen, som Holmes känner sedan tidigare, till Watsons förfäran föreslår ett stearinljus för att förhöja den romantiska stämningen. För faktum är att en scen som den inte bara kan uppstå i vår mörka, moderna utopi till dystopisk stad. Antydningar om homosexualitet, underminerande av heterosexualitet är roligt. Ha. Ha. De mest hjärtskärande skrattframkallande repliker som Buffy the Vampire Slayers Andrew fick bidra med handlade om hans obesvarade kärlek till Warren. Eller? Inte? Poängen är att det inte spelar någon egentlig roll vad det säger om karaktärernas känsloliv, så länge vi får vår dos av komik. Det är bara det att, femtielfte gången man hör skämtet är det inte roligt längre. Och vad händer sedan? Är Gafatts rakt-på-sak-taktik ett sätt att snabbt distrahera a certain faction av fansen med sötsaker (alltför sent märker de hur deras tänder fördärvats, och sockerbehovet om möjligt blivit värre av dessa artificiella sötningsmedel). "Homosexualitet är en numera ickefråga MEN minns att just H&W har ett extraordinärt platoniskt förhållande och inget annat." Hursomhelst kan vi ju glädja oss åt att, om dessa nya tider är så nya som de utger sig för att vara, borde Sherlock och John (efternamn är så förrförra seklet) rent statistiskt sett kyssa varandra åtminstone en gång under seriens gång, om så i värsta fall bara för att dölja sina ansikten eller avleda uppmärksamhet.

Ja, jag ber om ursäkt för ännu en avvikelse från huvudspåret.

Kriminalfallet i premiäravsnittet är inte mycket att hänga i granen, och till skillnad från Guy Ritchie har man inte låtit detta faktum överglänsas av andra storslagna utsmyckningar i form av halvfärdiga broar och topless-våld (på tal om Ritchie – bakgrundsmusiken i första avsnittet fick mig att vänta mig att se RDJ-Holmes komma farande genom något fönster) . Tyvärr, måste jag nog säga, för en timma och trettio minuter är för mycket för att bäras upp av en retouchad vintage-story (something old & something new, something borrowed, something, ja, pink) och två återanvända – och förtjusande men något förutsägbara – huvudpersoner, och för att ta lärdom av Livet är en schlager, så kan litet dekorationer i form av wailing rädda en annars tunn melodi. En tunn budget, sedan, kan seriens skapare hantera genom att ge en relativt stor roll till, tja, sig själv. Ack, Gatiss, Gatiss, du självupptagna varelse.

Vad jag tycker om med serien är dock, förutom huvudrollsinnehavarna, vad man gjort av just huvudpersonerna. Watson lider av psykosomatiska skador, drömmer mardrömmar om kriget och dras till faran, medan Holmes som vanligt är otrevlig och självdestruktiv, älskar brott mer än brottsbekämpning, och inte har ätit en matbit sedan 1800-talet (bevismaterial: H&W sitter mycket väl på en restaurang och talar om ännu en, ser vi honom någonsin äta? Nej!). Cumberbatch är nämligen lång och mager så det förslår, och för att förvirra oss litet har han den lockiga kalufs som jag i mitt huvud kallar tycker om att kalla ”indie Urie”, efter Michael Urie i filmen WTC View. Och ja, i likhet med den senare, är den senaste Sherlock bedårande. Besvärlig och enerverande kanske, men bedårande, och John med sina sömnproblem smälter som smör i solsken, och redan nu kan vi ana att de tillsammans kommer att leva lyckliga alla i sina mörka, sinistra nätter.

Men till nästa avsnitt hoppas jag, faktiskt, att det hunnit bli dag.


I need to hear those beautiful Welsh vowels.

(Säg det några gånger snabbt efter varandra, ni.)

När vi nu ändå är inne på ämnet, såg jag att SVT enligt en gammal
artikel från Variety ska ha köpt in Sherlock. Så den som laglydigt väntar på något gott... och, inte att förglömma, svensktextat! Är det jag som inbillar mig eller uppvisar brittiska tv-serier en större dialektrikedom än sina motsvarigheter av andra nationaliteter? Eler är det statistiskt opålitligt av mig att jämföra med, typ, Sunset Beach och Seventh Heaven i USA?

Förresten heter den göteborgska motsvarigheten till Paris' Vélib', det nya lånecykelystemet vars stationer börjat dyka upp i staden och som ska ha premiär den 10 augusti, tydligen Styr & Ställ. Ja, jag säger då det.


J'ai marché dans les villes (Fin de siecle oct 2000)
Uploaded by mikadocity. - Watch more music videos, in HD!

Boye, Gullberg, Södergran... Doyle, Gatiss, Moffat.

Av en impuls cyklade jag igår kväll solitär iväg till Hagabion, där min gamla favorit Flicka & hyacinter visades. Det måste vara tio år sedan jag såg den sist (och blev så (be)tagen att jag på något vis lyckades blanda in huvudpersonen Dagmar Brink i inte en men om jag minns rätt två högstadieuppsatser), tydligen tillräckligt med tid för att ha glömt det mesta av filmen. Ja, förutom någon enstaka svårmodig kortmonolog, då, de har ju en tendens att sätta sig på hjärnan.
Kort intryck: kanske inte den bästa film att gå och se utan sällskap. Tack och lov att cykelhjälmen inte tillåter en perfekt lockad snedbena à la förra seklets mitt.

Men hur som helst. Vad jag helt hade glömt i mitt idoliserande av den sorgsna Dagmar med de mörka ögonbrynen  (spelad av Eva Henning) var - ironiskt nog - hur bra filmen faktiskt är. Och förvånansvärt rolig, för att handla om någon som tagit livet av sig. Egentligen händer det inte så mycket i den - vi får se hur författaren med plötsliga detektivpretentioner, Wikner, försöker luska ut anledningarna bakom grannen fru Brinks självmord, men inte är det genom slagsmål och biljakter! nej, istället söker han upp människor med anknytning och samtalar med dem, hemma hos dem, i sitt vardagsrum, på en bar. Det tar sin tid och det är subtilt, och är det inte talande att ett av filmens mest avgörande avslöjanden sker - så indirekt - per telefon.

In other news har tydligen Watson '10 en blogg i vilken han återger sina storslagna äventyr. Oh my. Och trailern finns att se utanför Strbritannien.



Det slog mig just: med tanke på alla spinoffs som Doctor Who genererat på senare tid, kanske Gatiss & Moffat kan göra en serie där Mary, efter att ha gått upp i rök, för en gångs skull får vara huvudperson. Och förklara hennes försvinnande med någon gammal temporal reva, alternativt låta henne dyka upp i Torchwood - hur mycket skulle det inte förklara vad gäller den förlorade frun, om det nu visade sig att detektiven&doktorn helt enkelt lurats att inmundiga litet minnesmotverkande substans. Oh, am I getting carried away a bit? Jag får förklara det med att jag fortfarande är i det där pinsamma förälskelsestadiet vad gäller David Tennant Davies' Dr Who-versa.

Let's get this straight.

Brittiskt tv-drama är som ett eget litet klassiskt universum, med sina ödesgudinnor, gudar och hjältar. Det går varken att se en retrotonad scifi-serie eller en modernt lagom socialrelaistisk deckare utan att vid något tillfälle utropa "Där är ju pojkvännen från The Line of Beauty!" När jag ser på tv-produktioner med ursprung i Sverige, som för mig saknar den air av exotism som förstås genomsyrar det fjärran förenade kungadömet, är min allmäna känsla snarare något av "Inte han igen!", med bara något enstaka, förtjust inslag av "Det är ju hon från Backateatern!"

I vilket fall som helst är ju det ultimata sättet att överskåda dessa mikrokosmer av populärkultur att alltid klicka vidare på titlar och namn på imdb (utan att alltför ofta rensa webbhistoriken - färgfoörändringen av klickade länkar är onekligen till hjälp). Det är nästan en religiös upplevelse att se hur allt hänger ihop. Typ:

I Doctor Who-alumnerna Stephen Moffat och Mark Gatiss nya serie Sherlock spelas titelkaraktären av Benedict Cumberbatch som tidigare medverkat i Cambridge Spies, som skrevs av Peter Moffat (huruvida denne är gift med den tidigare med samma namn eller om de helt enkelt är två av de musicerande Moffat-bröderna är bortom min vetskap) som några år senare knåpade ihop det historiska dramat Einstein & Edrington, i vilket den tionde doktorn David Tennant hade en bärande, om inte alltför munter, roll (och var olyckligt förälskad i Patrick Kennedy, som ju är känd fär att ha vanhelgat Virginia Woolfs sockor i ovan nämna Cambridge Spies); i samma film syns Johdi May som vi känner igen från Sarah Waters-filmatiseringen Tipping the Velvet, i vilken även ingen mindre än  Benedict Cumberbatch dyker upp (och som har manus av Andrew Davies, som ligger bakom ett imponerande antal bbc-adaptationer av diverse romaner - bland annat The Line of Beauty och Little Dorrit, och i den senare är Eva Myles med och... bla bla Torchwood.... bla bla Gareth David-Lloyd... bla bla Sherlock Holmes vs dinosaurier.)

Och så har ju alla brittiska skådiskar vid något tillfälle varit med i Midsomer Murders eller en Agatha Christie-filmatisering, helst bådadelarna (och helst både Marple och Poirot.)

Hursomhelst. Cumberbatch (vilket namn, "cumber" och "batch", låter så tungt) & han-från-The Office:

Gud, Watson ser bedrövad ut. Hans lidande är tydligen enormt, och... ja, det verkar som att vi kan få höra mer om det på BBC1 redan den 25e juli. Enligt, um,
Twitter.