Uncle Nick!
Ser man på, alltså, helt ovetandes dras jag till de kreationer som kan relateras till Project Runway...
Anyways, tillbaka till plagget i fråga. Ärmarna ör fortfarande lika revolutionerande i sammanhanget, och klänningen très elegant och j'adore.
Whole damn network was gay.
Det är bara så rätt.
(Dessutom sänds den direkt efter FCZ.)
Är det här revolutionerande, eller vaddå?
Och förstås blir jag lyckligare ju fler kanaler som visar serien.
Pulp Fiction
Nu fullkomligt avgudar jag de tecknade framsidorna till dessa böcker (och inte heller de dramatiska titlarna går av för hackor, vad sägs om "Den uppochnedvända pinuppan"?), så naturligtvis tyckte att det var ganska roligt att få en ursäkt att titta snabbt och casually på dem.
Hursomhelst, blev jag rent överförtjust då min blick föll på omslaget till "Hämndens timme", en western av någon kallad W.M. Stokoe. Nej, det som fångade min uppmärksamhet var objektets vänsterarm, som - vilket min mor påpekade - ser lätt missbildad ut, nej, det som fick mig att titta efter en gång till var läppstiftet.
Tyvärr är det inte lika tydligt på den av mig inscannade bilden, som på det faktiska och blanka omslaget, men mannen på bilden har rentutsagt knallröda läppar.
(Märk även hur snyggt scarfen matchar byxorna... très cowboy chic.)
För att snabbt sammanfatta bokens innehåll, kan jag meddela att jag inte är säker på om vår cover boy faktiskt föreställer en av karaktärerna, men att historien ändå innehöll ett antal små lustigheter. Förstå att det här är den första westernbok jag läst - och dessutom är min kunskap om 60-talskiosklitteratur inte den bästa.
Så döm om min förtjusning (igen) då huvudpersonen, den korte men gode Kid, redan efter 22 sidor inte alltför motvilligt klär sig i drag för att fly undan sina fiender. Till råga på allt är det en (för mig) förvånande handlingskraftig kvinna, Hannah, som kommer på idén med förklädnad (ska vi gissa att om hon hade levt i vår tid, så hade hon läst slash och lyssnat på visual kei?) samt lånar ut sina egna kjolar, och på väg mot ett säkert gömställe träffar de på diverse män som genast antar att det är två damer som är ute och rider.
Hannah beslutar så att lämna av Kid hos den man som hon i hemlighet är förtjust i. Denne är en lömsk spelare med det absolut skräckinjagande tilltalsnamnet Pretty Boy Chase.
Senare, när Kid tagit sig en närmare titt på honom, beskrivs han med orden: "Han var lång och smärt. Hans ansikte var vackert, men den veka munnen med de röda läpparna gav honom nästan ett feminint utseende." Till skillnad från omslagspojken har han dock blåa ögon...
Men iallafall. Très, très gay.
Nu blir det tyvärr inget mellan Kid och Pretty Boy Chase (snarare kamp intill döden), men däremot misstänker jag starkt att det kan ha varit något på gång mellan Pretty Boy och den ännu lömskare Snap Winger...
Men, seriously, det är nästan så att jag är beredd att börja läsa westernböcker på riktigt, för den här var rent hilarious. Full av klichéer, med en handling som får Voltaires "Candide" att verka långsam, och en huvudperson som trots sin slughet skicklighet med vapen, tenderar att svimma i de mest olägliga situationerna och hamna i knipor ur vilka hans kompis Hannah måste rädda honom.
Sedan slutar boken förstås, ganska out of the blue, med en heterosexualitetsbefästande kyss mellan Kid och Hannah - nämnas bör att när Hannah kysste honom vid ett tidigare tillfälle i boken, för att hindra honom från att bli sedd av en fiende, blev Kid snarare förargad... Tänk vad folks känslor kan ändras snabbt.
Vid det här laget är den feminine skurken förstås förpassad, av Kid, till de sälla jaktmarkerna, tillsammans med sin "vän" och en himla massa andra karaktärer.
Även om jag var totalt lost i vissa av de något röriga slagsmålsscener (vem gjorde vad med vem, sade du?) och den litterära kvaliteten kanske inte hela tiden var på topp, är boken ett utsökt lättläst stycke folklig litteraturhistoria - ungefär så långt ifrån finkultur man möjligen kan komma - och j'adore.
Råttor med punkfrisyr?
För att följa den nya tradition som går ut på att jag utsätter mig själv för en "kultur"upplevelse varje vecka, var jag ikväll och såg teaterföreställningen "Radio Noir" som gästspelar i Teater Aktörs (små) lokaler i Göteborg. Medans gittaristerna var fullkomligt enastående, och musiken väl integrerad i pjäsen, skulle jag vilja hävda att manuset - för att tala klarspråk - sög. Det här är ju förstås bara min egen ödmjuka åsikt, men tetxen lät i allmänhet som om den skrivits av en - lätt deprimerad - femtonåring. Inget ont om sådana (det var inte länge sedan jag var en själv), men skillnaden är att deras verk inte så ofta sätts upp på teatrar runtom i världen, utan snarare lämnas kvar längst ned i någon byrålåda, där de får representera ett patetiskt men viktigt steg i den personliga utvecklingen.
Vad jag vill säga är att texten var så full av all dessa öevrdrivna liknelser som gav intrycket att vilja chockera, att man till sist (eller ganska snart, för att vara ärlig) bara satt där och väntade på att huvudpersonen skulle bli klar med uppräknandet av självmordsmetoder i detaljerade ordalag, och gå vidare i "handlingen". Vi fattar poängen, liksom, chill out.
Även scenografin, vitt med rakbladsmönstrade lampskärmar, var alltför öevrtydlig och inte heller speciellt tilltalande ur estetisk synvinkel. Det är även intressant om man tänker på att pjäsen sades handla om en radiopratare: inte vid ett enda tillfälle tyckte jag att huvudpersonen faktiskt lät som en sådan, så om scenografin innehållit en radiostudio (eller minsta antydan om) hade det i min mening varit bättre.
Då tänker man sig, att man med dessa förutsättningar kunnat tackla manuset med en något mer minimalisk form av skådespeleri. Men nej. Det var spring och skrik, välgjort i och för sig, även om det bidrog till att man inte riktigt orkade koncentrera sig (och istället vände sitt intresse åt endast musiken). Lite kontraster hade verkligen inte skadat (även om jag tyckte att den tog sig litet i slutet).
Som det var nu lämnade föreställningen inga djupare spår hos mig, förutom möjligen att gitaerristerna var extrordinära och att kostymerna kunde ha varit bättre.
Men vad vet jag, jag är väl bortskämd efter att ha sett den fantastiska "Le Cabaret des hommes perdus" i Paris i höstas. Perfektion.
Topp Tio
Slovenien: Alenka Gotar - Cvet z juga
Vitryssland: Dmitry Koldun - Work your magic
Schweiz: Dj Bobo - Vampires are alive
Malta: Olivia Lewis - Vertigo
Bulgarien: Elitsa Todorova & Stoyan Yankupov - Voda
Serbien: Marija Serifovic - Molitva
Portugal: Sabrina - Dança conmigo (vem ser feliz)
Georgien: Sopho Khalvashi - My Story
Moldavien: Natalia Barbu - Fight
Turkiet: Kenan Dogulu - Shake it up shekerim
Ungern: Magdi Rúzsa - Unsubstansial Blues
(Rapport angående Anzej Dezans fyratimmars program i slovensk radio: nu spelar människan banne mig "Show me your love" igen. Inleder och avslutar han månne alltid programmet med den låten? Snacka om insnöad. Eller mutad. Fascinerande är det i vilket fall som helst. )
Schlagerhög - the international edition: part III
Malta: Olivia Lewis - Vertigo
Finns det något trevligare än att få sina fördomar fullkomligt krossade? Jag har gått och tänkt på Malta på ett land som är totalt omförmögna att hitta på något intressant (tyvärr tenderar jag även att blanda ihop dem med Cypern, vilket gör allt ännu mer orättvist.)
Den här låten har sakta men säkert gått och blivit en av mina favoriter, och videon är ursnygg.
Intressant var att både jag och min far ansåg att låt+video var superba, och blev smått förvånade då den mer eller mindre sågades av panelen. Och sedan säger plötsligt Christer Björkman att han minsann tyckte bättre om låten. Det får mig att undra: är det månne ett lokalt fenomen? Jag kan inte säga om det finns kvar, men Christers mor sägs ju ha haft ett bokmärkesmuseum i Horred av alla platser. Och medan det kanske inte är direkt gångavstånd, skulle jag vilja hävda att det inte alls är långt ifrån där jag bor. Att sedan Aplared, varifrån Christer B kommer, ligger i Borås' snarare än Marks kommun är mindre viktigt. (Även om det är litet irriterande: alla kändisar kommer från grannkommunen...)
Betyg: 5
Andorra: Anonymous - Salvem el món
Jag förstår ju tanken de har med att i år skicka något som är totalt annorlunda från förra årets bidrag, "Sense tu" med Jenny, som jag har för mig placerade sig sist i semifinalen. Tyvärr fungerar den här taktiken inte alls på mig, då "Sense tu" var en av mina (två) absoluta favoriter som jag fortfarande avgudar.
Det här är bara hemskt. Låten är trååkig, sångaren har en sådan där dum alternativt drogad uppsyn som bara är irriterande och goda gudinna, kan inte människan lära sig att artikulera?! Jag må vara liberal när det gäller accents, men min regel är att: det gör inget om du uttalar bokstäverna fel, så länge du uttalar dem. Isch.
Betyg: 1
Ungern: Magdi Rúzsa - Unsubstansial Blues
Hmm. Den här låten gör mig lätt konfunderad. Jag minns att jag gillade den första gången jag hörde den, men den blir liksom inte bättre. Och jag är övertygad om att det finns många blueslåtar som är bättre än så här, även om de inte råkar ha varit med i ESC. Men, jag gillade den som sagt första gången, och den är fortdarande bra även om det i min mening händer litet för litet i den (för lite... substans...?) Och hon sjunger ju förstås väldigt bra.
Betyg: 3
Estland: Gerli Padar - Partners in crime
Det än sådan låt som jag glömmer bort. Jag vet följaktligen inte vad jag ska säga.
Betyg: 2
Belgien: The KMG's - Love power
Läskigt nog har jag vaga minnen av att ha gillat även den här låten förstgången jag hörde den. Jag vet inte vilket konstigt tillstånd jag kan ha varit i då.
Betyg: 2
Slovenien: Alenka Gotar - Cvet z juga
Nu skulle man ju kunna tänka sig att den enda anledningen till det positiva saker jag har att säga om "Cvet z juga" är att jag fortfarande inte har kommit över min kärlek till Sloveniens bidrag förra året, Anzej Dezans storslagna "Mr Nobody" aka "Plan B". Medans man isåfall inte är helt ute och cyklar vill jag hävda att Alenka Gotar faktiskt klarar sig bra på sin egen prestation, och att det ljuva minnet av Anzej bara är ett plus i kanten.
I vilket fall som helst kan operapop med kvinnlig vokalist knappast gå fel, och det här är inget undantagsfall. Slovenskspråkig dramatik när den är som bäst och j'adore.
(När jag ändå är inne på ämnet slovensk musik vill jag passa på att slå ett slag för den högst fascinerande låten Oce, framförd av Diona Dimm, som trots ett gott försök inte valdes att representera Slovenien i år.)
Betyg: 5
Turkiet: Kenan Dogulu - Shake it up shekerim
Jag har gått en evighet och funderat på huruvida shekerim var ett ord eller ett namn, så det var en lättnad när ordet översattes i Inför ESC. Hursomhelst gillar jag det här. Videon är i min mening inte så himla snygg som folk påstår, men å andra sidan tyckte jag att Albaniens video i 2006's tävling var ganska söt. Jag menar, hur imponerande är det egentligen att stila med att man råkade ha en stor budget? Tsk. Men jag faller i vilket fall som helst pladask för låten, så...
Betyg: 4
Österrike: Eric Papilaya - Get a life - get alive
Min mor påpekade då videon visades i tv att sångaren liknade Jérôme Pradon. Det uttalandet bragde mig så smått ur balans (även om det mest gällde frisyren - eller bristen på sådan). Hursomhelst är det en positiv sak att likna nämnda franska superstar, så för det får han ett poäng. Och för det allt-annat-än-subtila Röda Bandet får han ett till. Men tyvärr slutar det där. Låten är för ointressant.
Betyg: 2
Lettland: Bonaparti.lv - Questa notte
... Um... tja... non capisco, skulle jag ju kunna säga, för att slänga mig med lite italienska (som jag på inet sätt behärksar).
Varför gör de på detta viset?
Betyg: 1
Jag återkommer senare med en lista över de låtar som jag skulle vilja att gick vidare till finalen (då jag inte har något system i hur jag betygsätter låtarna - det beror nog snarare på dagshumör än speciella kriterier - kan jag inte garantera att det nädvändigtvis blir de som jag gett högst poäng. Men man vet aldrig.)
Och sedan kan jag nämna att jag väntar med de lägre betygen till de finalklara låtarna...
Merde, c'est comme ca.
Yay. Jag tror att jag har hittat Anzej Dezans (slovenska) radioshow, och den är nu. (Nej, jag fattar inte ett ord. Men whatever liksom.) Och boy, är han besatt av Tina Karol och hennes "Show me your love"... (Nu diskuterar de huruvida man uttalar gästens namn Martin eller Martin. Och voilà, där slutade jag förstå. Tills Anzej plötsligt slänger ur sig "we need to take a break", av någon anledning. Tack så mycket.)
Vad som är roligt är att jag efter att ha hört Jérôme Pradon virda sig i sin stol (kan jag tänka mig) hos den hänsynslösa Hélène Hazera i (programmet) "Chanson Boum !" är såpass van vid att behöva lyssna väldigt koncentrerat och uppmräksamt för att förstå vad de säger, att jag nu gör det automatisk så fort jag radio på hör ett främmande språk.
Den enda skillanden är att det i det här fallet inte hjälper. Nada.
Å andra sidan är Anzej & den andre bara två personer (uppenbarligen), medan studion i oavn nämnda avsnitt av "Chanson Boum !" fullkomligt kryllade av människor. En programledare och hela fyra gäster, och alla lät ju ungefär likadant.
Vilket jag vet är fullkomligt ointressant för alla andra människor.
Ett inte-så-diskret tecken från ovan?
Nu förstår jag i och för sig att mitt meningslösa babbel mycket väl skulle kunna anses som spam, men kunde de inte ha varit litet mer finkänsliga? :(
Za vedno vse moje v zivljenju tvoje je
Jag vet att jag har klagat över det här tidigare, och att en svenskspråkig blogg dessutom är helt fel forum att framföra åsikter angående ämnet i, men i alla fall...
...det har hänt igen: nyhetssektionen har uppdaterats på den slovenska varianten av Anzej Dezans hemsida. Om man tittar på den engelska sidan har det inte hänt något sedan i början av januari.
Då mina kunskaper i slovenska är i stort sett obefintliga finner jag detta högst irriterande och tycker att de väl ändå kunde, jag vet inte, skriva några enstaka sammanfattande engelska ord någon gång så att obildade gymnasieungdomar som moi slipper gissa och sig till allt. (Jag tror att han ska sjunga chansons på en festival i maj...? Men vad vet jag.)
Jag kan i alla fall konkludera med att säga att jag är överfötjust i den väldigt fonetiska stavningen av ordet "sanson" med hácek över det första tecknet. Très élégant och förståeligt.
Traumas, traumas, traumas.
Alltså brukar jag tillbringa nämnda årstid i ett slags konstant tillstånd av extrem rädsla.
On a lighter note, ser man på vad jag hittade på youtube idag: en oficiell musikvideo till låten "Body's a temple" från Jay Brannan. Helt spontant och i brist på bättre saker att göra har jag inoficiellt tagit på mig uppdraget att promotoa honom i den svenska bloggsfären, så voilà:
Suck. Jag vill också vara vacker och begåvad. (Å andra sidan ser jag enligt min egen högst subjetkiva åsikt vädigt cool ut i min pojkmodell-Pimp My Ride t-shirt, très hiphop, och igår rådde min engelskalärare mig att om någon ringde och frågade om jag ville komma och jobba som engelskalärare så skulle jag svara ja... Så det nkunde ha varit värre.)
Webbdesign, topdesign, kläddesign.
För att komma till poängen, iallafall, så upptäcker jag idag till min chock att sidans utseende helt plötsligt har genomgått en totalmakeover. Den tidigare bakgrundsfärgen vitt (har jag för mig) har bytts ut mot de mycket mer minnesvärda grått, svart och, um, beigerosa. Ingenting är som det var förut.
Så förstås blir jag förskräckt, hur ska jag nu kunna lokalisera nämnda window-dressers skrifter? Men när den inledande chocken lagt sig, ser jag en liten klickbar text som lyder "authors". Trots det till synes oändliga antalet bidragande författare, hittar jag till sist Simon Dooan och upptäcker, to my utter delight, att länken leder till en sida där de listar de texter han skrivit för tidningen. Och inte nog med att det finns en fullkomligt logisk lista, man kan uppenbarligen klicka på rubrikerna och läsa texterna också. Något som hade varit väldigt svårt att göra innan den stora Förändringen.
För att avsluta kan jag alltså bara konstatera att NY Observers nya hemsida (i jämförelse) är rent sagolik och åh-så-användarvänlig. Som Simon Doonans make skulle ha sagt: j'adore.
On a different note, om än ganska nära besläktad, så är jag förskräckt över insikten att, inte bara är Top Design verkligen över (vem ska jag se till för inspiration utan den regelbundna dos av Carissas allämna coolhet, Kelly Wearstlers fabulousness och Johnathan Adlers franglais som jag blivit van vid?), men Watch what happens på bravotv.com tar en paus fram till sommaren. Det är ju en evighet. Förutom att slaviskt följa Bravos nya Shear Genius (på tal om det: Shane i L Word är inte bara eventuellt inspirerad av Sally Hershberger, de är identiska!) kanske jag kan förhindra abstinensbesvär genom att se Project Runway säsong ett på dvd (för det säger väl sig självt att jag äger ett exemplar av den?).
Konservativ som jag är i sammanhanget, tvivlar jag på att en dokusåpa någonsin kommer att nå upp i samma klass som PR1. Jag älskar den där första-säsong-mindre-budget-känslan. Och förutom gissar jag att det över huvud taget inte är möjligt att finna två lika fantastiska personligheter som den designbegåvade vinnare Jay McCarroll och den på alla de vis sagolike Austin Scarlett.
Layla tov Eropa, and seeya later, Bravo appreciators!
Boring, boring, boring.
Och förstås, för vad annat kunde man vänta sig, klarar jag inte att fånga sedeln. Jag försöker skylla det på dålig syn (vilket jag har, och som enligt mig är en fullkomligt legitim ursäkt), men ändå.
Imorgon drar min klass till Malmö (och Skåne i allmänhet) för att studera stenar, men hur gärna jag än skulle vilja få lyssna till den skånska accenten följer jag inte med då jag verkligen inte vill missa min en-gång-i-veckan-japanskalektion. Vilket förstås inte är intressant för någon annan än mig.
Då min ipod valde att dö av batteribrist, tvingades jag att ägna dagens bussresor till och från skolan åt läsning, av Donna Tartts "The little friend". Jag har inte kommit så värst långt i den, men kan redan nu meddela att den är en ren njutning att läsa. Den är fiktion när det är som bäst, med en massa intressanta karaktärer och detaljerade beskrivngar av gamla hus och trädgårdar i Amerikanska södern. J'adore.
Gissa förresten om jag blev överförtjust över att se Tim Gunn i dagens avsnitt av "Ugly Betty"? Jag visste förstås sedan innan att han skulle vara med, men att äntligen få se honom leverera sina, vad var det, två repliker var ju näst intill en religiös upplevelse.
Don't bore Nina!
Skulle du kunna tänka dig delta i en dokusåpa? I Project Runway, förstås! Men så länge Andy Cohen producerar är jag villig att göra i princip vad som helst. Fast även om jag skulle älska att vara med i Top Design bara för att få beundra Kelly Wearstler på nära håll och träffa Jonathan Adler (för att så småningom övertala honom om att jag ska få flytta in hos honom och Simon Doonan) så befarar jag att jag inte har den mentala styrkan för att klara av något så stort och komplicerat som inredningsdesign.
Vilken årstid tycker du bäst om? Vår kanske? Jag tycker verkligen inte om extrema temperaturer (det vill säga sådana som ligger under 10 eller över 28). Eller överdrivet mycket sol.
Brukar du sjunga i duschen? Darling, jag sjunegr överallt.
Vilken sport tycker du är roligast att se på tv? Um... tja... jag får väl säga konståkning.
Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Mais, bien sûr.
Vad är viktigast för dig? Att vara omgiven av trevliga människor. Och trevliga böcker.
Laddar du hem musik och film från Internet? Jo.
Vad skulle du göra om du vann en miljon kronor? Skänka mycket. Och inhandla ett klädesplagg designat av Austin Scarlett, förstås.
Vad är det bästa med julafton? Jag tycker inte om julafton.
Tänker du mycket på ditt utseende? Jag oroar mig gärna över det.
Vad får dig att slappna av? Yvonne Catterfelds (låt) "Für dich".
Är du skyldig någon pengar? Jag hoppas inte det.
Är du mörkrädd? Nej.
Vilken färg är snyggast? Rosa! Det är en radikal färg, som inte ber om ursäkt för sig själv (för att bli litet malplacerat filosofisk). Annars tycker jag förstås om sådant som grönt och blått.
Tycker du matte är svårt? Det växlar. Ofta.
Tycker du det är viktigt att ha märkeskläder? Nej. Men jag skulle som sagt inte ha något emot att äga ett plagg som skapats av Austin Scarlett.
Har du piercing? Nej. Bara mainstream:iga hål i öronen.
Bråkar du och dina syskon ofta? Jag tror inte det. Men det beror säkert på vad man jämför med.
Vem är den viktigaste personen i ditt liv? Min familj? De är i och för sig fler än en. Men whatever.
Läser du ofta böcker? Konstant.
Vill du gifta dig? Njae... om Austin Scarlett designar klänningen.
Vill du ha barn? Jag vet inte.
Vilka tv-program som går just nu har du fastnat för? Sådana som går på svensk tv? Ugly Betty, The Hills, Simon & Tomas, Queer Eye, The L Word, Martha, Inför ESC, Six Feet Under. Om man räknar med dem som vad jag vet av någon anledning inte visas i Sverige just nu måste jag även lägga till listan de två titlarna Work Out och Shear Genius. (Plötsligt inser jag hur mycket jag verkligen ser på tv. Ouch.)
Vilka djur är du mest rädd för? Getingar. Och flugor.
Vilken kändis är hetast? Austin Scarlett? Och Famke Jansen. (För att vara diplomatisk och luddig och nämna en ur varje kategori, så att säga.)
Vilket mobilmärke föredrar du? Jag har bara ägt en mobil i hela mitt liv, och den är Ericson.
Biter du på naglarna? Inte systematiskt.
Dagens visdomsord kommer förstås från Austin Scarlett (och är naturligtvis bara en ursäkt för att få pryda min annars så torftiga blogg med bild av denne där han sitter och ser fundersam ut.)
Whatever the reasons, voilà! Mes/sieurs/dames, I give you, Austin, the philosopher!
"No matter how much I try to be plain, people don't accept me, so I might as well be fabulous."
Layla tov, Eropa, et Bonne nuit, tout le monde!
Yearning for more than a blue day.
May 27th 2006: A MESSAGE FROM ANTONY: "It's been a long while since there has been a heroic gesture made in the American political landscape, and Al Gore has made one with his new film "An Incovenient Truth." The content is simple, and familiar to many of us, but the call to arms, especially for people in the United States, is unprecedented. Please see this film and encourage your friends and family to do the same."
Först ikväll såg jag den omtalade filmen. Och. Jag är en känslosam människa. Jag har lätt till tårar.
Så låt oss helt enkelt säga att jag blev... djupt berörd.
Imorgon kanske jag kommer att vara någorlunda återställd. Men jag vet inte; det tog månader för mig att återähmta mig emotionellt från Ma vie en rose (inte att blandas ihop med den snarlikt betitlade La vie en rose), som ju inte ens är en dokumentär.
Tja. Jo.
Tid för eftertanke, I suppose.
Trots allt... Imorgon är en annan dag.
Layla tov, Eropa.
Schlagerhög - the international edition: part II
Men först angående de medverkande i programmet... jag förstår inte vad vissa har emot Christer Björkman. Han gör inte tillräckligt mycket i programmet för att över huvud taget kunna vara förargelseväckande, och jag tycker att det är alldeles utmärkt som det är. Däremot förstår jag mig inte på dansken. Liksom, tvätta håret människa!
Charlotte tycker jag fortfarande illa om efter att hon för några år sedan klagade på att Luminita Anghel såg ut som en byggarbetare i sin video. Som om det vore något generellt fel med byggarbetare, och de inte möjligtvis kunde vara sexiga. Tsk.
Normannen och islänningen är ok, och Tomas blir jag då och då övertygad om att är min tvillingsjäl, då han ibland ger höga poäng till låtar som ingen annan i panelen.
Albanien: Aida & Fredrik Ndoci - Hear my plea
Inte revolutionerande, direkt, men ett stort plus för den allmäna dramatiken. Och för uttalet, bannemej.
Betyg: 3
Danmark: DQ - Drama Queen
Jag tycker att det är förskräckligt fantasilöst att artistnamnet är samma som "initialerna" i titeln. Snacka om one-trick-pony. Sången må vara ok, men i videon ser artisten extremt stel ut, och den nöst intill midjehöga slitzen var midnre lyckad. Låten i sig är tråkig, med ett antiklimax till refräng. Och s'il vous plait, definiera "drama queen"? För mig antyder ordet en personlighet i likhet med någon av de mer utåtagerande karaktärerna i Bravos reality shows, som Austin Scarlett (j'adore) när en av de andra tävlanden syr sig i tummen och Austin skpar stor dramatik (bland annat genom att knuffa (!) en förvånad Rob).
Låten saknar detta drama, tyvärr.
I vilket fall som helst älskar jag huvudbonaderna som sågs i videon!
Fram för mer hattar i Eurovision. Fram för mer hattar i allmänhet.
Betyg: 3
Kroatien: Dragonfly feat. Dado Topic - Vjerujem u ljubav
Alltså. De må sjunga falskt i videon, men, i studioinspelngingen tycker jag faktiskt att det låter bättre. Och låten är ganska småtrevlig, egentligen. Och riktigt katchy, om jag bara hade lyckats lära mig den kroatiska texten...
Betyg: 2
Polen: The Jet Set - Time To Party
Sååå dåligt. Och jag vet inte vad Tomas Lundin talar om: jag tillhör definitivt den yngre generationen och jag förstår inte det här.
Fel fel fel.
Och texten... "you know it's your right to party"? Javisst, låt oss diskutera mänsikliga rättigheter, och varför rätten att gå på party!
Betyg: 1
Serbien: Marija ?erifovic - Molitva
Från början var jag inte speciellt förtjust i den här låten. Den är fin och välgjord, men påminner mig om förra årets "Lejla" (från Bosnien-Hercegovina), som i min mening endast fungerade som sömnmedel.
När jag hörde låten hade jag hade bestämt tänkt mig att den sjungs av någon mager, skranglig varelse med sorgsen skyltdockeuppsyn, så döm om min förvåning när jag såg videon och upptäckte att sångerskan är absolut bedååårande!
Och stylingen må ha varit lite konfunderande, men den var åtminstone annorlunda och en kontrast mot de Lejla-sövande dansarna. (Dessutom var det alldeles lagom med kvinnlig fägring, vad Charlotte än tycker. Marija är bedårande. Moi je suis completement amoureuse d'elle.)
Betyg: 4
Tjeckien: Kabát - Malà dàma
Gäsp. Och här kan man snacka tråkig styling.
Betyg: 1
Portugal: Sabrina - Dança conmigo (vem ser feliz)
Den har något vemodigt öevr sig... som om hon säger "jag vet att livet är jobbigt nu, men kom och dan sa med mig och bli lycklig". Drama, liksom. En av mina favoriter, faktiskt.
Betyg: 5
F.d. jugoslaviska republiken Makedonien: Karolina Gocheva - Mojot svet
Det ser kallt ut med de där långa bara benen i videon. Seriously, skaffa ett par långbyxor. Låten är ok, men det är allt. Inte min tekopp.
Betyg: 2
Norge: Guri Schanke - Ven a bailar conmigo
Cover your legs, människor! Helsinki är (vad jag vet) inte Athen, ens i maj.
Förresten har jag aldrig förstått meningen med att sjunga hela låten på engelska utom en mening i refrängen/titeln. Ganska svängig är låten annars, även om den inte sätter några djupare spår i mitt medvetande.
Betyg: 2
Voilà, c'était tout.
Som Johnathan Adler hade sagt, seeya later, decorator!
Tidsfördriv.
"Om ditt liv vore en film, hur skulle soundtracket se ut?
1. Öppna ditt bibliotek (iTunes, Winamp, Media Player, iPod, etc.)
2. Ställ in det på "blanda"
3. Tryck play
4. För varje fråga, skriv in den låt som spelas
5. När du går till en ny fråga, tryck på "nästa"-knappen
6. Ljug inte och låtsas att du är cool...just type it in, man!"
Opening Credits: Cirkus Miramar - Vägpsalm
Waking Up: Baby Dee - When you found me
First Day At School: Josephine Baker - Feeling kind of blue
Falling In Love: Tori Amos - Hey Jupiter
Losing Virginity: Dolly Parton - Sometimes an old memory gets in my eyes
Fight Song: Lauryn Hill - Adam lives in theory
Breaking Up: Antony & the Johnsons - The guests
Prom: Rickard Engfors feat. Katarina Fallholm - Ready for me
Life: Dana International - La vita è bella (Sleaze Sister remix)
Mental Breakdown: Sestre - Aladin
Driving: Kana - Shisha
Flashback: Josephine Baker - Blue skies
Getting Back Together: Christina Aguilera - Have yourself a merry little Christmas
Wedding: Dolly Parton - In the sweet by and by
Birth of Child: Jean Guidoni - Midi-Minuit
Final Battle: Patricia Barber - Just for a thrill
Death Scene: Nina Hagen - Lorelei
Funeral Song: Sertab Erener - Uzaklara
End Credits: Andrijana Janevska - Nostalgija
... jag hade tänkt baka banankaka, men vi hade inte tillräckligt många bananer. Så då tänkte jag att chokladkaka måste väl ändå gå, men nej, jag hittade förstås ingen kakao. Suck.
I'm sorry, Jay, I'm sorry, world.
Jag får skylla på att jag var sysslös (eller kände mig så, iallafall, något vettigt kunde jag säkert ha gjort). Låten är av Jay Brannan (den anda låt han skrev, kan ses och höras på youtube), och det är inte av sadism riktad mot denne som jag slaktar hans låt så här, utan snarare av kärlek och beundran som jag vill vara som han. Även om jag verkligen inte kan spela gitarr, och inte heller har någon fysisk skönhet att falla tillbaks på.
Anledningen till att videon tar slut litet abrupt (om någon mot all förmodan - eftersom ingen läser bloggen överhvud taget - skulle titta så långt), är att jag filmade den med min mors digitalkamera som bara tillåter att man filmar högst tre minuter.
Schlagerhög - the international edition
Voilà, starting with:
Bulgarien: Elitsa Todorova & Stoyan Yankupov - Voda
Låtar med framträdande trummor påminner mig alltid om Luminita Anghel & Sistems "Let me try" låt från 2005 (för Rumänien, har jag för mig), vilket enbart är något positivt. Den här låten är dock lite enformig, och knappt något jag slkulle lyssna på allt för ofta - jag befarar att den skulle orsaka huvudverk efetr ett tag. Men... jag gillar den ändå. Den är energisk.
Betyg: 4
Israel: Teapacks - Push the button
Jag gillar hebreiska, och jag gillar för övrigt att de sjunger på hela tre språk. Samt att de som enda land verkar ha brytt sig om att erbjuda någon form av tröst för dem som fortfarande deppar över att Morrissey inte, som ryktena sade, representerar Storbritannien. Om jag blundar och ansträönger mig riktigt mycket, kan jag då månntro intala mig att det är Moz som sjunegr där i bryggan?
Visst kan låten ses som spretig, blablabla, men jag föredrar ordet eklektisk. De ord som Jay McCarroll en gång anvädne för att beskriva Austin Scarlett, "eclectic weirdo", passar även ganska väl på Teapacks låt.
Sedan är var det det där med den kontroversiella texten, och lite tycker jag att de kanske kunde ha försökt vara lite mer subtila. Det är tråkigt när (folks tolkning av) en text blir så viktigt redasn innan själva tävlingen. Det finns ju så många andra faktorer beakta, som scenframträdande och en bra musikvideo (vilket de dock saknar).
Hurosmhelst gillar jag verserna och mångspråkigheten...
Betyg: 2
Cypern: Evridiki - Comme ci comme ça
Jag blev chockad när jag såg videon, för att hon såg så ung ut. Låten känns så gammal - herregud, hon sjunger om sitt tråkiga vardagsliv, hur spännande är det? Texten påminner mig om Arjas "Vad du en trodde så trodde du fel", fast utan dramatiken och den långa titeln.
Så intetsägande. Comme ci comme ça, liksom. Sådär.
Betyg: 2
Vitryssland: Dmitry Koldun - Work your magic
Jag går helt emot alla dem som klagar på dålig engelska, och säger bara: love the accent!
Jag menar, vilken annan sångare skulle kunna få "feeling" att rimma så elegant med "willing"? Huh? Jag läste någonstans, kanske någon blogg, där Anzej Dezan, love him, hånades för att han förra året skulle ha sjungit "pee-low" istället för "pillow". Först och främst tror jag nog att man hör det man vill höra. Och för det andra, vad är "dåligt uttal"om man faktiskt hör vad de sjunge och förstår vad de försöker förmedla? Snacka om att försöka bli av med varje litet tecken på individualism eller avvikande från riksengelska och ordboksstandard. Dessutom, när så många i ESC nu tyvärr framför simna låtar på samma språk, är det bara trevligt om de ger det en liten personligt.
Som sagt. Love the accent. Och jag älskar även låten, och videon, och sångarens framträdande i den som bara är trop dramatique. (Inte lika bra som Anzej, nej, men sådan standard tvilar jag att man någonsin kommer nå upp till igen i ESC.)
Betyg: 5
Island: Eirikur Hauksson - Valentine Lost
Oh my goddess, han ser ut som Jérôme Pradon i Aragorn-peruk i videon!!! Hjälp!!!
Visual traumas aside, så hade jag föredragit den på isländska. J'adore isländska. Som det är melodin inte tillräckligt bra i sig, och texten dålig (jag hade inte haft något emot att inte förstå den), och hur fånigt är det inte när man i rocklåtar sjunger orden "rock 'n' roll"? Liksom "det här är minsann ingen fånig fjollschlager utan riktigt, machomanlig ROCK 'N' ROLL! Hell yeah!" Spar på elitismen, liksom. Men, som sagt, jag gillar den isländska versionen som jag inte förstår de snygga orden i.
Betyg: 3
Georgien: Sopho Khalvashi - My Story
Lite för komplicerad för mins smak kanske. Men den låter å andra sidan som att den är bra, underneath it all. Dock tror jag att den liksom Bulgariens skulle kunna vara lätt huvudverksframkallande i längden.
Betyg: 4
Montenegro: Stevan faddy - 'Ajde Kroči
Boring, som den franska killen som bodde hos mig förra veckan skulle ha sagt. Inte så dålig, men... inte så spännande. Varför inte låta No Name representera dem igen (eftersom deras eventuella medverkan förra året var en så big deal)? Det hade låtit bättre än det här.
Betyg: 2
Schweiz: Dj Bobo - Vampires are alive
Well, the thing is, att jag verkligen är svag för Eurodisco och sånt som spelades på mellanstadiediskon. Det må ha att göra med min uppväxta under nittiotalet, men så är det bara. Och den här är ganska bra gjord. Precis lagom smaklös, med en i min mening förvånande smakfull video. Och vampyrer. Och tihi, den blir bättre varje gång jag hör den. Så vad kan jag säga, annat än j'adore.
Betyg: 5
Moldavien: Natalia Barbu - Fight
Sannerligen en förbättring sedan förra årets poetiska "hey loca give me give me your boca".
Sångerskan är dessutom smått förhäxande i videon. Och låten är ganska bra. Den påminner mig om t.A.T.u. (inte deras ESC-bidrag, utan gruppen i allmänhet), av någon anledning. Refrängen är inte riktigt vad jag hade önskat, men...
Betyg: 4
Holland: Edsilia Rombley - On top of the world
Återigen en stor förbättring sedan förra året, då jag verkligen avskydde deras bidrag.
Deb här är däremot inte så värst dålig, tycker jag, även om jag hade föredragit den holländskspråkiga verisonen.
Betyg: 2
Och det var allt för idag, skulle jag tro.
See ya later, Eurovision debater!
Separerade vid födseln II & Jay Brannan
Först och främst är jag emot idén med att kindpussa folk man inbte känner. Hallå, liksom, ever heard of personal space? Vad jag dessutom lagt märke till är att franska pojkar tenderar att inte pussa varandra, utan endast änvända sig av detta hälsnings-tillvägagångssätt när det är tjejer inblandade. Varandra tar de istället i hand, generellt sett.
Vilket leder mig till punkt nummer två bland mina klagomål: hallå, liksom, stop treating me like a girl.
Bloody straight-acting country.
På tal om straight-acting fransmän, så tror jag att Jérôme Pradon, sedan han började jobba med Lord of the Rings-musikalen, håller på att förvandlas till Eirikur Hauksson.
Kom inte påstå att du inte kan se den slående likheten.
Tack goda gudinna då - nu när Jérôme gått och blvit machokrigare - att Jay Brannan finns att ta över titeln som Mest Bedårande Varelse Någonsin för nästa generation, och att han gör det så galant på sitt alldeles egna topless singersongwriter-vis.
Jay Brannan är min nye husgud, tillsammans med Jason Mraz. Jag behöver skaffa mig ett kontokort och ett itunes-konto så att jag kan inhandla Jays EP.
(...voilà...promotion!)
Shakespeare + Nine Inch Nails = LOVE
Jag och min mor tillbringade igår kväll med att konsumera himmelskt god och beroendeframkallande sushi, samt mindblowing kultur i form av teaterföreställnginen Rikard III som gästspelar (igår och idag) på Stadsteatern i Göteborg. Scenografin och kostymerna (båda signerade Bente Lykke Møller) minde inte helt litet om Gale Edwards version av Jesus Christ Superstar, stilrent med mycket svart och mycket läder (som jag envist intalar mig själv var fake), och kombinationen Shakespeare och NIN-musik var rent genialisk, även om man inte kunde låta bli att oroa sig lite över hur de äldre besökarna skulle reagera. Att dessutom ha namnen på karaktärerna på de nästintill överjordiskt snygga och i sammanhanget perfekta kostymerna var ännu en god idé från de som låg bakom föreställningen.
Kostymskecther från Rikard III, finns med i programmet.
Jag blev helt blown away av den ofantligt (melo-)dramatiska texten och hur utmärkt den levererades av skådespelarna. Äntligen förstår jag lite varför Shakespeares pjäser är så berömda, och så ofta spelade. Sådan dramatik, sådant driv i språket. Och vilken komik. I all sin svärta var föreställningen grymt (i adjektivets alla bemärkelser) rolig. Jag fann mig själv smått orolig över att min mascara skulle förstöras av att jag skrattade så artt jag nästan grät.
Även om alla skådesplerarna nu var fantastiska och pefekta, så förtjänar Rikard Wolff ett hedersomnämnande dels för att han spelade titelrollern med sådan bravur och dels däfför att jag troligen inte ahde kommit på tanken att se föreställningen om inte han varit med.
För att fortsätta med anglicismerna så var han bara så outstanding. Fantastique. Helt enkelt.
Oops, I did it again.
Min personliga favorit vad gällde aftonklänningarna (för det är ändå den roligaste delen av tävlingen, tillsammans med möjligen Sista Frågan då) var Miss California i sin eleganta svarta kreation med korta ärmar. Jag älskar att klänningen hade ärmar.
Och när jag ändå är på ämnet klädsel, vill jag passa på att påpeka att den kreation Nancy O'Dell bar under tävlingens slutskeden var ganska så förskräcklig. Att jag tycker det beror förstås delvis på att jag redan sedan tidigare känner viss irritation gentemot nämnda programledare efter att hon valde att belöna den stuyggelse till outfit som Wendy Pepper designade i Project Runway och därmed såg till att konkurrenten Austin Scarlett inte gick till final, men som sagt bara delvis. Tillkommer gör det faktum att klänningen var gräslig. End of story.
Anyway, heja Former Miss USA Tara Elizabeth Connor! (Jag vet inte varför, men jag kan inte prata om henne utan att nämna hennes mellannamn.)
Och gratulationer till Miss Tennessee/USA 2007!
"I want every girl in the world to pick up a guitar and start screaming."
(-Courtney Love)
Under eftermiddagen säger Mr Boston, angående grannarnas fyraåring som slänger glass (litegrann, på fatet i princip, nothing serious), att mina föräldrar hade tur som bara fick döttrar, för väna små flickor skulle ju aldrig göra något sådant.
Och det bara ryckte så i mina fingrar efter att få slänga min glass på honom.
Som ett statement, liksom. Även om jag är 17 snarare än fyra skulle han förhoppningsvis förstå principen.
(Att jag sedan aldrig frivilligt skulle skiljas från något ätbart med hög sockerhalt är en annan historia.)
På tal om annat har jag på senaste tiden blivitg mer och mer besatt av tv-programmet The Hills. Och Six Feet Under, HBO's kritikerrosade serievsom jag tidigare tyckte så mycket om tycks nuförtiden snarare ett ont måste att se. Alltså, skulle man kunna säga att min smak när det gäller televsionen är på rak nedgång. Dock vill jag påpeka att jag faktiskt ser på och underhålls av så kallad scripted televsion ibland. Om man räknar bort Ugly Betty som av någon anledning för närvarande inte visas i Sverige, så tycker jag även om The Nanny och Drawn Together (som mig veterligen inte heller går på svensk tv, men whatever.) Tecknade dokusåpor-med-manus, yay.
Och så har jag förstås blivit helt frälst av tv3's fabulöst bilingvistiska "Simon och Tomas". Genialt.
Men som Bravo-fanatiker förbryllas jag av det faktum att de lyckas prata om en tv-apparat flera minuter utan att nämna produktmärket tio gånger. Fascinerande.
SuperNanny
De andra i sällskapet äter räkor och skvätter vilt omkring sig. Barnen springer omkring och låtsas ömsom borra i ömsom kasta bomber på och beskjuta mig med bazukas (jag finner stolthet i att inte ha någon aning om hur det stavas).
Jag hatar att deras enda intresse verkar vara att namedroppa olika vapen. Och slå mig.
(Om de ändå kunde slå varandra!)
Varför kan de inte bara leka med Barbie som man gjorde på min tid?
---
Jag använde min låga röst som Nanny Jo skulle ha beordrat och säger åt dem att kittling äfr bätre än våldoch vad hör jag den äldre säga till sin bror? "Nej, du ska inte slå henne. Kittla henne."
Go me. För att jag fortfarande lever.
---
Turns out att barnen är stora fans av Lordi.
Snacka om tydlig målgrupp.