Schlagerhög - the international edition

Litet snabbt bara, Eurovision-låtarna - eller åtminstone de som presenterades i första delen av Inför ESC (jag har inte sett det andra programmet ännu, då jag som sagt såg Rikard III igår och ingen spelade in det till mig.) I vilket fall som helst hade man ju lyssnat på låtarna lite innan. Fast vissa måste jag fräscha upp minnet av genom att lyssna nu, och det blir en väldigt intressant effekt då min syster lyssnar på någon form av hårdrock i samma rum.
Voilà, starting with:

Bulgarien: Elitsa Todorova & Stoyan Yankupov - Voda
Låtar med framträdande trummor påminner mig alltid om Luminita Anghel & Sistems "Let me try" låt från 2005 (för Rumänien, har jag för mig), vilket enbart är något positivt. Den här låten är dock lite enformig, och knappt något jag slkulle lyssna på allt för ofta - jag befarar att den skulle orsaka huvudverk efetr ett tag. Men... jag gillar den ändå. Den är energisk.
Betyg: 4

Israel: Teapacks - Push the button
Jag gillar hebreiska, och jag gillar för övrigt att de sjunger på hela tre språk. Samt att de som enda land verkar ha brytt sig om att erbjuda någon form av tröst för dem som fortfarande deppar över att Morrissey inte, som ryktena sade, representerar Storbritannien. Om jag blundar och ansträönger mig riktigt mycket, kan jag då månntro intala mig att det är Moz som sjunegr där i bryggan?
Visst kan låten ses som spretig, blablabla, men jag föredrar ordet eklektisk. De ord som Jay McCarroll en gång anvädne för att beskriva Austin Scarlett, "eclectic weirdo", passar även ganska väl på Teapacks låt.
Sedan är var det det där med den kontroversiella texten, och lite tycker jag att de kanske kunde ha försökt vara lite mer subtila. Det är tråkigt när (folks tolkning av) en text blir så viktigt redasn innan själva tävlingen. Det finns ju så många andra faktorer beakta, som scenframträdande och en bra musikvideo (vilket de dock saknar).
Hurosmhelst gillar jag verserna och mångspråkigheten...
Betyg: 2

Cypern: Evridiki - Comme ci comme ça
Jag blev chockad när jag såg videon, för att hon såg så ung ut. Låten känns så  gammal - herregud, hon sjunger om sitt tråkiga vardagsliv, hur spännande är det? Texten påminner mig om Arjas "Vad du en trodde så trodde du fel", fast utan dramatiken och den långa titeln.
Så intetsägande. Comme ci comme ça, liksom. Sådär.
Betyg: 2

Vitryssland: Dmitry Koldun - Work your magic
Jag går helt emot alla dem som klagar på dålig engelska, och säger bara: love the accent!
Jag menar, vilken annan sångare skulle kunna få "feeling" att rimma så elegant med "willing"? Huh? Jag läste någonstans, kanske någon blogg, där Anzej Dezan, love him, hånades för att han förra året skulle ha sjungit "pee-low" istället för "pillow". Först och främst tror jag nog att man hör det man vill höra. Och för det andra, vad är  "dåligt uttal"om man faktiskt hör vad de sjunge och förstår vad de försöker förmedla? Snacka om att försöka bli av med varje litet tecken på individualism eller avvikande från riksengelska och ordboksstandard. Dessutom, när så många i ESC nu tyvärr framför simna låtar på samma språk, är det bara trevligt om de ger det en liten personligt.
Som sagt. Love the accent. Och jag älskar även låten, och videon, och sångarens framträdande i den som bara är trop dramatique. (Inte lika bra som Anzej, nej, men sådan standard tvilar jag att man någonsin kommer nå upp till igen i ESC.)
Betyg: 5

Island: Eirikur Hauksson - Valentine Lost
Oh my goddess, han ser ut som Jérôme Pradon i Aragorn-peruk i videon!!! Hjälp!!!
Visual traumas aside, så hade jag föredragit den på isländska. J'adore isländska. Som det är melodin inte tillräckligt bra i sig, och texten dålig (jag hade inte haft något emot att inte förstå den), och hur fånigt är det inte när man i rocklåtar sjunger orden "rock 'n' roll"? Liksom "det här är minsann ingen fånig fjollschlager utan riktigt, machomanlig ROCK 'N' ROLL! Hell yeah!" Spar på elitismen, liksom. Men, som sagt, jag gillar den isländska versionen som jag inte förstår de snygga orden i.
Betyg: 3

Georgien: Sopho Khalvashi - My Story
Lite för komplicerad för mins smak kanske. Men den låter å andra sidan som att den är bra, underneath it all. Dock tror jag att den liksom Bulgariens skulle kunna vara lätt huvudverksframkallande i längden.
Betyg: 4

Montenegro: Stevan faddy - 'Ajde Kroči
Boring, som den franska killen som bodde hos mig förra veckan skulle ha sagt. Inte så dålig, men... inte så spännande. Varför inte låta No Name representera dem igen (eftersom deras eventuella medverkan förra året var en så big deal)? Det hade låtit bättre än det här.
Betyg: 2

Schweiz: Dj Bobo - Vampires are alive
Well, the thing is, att jag verkligen är svag för Eurodisco och sånt som spelades på mellanstadiediskon. Det må ha att göra med min uppväxta under nittiotalet, men så är det bara. Och den här är ganska bra gjord. Precis lagom smaklös, med en i min mening förvånande smakfull video. Och vampyrer. Och tihi, den blir bättre varje gång jag hör den. Så vad kan jag säga, annat än j'adore.
Betyg: 5

Moldavien: Natalia Barbu - Fight
Sannerligen en förbättring sedan förra årets poetiska "hey loca give me give me your boca".
Sångerskan är dessutom smått förhäxande i videon. Och låten är ganska bra. Den påminner mig om t.A.T.u. (inte deras ESC-bidrag, utan gruppen i allmänhet), av någon anledning. Refrängen är inte riktigt vad jag hade önskat, men...
Betyg: 4

Holland: Edsilia Rombley - On top of the world
Återigen en stor förbättring sedan förra året, då jag verkligen avskydde deras bidrag.
Deb här är däremot inte så värst dålig, tycker jag, även om jag hade föredragit den holländskspråkiga verisonen.
Betyg: 2

Och det var allt för idag, skulle jag tro.

See ya later, Eurovision debater!

Kommentarer
Postat av: lollo

Längtar till finalen!!

Postat av: Lisa

Who doesn't?
Och det är ju bara några veckor kvar nu... yay! :D

2007-04-21 @ 22:48:09
URL: http://divahisterya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback