Schlagerhög - the international edition: part II

Yay för snabba reprisr, och voilà mina tankar angående de bidrag som presenterades i det andra avsnittet av Inför ESC.
Men först angående de medverkande i programmet... jag förstår inte vad vissa har emot Christer Björkman. Han gör inte tillräckligt mycket i programmet för att över huvud taget kunna vara förargelseväckande, och jag tycker att det är alldeles utmärkt som det är. Däremot förstår jag mig inte på dansken. Liksom, tvätta håret människa!
Charlotte tycker jag fortfarande illa om efter att hon för några år sedan klagade på att Luminita Anghel såg ut som en byggarbetare i sin video. Som om det vore något generellt fel med byggarbetare, och de inte möjligtvis kunde vara sexiga. Tsk.
Normannen och islänningen är ok, och Tomas blir jag då och då övertygad om att är min tvillingsjäl, då han ibland ger höga poäng till låtar som ingen annan i panelen.

Albanien: Aida & Fredrik Ndoci - Hear my plea
Inte revolutionerande, direkt, men ett stort plus för den allmäna dramatiken. Och för uttalet, bannemej.
Betyg: 3

Danmark: DQ - Drama Queen
Jag tycker att det är förskräckligt fantasilöst att artistnamnet är samma som "initialerna" i titeln. Snacka om one-trick-pony. Sången må vara ok, men i videon ser artisten extremt stel ut, och den nöst intill midjehöga slitzen var midnre lyckad. Låten i sig är tråkig, med ett antiklimax till refräng. Och s'il vous plait, definiera "drama queen"? För mig antyder ordet en personlighet i likhet med någon av de mer utåtagerande karaktärerna i Bravos reality shows, som Austin Scarlett (j'adore) när en av de andra tävlanden syr sig i tummen och Austin skpar stor dramatik (bland annat genom att knuffa (!) en förvånad Rob).
Låten saknar detta drama, tyvärr.
I vilket fall som helst älskar jag huvudbonaderna som sågs i videon!
Fram för mer hattar i Eurovision. Fram för mer hattar i allmänhet.
Betyg: 3

Kroatien: Dragonfly feat. Dado Topic - Vjerujem u ljubav
Alltså. De må sjunga falskt i videon, men, i studioinspelngingen tycker jag faktiskt att det låter bättre. Och låten är ganska småtrevlig, egentligen. Och riktigt katchy, om jag bara hade lyckats lära mig den kroatiska texten...
Betyg: 2

Polen: The Jet Set - Time To Party
Sååå dåligt. Och jag vet inte vad Tomas Lundin talar om: jag tillhör definitivt den yngre generationen och jag förstår inte det här.
Fel fel fel.
Och texten... "you know it's your right to party"? Javisst, låt oss diskutera mänsikliga rättigheter, och varför rätten att gå på party!
Betyg: 1

Serbien: Marija ?erifovic - Molitva
Från början var jag inte speciellt förtjust i den här låten. Den är fin och välgjord, men påminner mig om förra årets "Lejla" (från Bosnien-Hercegovina), som i min mening endast fungerade som sömnmedel.
När jag hörde låten hade jag hade bestämt tänkt mig att den sjungs av någon mager, skranglig varelse med sorgsen skyltdockeuppsyn, så döm om min förvåning när jag såg videon och upptäckte att sångerskan är absolut bedååårande!
Och stylingen må ha varit lite konfunderande, men den var åtminstone annorlunda och en kontrast mot de Lejla-sövande dansarna. (Dessutom var det alldeles lagom med kvinnlig fägring, vad Charlotte än tycker. Marija är bedårande. Moi je suis completement amoureuse d'elle.)
Betyg: 4

Tjeckien: Kabát - Malà dàma
Gäsp. Och här kan man snacka tråkig styling.
Betyg: 1

Portugal: Sabrina - Dança conmigo (vem ser feliz)
Den har något vemodigt öevr sig... som om hon säger "jag vet att livet är jobbigt nu, men kom och dan sa med mig och bli lycklig". Drama, liksom. En av mina favoriter, faktiskt.
Betyg: 5

F.d. jugoslaviska republiken Makedonien: Karolina Gocheva - Mojot svet
Det ser kallt ut med de där långa bara benen i videon. Seriously, skaffa ett par långbyxor. Låten är ok, men det är allt. Inte min tekopp.
Betyg: 2

Norge: Guri Schanke - Ven a bailar conmigo
Cover your legs, människor! Helsinki är (vad jag vet) inte Athen, ens i maj.
Förresten har jag aldrig förstått meningen med att sjunga hela låten på engelska utom en mening i refrängen/titeln. Ganska svängig är låten annars, även om den inte sätter några djupare spår i mitt medvetande.
Betyg: 2

Voilà, c'était tout.

Som Johnathan Adler hade sagt, seeya later, decorator!

Kommentarer
Postat av: Peter Tai Christensen

Hej Lisa!

Tack så jättemycket för den fina kommentarer. Kul att vi har kärleken till schlagern gemensamt - även om jag ser att våra åsikter om årets bidrag är väldigt olika ;)

:) Peter


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback