Att vela tills det är försent. Fungerar alltid.

Omg alla Jay Brannans tre inplanderade konserter i Paris i maj (på Le Sentier des Halles, my, det låter bekant) är slutsålda! Sure, de har lagt till extraföreställningar, men den ena är för sent (för att ta sig hem till Tours samma dag) mitt i veckan och den andra på lördag kväll. Den 16e. Which is not gonna happen, eftersom jag den dagen kommer vara upptagen med att försöka rösta på Malena Ernman (vaddå "måste ta sig från semifinalen"?) från mitt nya franska mobilnummer.

Det här är ett utmärkt exempel på hur velighet kan vara ett sätt att spara pengar. En mindre teaterbiljett, två mindre tågbiljetter att betala. Det räcker till mer än en chailatte och en morotskaka på Starbucks.

From Marais to Montparnasse.

Fast egentligen var det tvärtom:först kom jag med TGV-tåget (det är sant som de säger, det går snabbt) till Montparnasse vid tretiden på fredag, och först på lördagseftermiddagen fann jag mig själv i utomordentligt sällskap på det där dyra caféet av amerikanskt ursprung, och som jag hade lovat mig själv att hålla mig borta från, på en inte helt obekant gata i Marais.

Väderleksrapporterna - med grått grått grått och regn över den del av kartan som jag gissade var Paris - hade skrämt upp mig litet, men faktum är att det var ganska behagligt temperatur och solmängdsmässigt, med några enstaka regndroppar då och då. På lördagen, just när jag beslutat att gå ut från Maoz Falafel (och jag kunde ju inte vända tillbaka in igen, både av stolthet och brist på golvyta) drabbades vi nämligen av en störtskur, une averse, typ, som smattrade mot mitt stackars Pylonesparaply och rann rätt in i mina i så vältäckande tygskor och kylde ned mina annars bara fötter totalt. Men, vad gör det, förutom att påminna om alla dessa musikaliska mästerverk som skrivits kring 'mnet "det regnar i Paris": förstås finns där först och främst regn-anthemet "La Bastille" från Chansons d'Amour, men eftersom jag denna weekend valde att inte ägna mig åt film-sightseeing och dessutom hade nöjet att något oväntat höra namnet Andreas Lundstedt uttakas av en fransman kan jag omöjligen illustrera detta inlägg med en föga imponerande youtubevideo till tonerna av Alcazars (pre-Magnus) "Paris in the rain". Alla låttitlar kan ju inte vara subtila.



Cat Peace

Idag, på vägen hem från skolan (som bestod av en och en halv timmas utomordentligt trevlig Histoire de l'art), när jag kom till Rue Francois Clouet såg jag inte midnre än fyra katter som oberoende lekte eller gick omkring på gatan. Med bara n¨gra meter emellan. Det var nästan litet spöklikt. Eller magiskt; det låter mer positivt, och katter är ju generellt sett något positivt.
Häromdagen var det förresten en katt som hade hoppat över till mina hyresvärdars tak (andra våningen), mitt emot mitt fönster, för att sola sig i det vackra vårvädret och inte kom därifrån. En kvinna i en balkong bredvid, troligen ägaren, fick försöka locka över den med plankor, masonitskivor och kattkorg innan den - efter mycket plågat jamande och då matte för en stund vände ryggen till - tog ett jätteskutt upp över en skärm som var ivägen och dunsade ned på balkongen. Très dramatiskt, men lyckligt slut. (Nej, det var inte fantastisk fotokvalitet som avgjorde när jag köpte ny mobil.)

Jag inser att rubriken "cat fight" vore både ganska opassande och överdriven.

Hur kan man vara så sadistisk att skriva om spännande kommentarer man gett på andra bloggar utan att länka (jag tänker ju inte söka igenom varenda modeblogg, liksom)? Nyfikenheten gör det nästintill omöjligt att fokusera på budskapet. Faktum är att jag inte orkade (eller hann, egentligen borde jag vara utanför dörren och på väg till en lektion som eventuellt blir av även om jag är den enda eleven som dyker upp) läsa det långa inlägget förrän efter att jag läst det här och insett att something's up. (By Goddess, jag känner mig som värtsta detektiven här.) Ser vi möjligen början till en ny diskussion i blogosfären? Ett samtal kring Ansvarstagande och Ansvarsfördelning?

För övrigt tycker jag att det Hanna Fridén skrev var väldigt, väldigt bra.

Framtidsplanering.

Anmälningen till höstens högskoleutboldningar har ju börjat (och kommer att vara slut in no time, så är det alltid, hur länge man än har på sig), så nu sitter jag här efter midnatt och lyssnar på Marija Serifovic och bläddrar bland de olika utbildningarna på studera.se. Mitt te är uppdrucket och teblandningen uttömd på smak, så det räcker inte längre att hälla på nytt vatten. Det börjar kännas kallt på mitt rum. Needless to say kommer jag ingen vart med anmälandet.


Finns det något mer attraktivt än en kvinna som kan, um, byta batterier i fjärrkontrollen?

Drömtydning, anyone?

När jag först kom till Tours och varken hade Internet eller svenska kanal 6 drömde jag två nätter i rad om Xena (eller, mer specifikt: Xena, Gabrielle och Lucy Lawless, i olika konstellationer). Det är vad beroende och absitinens gör med hjärnan, letar sig in i det undermedvetna. Men nu var det ett tag seadn jag drömde om serien, så jag kan inte låta bli att undra, om jag börjar se den igen (det sista jag sett är tre avsnitt från slutet av säsong 5), kommer jag att komma in i ett beroendeförhållande igen? Eller är jag faktiskt avvand? Är det bra, isåfall?


Allmänbildning.

Igår, när jag för tvåmiljontefemtioelfte gången lyssnade på Marc Almonds ryska album, det fantastiska Heart on Snow insåg jag plötsligt - som en blixt från klar himmel - och för första gången att jag ju mycket väl kände igen rösten som sjunger tillsammans med Marc på If your affectionate smile has gone. Det rådde inga tvivel, förutom om varför jag inte tänkt på det tidigare, om att det är - ingen mindre än - (de gamla ESC-deltagarna) Mumiy Trolls sångare Ilya Lagutenko som lånar sin stjärnglans och ryskakunskaper till låten.

Mumiy Marc. Vilken utsökt kombination.

J'entends la voix

Tänk att det redan gått mer än ett dygn sedan Malenas extraordinära schlagersuccé. Jag har intalat mig själv att "firande av segern" var en fullkomligt vettig ursäkt att lyssna på låten på repeat hela dagen, och om jag dessutom ska börja kampanja för den i Tours (som del av den franska grenen av Malena-Lobbyn) nu är det ju viktigt att jag kan varje ton utan och innan.

   Det här är typ min nya favoritblogg. Malena Ernman. Opera. Mezzosopraner. Och, inte minst, en länk till mon amour och förebild bland bloggar, Dorothy Surrenders.




Idag har jag för övrigt medverkat vid framställande av "svenska köttbullar" (ava alla maträtter man kan vara känd för?!). Det var motbjudande (och moraliskt förkastligt, förstås) och luktade dessutom vidrigt, och listan över ingrdienser var sorgligt innehållslös, så jag kan väl inte påstå att jag var den bästa sous-chef världen skådat. När jag kom hem stekte jag iallafall egna välkryddade linsbullar, så att även jag själv ska ha något att äta under klasslunchen imorgon.
   Jag har även för första gången försökt få mina kläder rena på en tvättomat, une laverie, en beautiful laundrette (dock, i detta fallet, sans gaysex). Det gick väl sådär, upp och ned skulle man kunna säga, men det positiva är att min förvirring ledde till att jag fick hjälp av en trevlig fransyska - vilket ledde till konverserande dvs språkövning. Att vara bortkommen utlandsstudent är det bästa som hänt mitt generellt sett obefintliga sociala liv, ever. Dessutom kom jag hem med en tröja mer än vad jag gick dit med. Imagine that. Borde jag gå och lämna den på tvättomaten med en "upphittad"-lapp?

Lahko noc, Eropa.

P.S. Sällan men stundtals stämmer det att less is more, och att det jag de senaste dagarna skrivit inlägg med alltför många ord om kan sammanfattas i några få meningar, som är fallet i det här korta och koncisa blogginlägget av Walentine. Inklusive bilden, alltså. I synnerhet vad gäller bilden. Allt annat säger sig självt, ju.

La voix, la joie.

Vilken pärs. När man som jag tenderar att ta Melodifestivalen på aningens för stort allvar, är det nästintill en plåga finalkvällen framför sin dator (tack goda gudinna för svt:s webb-livesänding) ensam och utrikes utan möjlighet att rösta och påverka. Malena var så fantastisk som en sångerska kan vara, och jag har de senaste veckorna mer och mer gått över från att tänka "när det svenska bidraget tävlar i Moskva" till "när Malena tävlar i Moskva" (när jag imorse fick reda på att Jay Brannan spelar i Paris samma dagar som ESC-kvalen tänkte jag spontant att jag ju kunde se honom den kvällen då Malena inte tävlar), och man har ju hört talas om spelbolagen och nätomröstningarna och allt det där. Men verkade det inte för bra för att vara sant?

Jag var alltså minst sagt neurotisk. Själva programmet var ärligt talat dåligt, inget av skämten om Ryssland var kul, och inte heller Petra nådde upp till sin vanliga standard. Det kändes som en allmänt trött final.
   Sedan dök Marija upp och var cool och snygg (men hur idiotiskt är det att ha med henne utan att hon sjunger?), men när hon  började läsa upp int-juryns röster var det som ett slag i magen. Visst, hon var oficiellt där för att representera fascistjuryn, men what about de internationella flatfansen? Hur kunde du, Marija?
   Och därefter kom den verkliga tortyren. Plågsamt usla komiker som presenterar förskräckliga resultat från fascistjuries runtom i landet (jag var just då glad att ha lämnat Göteborg), och förhandsfavoriten Malena fick kanppast någonting. Hela situationen (mest komikerna) gjorde mig så uppgiven att jag helt glömde bort att tittarrösterna fortfarande fanns kvar och kunde påverka, så lättnaden var stor när man drog igång den sista snabbreprisen. Men om både fascisterna och Marija (jag vet jag är orättvis som gör henne till representant för jag-vet-inte-vad) nu övergett Malena, skulle då svenska folket också göra det? Men spänning och även hoppet växte med varje poäng som lästes upp, jag gjorde litet snabb huvudräkning för att vara beredd på potentiella resultat (och huruvidafascistjuryns röster skulle komma att väga över, eller demokratin slutligen segra), och när motsvarande tian - nu helt i enlighet med förhandstipsen - gick till Caroline utan att bidrag nummer 11 tilldelats något ännu, och publiken började skrika och Caroline mimade Malena... då var det som om det som tidigarer verkat för bra för att vara sant plötsligt var den mest sannolika utgången. Et voilà. Finalframträdandet. Glitterkonfettin. De tystade falsettskriken. Tårarna. Det envisa leendet som stannar kvar.


Lycka, lycka, lycka. Och jag var uppenbarligen inte den enda som kände så. Moskva kommer att bli så awesome i maj så det finns inte ord för det.

Grattis, grattis, gratttis! :D <3

Je t'aime quand j'entends la voix

Tack och förlåt, Sverige. 

För jag vågade aldrig riktigt tro det här om er, om oss, där jag satt ensam och maktlös vid min dator i en stad i Frankrike, hade liksom börjat tappa hoppet nu till slut. Och så åstadkommer ni det här. Ni bildade er en egen uppfattning, ni öppnade era sinnen för något nytt, ni stod upp mot jurygrupperna, och ni vann. För det var egentligen den största kampen ikväll; mellan folket och de som tycker sig veta. Det är en kamp vi ofta förlorat, som resulterat i upprörda löpsedlar (men vad gör inte det?), men i år... vi gjorde det. Och det var vackert. Så ofantligt vackert. Tack, tack, tack, svenska folket, Malena, Fredrik. Vi gjorde det.

Melodifestival

Nu är det bara litet mer än en halvtimma kvar. Har jag förresten nämnt att jag hejar på Malena Ernmna?


Schlagerhög Final

Uppenbarligen är jag back in the blogging-game, även om jag missat en hel del under veckorna utan fungerande Internetuppkoppling. Men, jag har dock tagit mig i kragen och lyssnat igenom MF-låtarna litet extra nu inför finalen, et voilà, ungefär så här tycker jag:

Två:
Molly Sandén - Så vill stjärnorna

Första raden låter som Whitney Huostons I have nothing, men sedan går det nedåt därifrån (och jag blir mer och mer besviken för varje takt över det inte är Whitney). Människan sjunger ju onekligen bra, och låten är inte direkt upprörande, och bidraget hade varit fullkomligt acceptabelt och trivsamt om det inte var för (min pet peeve, som det ska visa sig:) uttalet. Ni vet hur barn låter när de sjunger, litet som om de sväljer tonerna, och resultatet blir t.ex. ett förskräckligt "att jå älskar dig". Som tur är brukar detta växa bort med åldern och sångvana (så tack och lov för 16-årsgränsen), och jag hoppas att även Mollys behandling av språket kommer att utvecklas till det bättre så småningom. Öppna upp, kvinna!


E.M.D. - Baby goodbye

Deras sånginsatser är väl inte det allra sämsta i tävlingens historia, och visst kan det vara charmigt med människor som försöker dansa trots att det inte är deras mest framstående färdighet (och jag älskade "Jenny let me love you", FYI), men ärligt talat; jag kan inte tycka annat än att det här är rent mediokert. Jag förstår mig verkligen inte på varken låten, eller dess anknytning till det rätt så retro-konceptuella framträdandet. Om det här är bra på något sätt har jag inte lyckats upptäcka det ännu.


Måns Zelmerlöv - Hope & Glory

Um, strippchock. Fast jag har för mig att jag läste någonstans att han ändrat i sitt nummer; blir det fortfarande pole dancing? Att se Footloose med Måns i gjorde att mitt omdöme gällande honom grumlades något (han var väldigt söt up close, kan inte förnekas), men nu är jag efter detta wake up call snarare bara väldigt irriterad. Och ärligt talat, när man tänker efter, så suger den krigsglorifierande låten fett.


H.E.A.T. - 1000 miles

Det här måste vara första gången som en rocklåt som inte är rent dålig dyker upp i Melodifestivalen. Det här är i likhet med Agnes' bidrag oklanderligt och imponerande välgjort, i klass med det bättre ur sin genre. Vilket inte säger att jag gillar det.


Två och en halv:

Alcazar - Stay the night
Jag har för mig att min mamma i tv-soffan kommenterade att den här skulle funka bra på Friskis & Svettis, och vem är jag att säga emot? Jag kan definitivt se framför mig hur en grupp människor i alla åldrar och former hoppar omkring till låten. Men i egenskap av någon som trots upprepade "nu ska jag börja träna på något vis" aldrig egentligen lämnar soffan, känner jag att detta inte är nog för att vinna över mig. Ni förstår, jag gillade Alcazar pre-Magnus. Jag avgudade Alcazar när både Magnus och Annikafiore var med, och den första skivan de gjorde som foursome var rent utsökt. Men nu? Jag kan inte låta bli att känna att de - om en superproffsiga och begåvade - blir mindre musikaliskt intressanta för varje singel som släpps, så vid det här laget känner jag snarast en allmän likgiltighet inför dem.


Agnes - Love love love

Jag avgudar-älskar inte Agnes. Jag har inget emot Agnes. Den senaste singeln jag hörde med henne innan jag lämnade landet var jättebra. Love, love, love är bara ok, men den är så pass väl framförd att jag tror att den är bättre än så.


Sarah Dawn Finer - Moving on

Alltså, känns inte den där hissen litet... krystad? Varför, liksom? Kläderna ur hursomhelst trevligt färgglada och glittriga så att man har något att titta på, och låten är helt ok. Däremot känns det som att den saknar viss dynamik; verserna är stillsamma nog, men refrängen blir liksom aldrig sådär dramatisk som den verkar vilja vara. För övrigt tycker jag inte riktigt att SDF:s röst gör det bästa av låten (eller vice versa). Den (rösten) är liksom sådär fin och behaglig, och saknar liksom den där underliggande smärtan som i min mening krävs för att få till den där dramatiska, stor-kör-gospel-känslan.


Tre:

Emilia - You're my world

Låten är rentav mysig, och Emilias ljusa röst bara ganska enerverande, så om hon ser till att sjunga den bättre än vad hon gjorde i deltävlingen (i en soft, jazzig låt som den här måste alla toner sitta perfekt) kan det här bli riktigt bra. Jag har inte överdrivet stora förhoppningar, men viss potential finns åtminstone i den här låten, vilket uppenbarligen inte alltid är fallet.


Tre komma fem:

Caroline af Ugglas - Snälla snälla

Jag vill så gärna gilla det här, verkligen. Caroline är awesome och cool och sjunger superbt och sympatiskt och har snygga läder och jag vet inte vad. Men hur jag än försökt har jag inte ännu lyckats acceptera låten (även om jag numera kan höra henne sjunga "jag skiter i det" utan att få obehagsrysningar av ordvalet): först är det ju det där med uttalet. Den som någon gång läst min blogg i eurovisionstider vet att jag är oerhört positivt inställd till brytningar av olika slag (om än företrädelsevis slaviskt färgade) och tycker att "pee low" och "wee ling" låter precis lika bra som "pillow" och "willing" (och ibland är en nödvändig kompromiss för att få till vissa rim). Däremot, när det börjar anas att dialekterna inte är helt... genuina, som i t.ex. Fatals Picards fall, känner jag bara att goda gudinna, vad sysslar de med, kan de inte prata rent? Nu menar jag inte att Caroline för att ha en affekterad accent, men personligen blir jag så förbryllad av den engelska brytningen som plötsligt framträder när hon börjar sjunga att jag har svårt att uppskatta resten av arrangemanget. Men visst, I'm working on it, och nu när jag tillbringar all min tid omringad av alla möjliga skumma accenter, har det möjligen blivit litet lättare att acceptera den. Återstår då gör låten, som egentligen är den största besvikelsen för mig. Rent musikaliskt känns det som att den har potential till att bli riktigt stark (ja, t'nk, Janis, tänk ångest), som den dock envist vägrar att nå upp till. Den tar liksom slut innan den hunnit komma igång, och jag blir lika förvånad varje gång. Var det här allt?


Fyra:

Sofia - Alla

Min första tanke när jag hörde den här var att det är den bästa upptempo-låten jag hört i Melodifestivalen. Om man ser utanför de svenska uttagningarnas gränser är originaliteten är kanske inte slående, men jag älskar - rent generellt sätt - låtar med trummor som tydlig ingrediens (och gärna trumspelare på scen). När jag känner mig positivt inställd till en låt brukar jag - för att inte dras med och bli alltför positiv (hemska tanke) - fundera på huruvida jag skulle lägga märke till och gilla låten även om den dök upp som något annat lands bidrag i ESC. Alla uppfyller så pass många av mina musikaliska preferenser att den onekligen skulle vara en av mina favoriter i ESC (om än av den mer perifera sorten, då det hela säkerligen ändå skulle sluta med att någon operaflörtande drama queen, av valfritt kön, kom och swept me off my feet). Så, visst jag kan tänka mig att be om ursäkt litegrann till den Inetrnationella juryn för att jag vid ett eller annat tillfälle kan ha refererat till dem som "fascistjury". Inte för att jag ändrat min grundläggande åsikt om dem; det är bara det. att jag inte är bättre än att jag uppskattar fascistjurier då de tycker samma sak som jag.


Fem:

Malena Ernman - La Voix

Jag blev så generad när jag hörde henne prata i den där intervjun om fansen som bloggade om henne att jag inte vet om jag vågar skriva med, i rädsla (à la Mika) att måla in mig själv i ett fack. Men. Je t'aime, amour, j'adore, j'adore, j'adore (se tidigare inlägg för detaljer.) Operaschlagerfusion är deliciöst, klänningen ytterst passande, dansarnas masker ursnygga och Malena än mer så, och det faktum att refrängen är på franska gör att jag kan intala mig att konstant lyssnande på låten är en studiefrämjande aktivitet.


Ang. the strippchock, om ni lade märke till den

Jag skrev det här efter ett visst MF-kval medans vi inte hade internet, och glömde sedan bort att publicera det. Dock känenr jag att det kan vara på sin plats att lägga ut det trots allt, för kontinuitetens skull (och för att de som börjat tvivla på min viktorianska prydhet ska slippa vidare grubblerier):

"Men vad i hela fridens namn säger du, horisontell pole dancing i Melodifestivalen? Det var sanna mina ord det dummaste jag någonsin hört."


Så tänker jag i ett försök att intala mig själv att åsynen av Måns Zelmerlöws strippchock! till scenshow bara var en ond, ond dröm. För det kan väl inte ha hänt? Egentligen? Att en låt med oroväckande militäriskt tema fick illustreras av kvinnliga dansare i svart korsett och trosor som slängde med benen, skrevade mot publiken och ålade sig mot tre parallellt liggande järnstänger som fick mig att komma att tänka på ridsport. I den fria televisionen (är frihet bara ett annat ord för "inget kvar att förlora"?). På alla hjärtans dag (nej, av någon anledning tror jag inte att det var det svenska folkets hjärtan som dansöserna ifråga hade till uppgift att beröra).

   Det är inte så att jag - vad än min faiblesse för det viktorianska modet må antyda - per se har någonting emot lättklädda kvinnor, män eller människor i allmänhet. Jag ser ju med nöje på Xena: Warrior Princess (mm... läderkorsetter... Amazoner i liten topp och kjol... och the occasional grupp välrakade manliga slagskämpar i endast glansiga kalsonger), på Top "låt oss börja med baddräktsplåtning!" Model, scenen i Hornblower där det vankas dusch ombord och, till och med, Carson Kressleys version av How to Look Good Naked. Jag kan rentav se Lil Kim utan att få ett nervöst sammanbrott. Men det finns skillnader (och kanske någon enstaka likhet när man jämför med ANTM on a bad day), mellan människor som klär sig någorlunda efter klimatet - och delvis efter vad tittarna förväntas önska - och sedan går och gör något vettigt och förmedlar ett budskap när de väl fångat publikens uppmärksamhet, och dem vars syfte endast är dekorativt och vilkas kombination av klädsel, rörelsemönster och rekvisita tydligt säger samma sak (och det är inte "du är stark och snygg som du är"). Måns sweetie, koreograf darling, om det är sånt här ni vill ha, gå till en strippklubb. Men ta inte med det in i Melodifestivalen. Och försvinn ur min åsyn.

   Och minns hur media gav sig på en halvnaken Jenny Serrano (som klädde på sig efter genrepen) och hennes korsettklädda glädjeflickor och låt oss be att dem går lika hårt åt Mr Hope & Glory. (Nörden i mig är förskräckt över hur jag inte tänkte på att läsa av de olycksbådande tecknen i förväg: Hope är ju ingen annan än den onda djävulsavkomman i Xena: WP som bl.a. orsakade en svår schism mellan seriens själfränder, och Glory den illvilliga hjärnutsugande guden som i Buffy the Vampire Slayer ville öppna gränsen mellan vår värld och en helvetesdimension. Hur kunde jag någonsin ha goda förhoppningar gällande ett bidrag med ett sådant illavarslande namn, som kombinerar Hope och Glory?! Är det vad Melodifestivalen gör med min förmåga till kritiskt tänkande? Jag visste att det var illa, men i denna utsträckning?)


Schlageropera! eller Självinsikt är så 2007.

Det var ju slarvigt av mig att nämna opera-och-Ernmans-armar-bloggen utan att länka till den, och jag hade troligen glömt bort det helt om det inte varit för den här intervjun som QX gjort med la Malena.


I slutet av videon berättar Malena nämligen om sitt internationella flatfölje, som visar uppskattning bland annat genom att blogga om henne (något i den meningen känns förvirrande... bekant), och hennes armar i synnerhet . See,
I told you so.

Från schlageropera till L'Opéra de Sarah

För att min blogg inte bara ska bestå av inlägg om kvinnor Melodifestivalen, låt ossbryta av med en (i mitt fall très studiefrämjande) intervju med La Pradon. Hur vacker är den mannen, liksom?


My Weekend Crush


(Jag råkade btw snubbla över en engelskspråkig blogg som ägnade flera inlägg åt Malena Ernman i allmänhet, och hennes armar i synnerhet. Internationellt populär är hon också.)

Nej, jag tror inte på omväxling bara för sakens skull. Två weekend crushes i samma tv-program kan ju omöjligen vara något negativt. Faktiskt borde de bittra människorna som börjar tala om kalla krig och drömma om Berlinmurar så fort ett land som inte är skandinaviskt eller tillhör The Big 4 vinner ESC testa det; kanske skulle det kunna få dem på så pass gott humör att de glömmer bort att tolka tävlingsresultaten som en krigsförklaring. Ett litet råd sådär, men nu till det faktiska ämne, La Malena.

   Som kanske framgått vid tidigare tillfällen har jag en faiblesse för fantastiska sångerskor med storslagna gester, med eller utan läderkorsett, och även om jag definitiv inte är någon expert på området (förutsätter jag att inte heller eventuella läsare är det), har jag en känsla av att operadivan (i enbart positiv bemärkelse) på något sätt är den moderna urmodern till dessa dramatiska musikaliska systrar, som vet att med alla medel förmedla sitt budskap ända bak till galleristolarna. Och när jag tänker på de flesta tidigare operainslag i Melodifestivalen och Eurovision ger det mig välbehagsrysningar (ljubim), så inte är det konstigt att jag sedan jag först hörde om Malenas medverkan i MF helt sonika utgått från att hennes bidrag inte kan vara annat än det bästa (och pratat om denna min övertygelse.) Tack och lov, då, att det levde upp till de minst sagt höga förväntningarna.

   Så, här dyker alltså Malena Ernman upp som sista bidrag i 2009 års schlagerfestival, sjukt snygg i sin svarta långklänning och med en hårfärg värdig de blekta blondinernas okrönta drottning Tabatha Coffey, och kliver in på scenen och - ursäkta klyschan - äger den. Som om det egentligen vore Malenafestivalen vi tittade på (och inte the Petra Mede Show, alltså). Den klara höjdpunkten i själva framträdandet är just innan, um, sticket då hon på samma gång som hon sjunger lyckas få till det där sneda leendet och en blick som tycks på samma gång oberörd (av hela situationen) och subtilt road och extatiskt lycklig (och vaddå, kom inte och säg att jag läser in för mycket nu). Dessutom var dansarnas masker übersnygga så det förslog. Och sedan var det ju det där med stickningen i green room. Det var så perfekt, helt enkelt. Som om det inte redan är nog att hon sjunger och ser ut som en gudinna, så visar hon arts & crafts bondmora-potential därtill. Anyway, I rest my case, och går förstås vidare till Malenas minspel - varje gång resultaten från omröstningen redovisades och det framgick att hon gått vidare till Vi Fem/Duell/Final - som var guld värt som tv-underhållning. Från lagom sammanbiten till att, något ögonblick efter att Bidrag nummer 8 uttalats av programledaren, rycka till med ett ansiktsuttryck där man anade ren bestörtning över tävlingsutgången, på gränsen till "kära nå'n, jag visste inte ens att jag var med och tävlade". Dramas, dramas, dramas.

  
Låt oss göra en tankeövning: tänk er landet som kallas Union Soviétique i min hyresvärds stora kartbok. Tänk er Moskva. Tänk er Malena på scenen och skåda hur en perfekt bild målar upp sig. En fantastisk sångerska, snygg show, och cérise sur le gâteau, en låt som rör samman eurodisco, opera och musikalisk glädje och till en fantastisk blandning, som i min mening så gott som definierar Eurovision i sin storslagenhet. Den är mäktig, den är onekligen sångmässigt imponerande, den inger (mig) en känsla av lycka, entusiasm och förundran inför hur absolutely fabulous världen kan vara. Inte sådär ironiskt som det verkar vara på modet att vara nuförtiden, men med självinsikt och glimt i ögat. Inte smaklöst, men underbart överdådigt.

   De senare åren har mina omdömen om svenska Eurovisionsbidrag onekligen inte varit de mest kärleksfulla. Las Vegas var pausunderhållning at its worst, hur många gånger har Carola tävlat för Sverige igen?, The Ark må ha haft en glittermikrofon men höll inte egen klass och var hursomhelst way bättre förr, och 2008 års återvunna stelopererade robot-drag queen (utan Verka Serduchkas charm eller superba låt) gjorde troligen att jag slog personrekord i illasinnade uttalanden. Så möjligen skulle man kunna tro att det helt enkelt har någonting med landet att göra, en internaliserad swedofobi, en önskan att skilja mig från den alltid lika skrämmande nationalistiska massan (som den porträtteras i media).
   Även om det onekligen finns mer än ett uns verklighetsanknytning i det senare exemplet, så är den simpla sanningen att jag inte är villig att sänka mina standarder vad gäller musik och framträdande bara för att en låt delar ursprungsland med mig. Jag kräver något mer än en redan vid tillkomsten föråldrad låt med en artist som råkade vara stor på nittiotalet, och om detta så finnes i Slovenien, i Portugal eller i Azerbajdzjan gör detsamma. Jag tror inte nödvändigtvis att det svenska bidraget representerar mig, på grund av min nedärvda svenskhet; snarare är det min kärlek till dramatik, glamour, whatever, som bestämmer vilken låt som talar - inte bara till men - för mig. (När Marija vann för några år sedan var det definitivt inte för Serbien mina ögon tårades, inte för Sverige, inte för Europa.) Jag vill inte låta pretto eller något, men musiken är, och eurovisionen borde vara, så mycket större än så.


Så, när det dyker upp ett bidrag i Melodifestivalen som jag både älskar och vill se sparka derrière i Moskva (de två går inte nödvändigtvis hand i hand), och detta till och med går vidare till final, är det konstigt att jag blir fullkomligt överförtjust? Om jag hör något jag gillar vill jag höra det igen, inte bara som bakgrundsmusik när jag lagar mat eller bloggar, utan i Stockholm, i Moskva, i final i Moskva, en extra gång komplett med paljettregn i slutet av Eurovision-sändningen.

   Och där, mesdames, messieurs et surtout messieurs-dames, vill jag om två månader se en überblond mezzosopran som sjunger på franska och engelska och ler oemotståndligt. Malena Ernman. Moskva i maj.


Så. Vad sägs om att knyta ihop saker och ting litegrann? Om ni nu mot all förmodan har läst så här långt i mitt inlägg utan att tappa modet/somna/bli upprörda/lämna mig för någon valfri modeblogg, hoppas jag att även ni insett överlägsenheten hos La Voix, och - vad gäller er som befinner er i Sverige och därmed har mögligheten - beslutat att rösta på nämnda bidrag allt vad ni förmår.

   Jag? Förutom min uppenbara lobbyverksamhet har jag förstås uppmanat mina föräldrar att rösta åt mig och... när lördagskvällen så småningom sänker sig över Tours, ska jag hålla tummarna och send my love.


I ditto that.

Det är klart att jag inte kunde låta det här passera obemärkt (om något som affischeras i Relay-skyltfönstren nu kan sägas vara det), även om jag på grund av Internet-brist 'är något sent ute.
   Premiärnumret av nya Love Magazine har oficiellt världens bästa omslagsbild in the history of ever. Inte nog med att någon så awesome som Beth Ditto agerar covergirl, det är rent estetiskt übersnyggt också. The women (the one) are beautiful, the men (had there been any) are beautiful, even the colours are beautiful. Och fatta, kors i taket, efter att ha betalat mina tio eller så euro (oh, varför läser jag inte typ Chic, eller vad de där 20-kronorspublikationerna heter nuförtiden, i stället?) för ett exemplar av tidningen och intresserat läst igenom det kunde jag konstatera att nej... jag hatade den inte direkt. För att vara ärlig skulle jag till och med kunna tänka mig att inhandla och läsa även nästkommande nummer. (Och för den som oroar sig över det omänskliga i att Beth saknar bröstvårtor på omslaget kan jag lugnande meddela att de finns där, om man bläddrar litet i tidningen.)


Själva intervjun med Beth slutade i ren genialitet. Journalisten slänger ur sig något dubbelbottnat om att "vad riot grrrl egentligen hela tiden behövde för att bli mainstream kanske var din humor." Beth svarar:

"[...] But riot grrrl was always funny, anyway. It's just that the joke was on you."



Mais c'est bien difficile, cela.

Gran, katedral, blommor, staty... på vägen hem från skolan en solig dag.


Livsmedel jag ännu inte lokaliserat i en fransk mataffär, och som jag saknar:

- Chili-sås (sweet eller garlic eller vad som helst, jag vill att min pastasåser ska smaka något)

- Sojasås (sådan i stor flaska som man har i matlagning, inte den tunnare varianten som finns på asiatiska hyllan)

- Quornprodukter, överhuvudtaget. Färs, filéer, bitar..

- Keso (jag såg något som liknade det, men...?)

- En välsorterad hylla tillägnad bakning (inte för att jag har någon ugn, men ändå)

Sjung för mig, Bohème och Rigoletto

Få musikstilar har ju en så... dynamisk historia i Melodifestivalen/ESC som operan. Så, inför Malenas stundande kick ass framtrödande i MF-finalen på lördag, vad sägs om en liten tillbakablick med the pick of the crop från
Och var bättre börja än med undertecknads födelseår?

1989: Haakon Pedersen & Elisabeth Berg - Nattens drottning
 
Sedan så vi begynnelsen av trenden med färgglada tights och ballonger i håret... vem gick inte klädd så för fyra år sedan, liksom?
2005: Rikard Engfors & Katarina Fallholm - Ready for me

Två år senare nådde schlager-opera-blandningen fulländning i form av Sloveniens ESC-bidrag.
2007: Alenka Gotar - Cvet z juga
 
Men varför sluta vid perfektion? Året därefter lyckades ändå Azerbajdzjans Elnur & Samir ta genren till en helt ny nivå, genom att krydda den med rockopera, mugham och religiöst tema.
2008: Elnur Hüseynov & Samir Javadzadeh - Day After Day

Och i år...? Well, let's keep our fingers crossed på lördag, eller än bättre, rösta, om vi nu råkar befinna oss i Sverige.
Ciao!

My Weekend Crush

Om jag var litet som min all time favoritbloggare Ms Snarker, på alla håll och kanter, alltså, skulle jag möjligen varje fredag skriva ett inlägg (med rubriken ovan) som såg ut ungefär så här:

Innan Melodifestivalen visste jag knappast Petra Mede var. Jag har för mig att jag kan ha sett någon intervju, och kanske ett eller två halva avsnitt av Morgonsoffan, men Parlamentet som hon sägs ha revolutionerat slutade jag titta på för länge sedan (sisådär när Hans Rosenfeldt lämnade programmet och den svenska komikersfärens svar på Hin Håle själv - vad jag minns - tog över ett slag).

   Men så dök hon alltså upp där bland Scotts och läderkorsetter på Scandinavium, bytte som en sann stjärna klänning mellan varje bidrag och jämfördes förstås direkt med de senaste två årens oproportionerligt populäre och hyllade programledare Christian Luuk. Även jag själv använde mig av måttstocken "Är hon kapabel att få mitt blod att koka såsom Luuk gör?" Efter fyra kvaltävlingar skulle svaret nog trots allt bli ja, även om det råkar vara på ett helt annat sätt än vad frågeställningen ursprungligen syftade till.

   Det var inte så att jag fann Luuks närvaro i Melodifestivalen olidlig (Gustafsson d.y. är en helt annan femma, även om hans mellanaktsnummer gav mig gott om tid att hämta något att äta/gå på toa/logga in på Qruiser utan att behöva köa eftersom alla andra medlemmar sitter framför tv:n) - han var till min förvåning helt acceptabel och stundtals rentav underhållande - men den absurda idén att ta honom med ut i Europa och låta honom, med sin jag-hade-hellre-varit-varsomhelst-utom-här-attityd, prata sönder ESC mer än Pekka Heino någonsin kunnat drömma om, för att inte tala om hur han på något vis lyckades trivialisera hela det serbiska vinnarbidraget 2007 genom att i vad som kändes som en evighet haka upp sig på (de i sig inte så farliga) orden "lesbisk" och "kampsång". We've been through this before, I know, men det är en fråga som ligger mig mycket varmt om hjärtat.

   Följaktligen hade jag inga direkt höga krav på Petra, utan önskade bara få se ett helt avsnitt den högt älskade MF utan att få upplevelsen förmörkad av ett starkt begär att kasta fjärrkontrollen på tv:n för att ta ut de aggressioner som programledaren väcker inom mig. Efter det första kvalet nöjde jag mig så med att konstatera att nej, Petra Mede förargade mig inte. Jag ville inte lämna rummet vid något av hennes uttalanden eller skämt. Och som kvinnan ar-ti-ku-le-ra-de! Jag må vara nördig å det grövsta, men det finns ärligt talat ingen sexigare enskild egenskap än artikulerad vältalighet. (Att sticka i green room är däremot - eftersom jag finner det svårt att skapa ett substantiv till fenomenet - ingen egenskap, utan en snarare en aktivitet, om än en utomordentlig sådan.)

   Sedan påstods det att folk tyckte att hon var gapig och inte alls så bra som Luuk, men jag väljer att se förlåtande på dem som uttryckte sådana dumheter och anta att det blott berodde av den klassisk rädsla som så ofta drabbar folk när de ställs inför kvinnor som Tar Plats och - ve och fasa - till och med gör anspråk på att vara medvetet roliga.

   När det så blev dags för deltävling nummer två och sedan tre, var det med ständigt ökande optimism rörandet programlederiet jag satte mig framför tv:n. Denna brunett i sina bästa år (uppenbarligen) lyckades till och med utföra bragden att få mig att förlåta det faktum, att de regelbundna klädbyten som inlett hennes Melodifestival-resa var en engångsföreteelse, med sina enkla men ack så charmerande redogörelser för vad hon istället bytt. Holy Eurovision, Batman, kunde det vara så att jag faktiskt såg fram emot nästa deltävling delvis för att få se vad programledaren skulle ta sig till? (A.N.: Lena var awesome, men inte till samma grad.)

   Nu, efter att (bättre sent än aldrig) ha sett vad som skulle kunna vara den bästa MF-deltävlingen någonsin, kan jag inte förneka det, för mig själv eller världen utanför. Jag tycker att Petra Mede är fantastisk. Hon är snygg, rolig, sarkastisk, uppfriskande självironisk, välartikulerad, till synes självsäker och är där och tar den plats som rättmätligen är hennes. Och hon rimmar. Och kommenterar de tävlandes byststorlek (jag menar, erkänn, det var väl det vi alla satt där och tänkte på i alla fall).

   Vad mer kan man önska av en programledare?

   För mig är inte årets Melodifestival bara en utsökt blandning av bisarr musik, konstiga kläder, svulstighet, genrekrockar och nakenchockar. Det är en och en halv timma av fabulous med en Petra Mede.


La Voix

Nu har jag åkt genom land och rike och har fortfarande inget Internet, så först idag hade jag möjlighet att se lördagens fantastiska MF-kval (omg! de pratar svenska!) genom att släpa med mig min laptop till skolan där de har en sådan nymodighet som wifi. Och y'know, I could have told you from the start, och det gjorde jag typ konstant, att Malena är bäst. Så musikaliskt överlägsen, och omg hennes ansiktsuttryck och hur hon liksom studsade till varje gång hon gick vidare ett snäpp. Srsly, I would pay to see that, på allvar, så att jag funderar på att investera i en sådan där MF-dvd.

Allt jag kan tillägga är att, goda gudinna,
hon stickade i green room, vilken kvinna!

För man måste ju rimma. Förstås. När andan faller på. J'adore Petra Mede också. Vilket jag ska återkomma till någon gång när jag har Internet.