Bostadsdrömmar, igen.

Det första som möter min blick när jag surfar in på Swedbanks hemsida är denna annons:


Jag menar, säg mig vad jag ska göra, bara, o stora Swedbank, för jag vill ha det huset.

Idag har jag för övrigt sorterat ut för slängning nästan hälften av alla tidningar jag samlat på mig under årens lopp, och därmed gjort plats i mappar för dem som låg och tog upp större delen av utrymmet på mitt skrivbord. Detta arbete utfördes till tonerna av tre svenska artister/grupper: Paris ("Hey Sailor" är genialisk), Blanka (vart tog de vägen?) och Lena PH (what can I say).
   Resten av dagen har jag ägnat åt att städa i mitt rum i allmänhet och åt att idolisera Tabatha Coffey, så här är en till, mer tidsenlig den här gången, bild på Hair Majesty. Hm, undrar om jag har något svart nagellack kvar från back in the days...

Just cut & cry.

Så, låt oss se vad jag har gjort idag. Jag har sett tre avsnitt av Shear Genius (utan att avslöja för mycket kan jag säga att min favorit vann, yay), jag har bakat äpple&kanelmuffins med hemodlade äpplen, jag har ätit konserverade vinbladsdolmar till lunch, jag har ritat ett halvt grundkjolsmönster i fjärdedelsskala och jag har, tillbaka till televisionen, sett det första avsnittet av höstens hetaste nya serie: Tabatha's Salon Takeover (tänk "Elake kocken" fast med frisersalonger). Srsly, det är nästan så att jag är beredd att ta mig igenom frisörskola och stå ut med en hårproduktsförorenad arbetsmiljö bara för att få bli utskälld av en übersnygg Tabatha i svart och stilletklackar.



Illvillig teknologi.

Jag skulle just kopiera, med högsta kvalitet och allt (sådan som tar så lång tid att skriva)  4-delsskalalinjalen i min mönsterkonstruktionsbok för att kunna anävnda den utan att klippa sönder boken, och vad gör kopiatorn? Jo, den ger mig en linjal som är 25 mm kortare än originalet. Fatta! Detta var familjens skrivare, så om jag har tur kanske jag kan få igång min skrivarkopiator (som tenderar att kräva manuell inmatning av pappret) och be att den ska kunna göra en något mer korrekt kopia.

Discreet Young Gentleman

Jag höll på och ordnade och la till böcker på min Visual Bookshelf på Facebook, då jag kom på att det kanske skulle vara roligt att testa tt klicka på "Recommendations" för att se vilka böcker de, baserat på vad jag angett att jag läst och gillat, tycker att jag borde ge mig in på härnäst.
Vissa av de föreslagna böckerna är intressanta, men vad dyker upp flera gånger på listan över rekommendationer? Jo, böcker som beskrivs som "gay erotica", på ren svenska, litterär bögporr. Alltså, don't get me wrong here, det är inte så att jag är förnärmad eller upprörd eller ens besviken över att Interwebben anser att detta är vad jag borde läsa - däremot är jag  förbryllad. För att citera Pet Shop Boys (förstås): What have I, what have I, what have I done to deserve this? Vad i hela världen har jag gjort för att få den datoriserade boktipsaren att tro att just denna genre skulle appelera så till mig? Är det för att jag gett högsta betyg till Lemony Snickets barnboksserie  (har jag måhända missat någon spännande manligt homoerotisk undertext i denna?) För att jag bara gav två av fem stjärnor till Hemingways "A Farewell to arms"  (av upprördhet över att huvudpersonen gifte sig med en kvinna istället för att leva ut sina homoerotiska lustar med den manliga rumskompisen - den subtexten missade jag inte)? Eller kan det vara min kärlek till Poppy Z Brite, de litterära faghagsens självklara drottning, och Anne Rice, grande dame av vampyrfiktion om vackra, sexuellt ambiguous män, som antyder en böjelse för ovan nämnda typ av böcker? Eller det faktum att jag läst och uppskattat två böcker av Mark Gatiss - för steget mellan dekadent deckare om bisexuell agent och bögporr är ju typ obefintligt?

Ja, jag finner den oproportioneligt stora kvantiteten av rekommenderad gay-erotika högst intressant (för att inte tala om underhållande). Och jag kan ju inte utelsuta möjligheten att den allsmäktiga Tekniken, Interwebben och Den Visuella Bokhyllan faktiskt vet mer om mig än vad jag själv gör själv - och hur fascinera vore inte det, möjligheten att kunna överlämna allt nödvändigt identitetssökande till en dator?

Aja. Istället för att ägna mig åt sådant här borde jag faktiskt se till att bli klar med de böcker jag redan håller på eller har bestämt mig för att läsa. Typ Dostojevskij, som förresten även fanns med på listan över rekommendationer (för om man gillar Tolstoj gillar måste man ju gilla andra ryssar också, väl?)

Men som Scarlett O'Hara sade och Christer Björkman sjöng: imorgon är en annan dag. Så lahko noc, darlings.

If I were a drag queen my name would be... Diva Histerya.

Jag blev så inspirerad av Project Runway (som alltid), så igår beslutade jag att göra en hatt. Med tyg överblivet från diverse projekt, hårdpapp från mappar och ritblock, stenlim från när jag gjorde minimosaik och en bit juldekoration från IKEA. Man tager vad man haver liksom, och ibland kan brist på färdigheter vara ganska befriande, då det gör att det känns helt ok att tejpa ihop en huvudbonad av rester.

Vad gäller bildserien var tanken därbakom litet "Madwoman in the attic på vift", typ. Och nej, jag lever inte i förnekelse vad
gäller min nya frisyr. Jag drabbades bara av ett sådant perukavund när jag såg drag queenarna (...) i PR. Någon gång ska jag köpa en ny peruk där allt plastigt hår inte har trasslat ihop sig i en klump.



Fit for a queen vol. III

I det sjätte avsnittet av den femte, och sista på Bravo, säsongen av Project Runway kom äntligen den utmnaing jag väntat hela serien på. Vi har hittils fått se pageant queens, prom queens och en och annan evil queen, så det är inte mer än naturligt att sista säsongen ska innehålla drottningarnas drottningar, de största av de alla, glittrigare, glamorösare och mer extravaganta än någon av sina kvasirojalistiska kollegor (om man räknar bort faktiska regenter från svunna århundraden ur jämförelsen). Och, jag pratar förstås om drag queens.
   Seriously, darlings, modetv blir inte roligare än så. Och för att göra det ännu bättre så är det faktiskt första gången de tävlkande har designat outfits åt plus size-klienter som varit, på något vis, riktiga modeller. Glada mammor och "riktiga kvinnor" i all ära, men det är inte en dag för tidigt som PRs catwalk tillåts beträdas av en voluminös dam som vet hur man går.

Acid Betty ägde så för att illustrera lånar jag det här collaget från PRGay.


Good things.

Jag kan inte påstå att jag vanligtvis är speciellt intresserad av Marc Jacobs, men... alla gör ju något bra ibalnd. Reklamkampanjen för kollektionen höst/vinter 08-09, med en modell vid namn Cole Mohr:






I feel so optimistic.

Jag har ätit Skene-bröd med laktoosfri creeme cheese och avokado på, jag har sytt ett glammigt kuddfodral, jag har druckit sojachailatte i Borås, mitt skolschema för hösten ligger alldeles intill och ohmygoodness se på det här. Och imorgon ska jag skärpa mig och försöka hitta en frisör. På riktigt.

Jag må vara förblindad av beundran för Johannes Bah Kunhke, men är han inte way awsome, Sinan?

Och förresten: OS kunde omöjligen intressera mig mindre än vad det i nuläget gör, men det hindrade mig inte fråm att finna mig själv oförmögen att slita mig från den synkroniserade simningen. Det är vad jag kallar sport, liksom.

Kontrollbehov.

Jag har lämnat bort min dator. That is so not me (märks på det faktum att jag lämnat den först nu, efter flera månaders konvalescens). Jag saknar av någon anledning förtroende för folk som påstår sig kunna datorer, och vill därför helst veta varje exakt litet steg i deras arbete så att jag inte bara kan memorera det för framtida använding utan även på ett objektivt och källkritiskt sätt bedöma om det är Det Rätta att göra. Jag menar, om man lämnar in ett par skor till lagning finns det inte så mycket som kan hända (förutom att de är något mindre när man återser dem), men en dator... O, denna oro.
   I vilket fall som helst ser det ut som att det regnar ute, vilket gör det avgjort mysigare att sitta inomhus.

Déménageons.

Jag har snabbt desillusionerats och insett att bostadssökande inte alls behöver vara lika glamouröst som det framstår i A Place in the Sun. Att jag sedan snarare letar efter En plats i regnet, vet jag inte om det spelar in.


Chapeau bas.

Litet mer av hatten (och ett Pilgrimhalsband förest'llande en orm, jag tänker mig litet bibliska referenser här. Will you give me the apple?)


På skylten bredvid mig, som är inhandlad av min mor i någon trädgård i New York, står det:
 
"Levae room in your garden for the fairies to dance."

Tänk på det.

Har du accepterat Hedwig som din personliga frälsare?

Hedwig, alltså, på Stadsteater. Får jag först ta ett ögonblick att påpeka hur jag avgudat filmförlagan av musikalen sedan jag först såg den (snubblade över en då jag zappade i en reklampaus i Buffy the Vampire Slayer), hur jag sett den om och om igen och lyssnat på skivan sjungit med i låtarna och längtat efter att en dag få se den live på scen. De har spelat den off Broadway, i Japan, i Storbrittannien, i Frankrike, i Danmark... och i år, äntligen, sattes den, nyöversatt av Farnaz Arbabi som även står för regi, upp i svensk tappning på Stockholms Stadsteater. Det här är major, liksom.
Så jag klädde upp mig i min nyskräddade klänning och min nyinköpta hatt.

Tillsammans med min mor och min svärmoster, som jag övertygat om att de bara måste se den, lämnade jag radhusets trygghet och begav mig in mot staden.

På vägen hamnade vi på en VIP-visning på ett galleri. Nej, ärligt, konsten på Spångas pendeltågsstation är fabulous.

Så, alltså, nog om mig och. Föreställ er, en teatersalong, mjuka stolar, en scen med plank prydda av bokstäverna HEDWIG i stort teckensnitt. Och jag ska inte ge någon minut-för-minut-beskrivning av föreställningen, då en sådan a) tar för lång tid att skriva och b) aldrig kan komma i närheten av att göra upplevelsen rättvisa - snarare borde ni åka och se den själva, någon av de sista föreställningarna, eller än bättre, göra mig sällskap på en återvändande-resa till Stockholm och Hedwig.

Hursomhelst. Jag var orolig innan att jag skulle tycka att det var konstigt att se historien framföras av andra skådespelare, på ett annat språk, att jag inte skulle se Hedwig, Yitzak, Tommy utan någon slags kopior. Men även om jag satt och gissade mig till hur replikerna och låttexterna skulle vara översatta gjorde det ingenting, berättelsen var den jag vid det här laget kan så väl men aldrig förr hade den varit så nära. Känslan när tonerna av The Origin of Love, Kärleken kom, fyller hela salongen, som om man var där när Zeus kastade blixtar, som om vi alla känner den där smärtan på samma gång och för första sätter någon ord på den, förklarar den och inger oss styrka i musiken. (Det blir så här, man svamlar, när man är extra känslosam gällande något.) Wicked little town, grymma lilla stad, hur kan man inte känna att den låten handlar om en själv, om ens egen grymma lilla stad, och när sångerskan är så nära, när hon sjunger inte vänd mot en kamera eller Tommy utan mot publiken, mot dig... hur kan man inte bli tårögd? Under hela föreställningen förekom en viss fukt i mina ögon, av lycka eller av rörelse (toligen båda på samma gång), både för det som utspelades och för att det utspelades just på den scenen, just då, så nära. Och du vet den där känslan, när du sitter i en salong alldeles tårögd och allt som sägs och sjungs är så sant och verkar så allmängiltigt och du upplever den där gemenskapen med världen, och vokalisten/stjärnan tystnar, sätter sig ned på scenen, kastar en slängkyss mot publiken och du känner det som att h/a/o/n ser på just dig, ser in i din själ (eller hjärta, eller ögon)? Och du känner att det finns förståelse, gemenskap, att du inte är ensam? (Jag blir mer och mer patetisk, jag är medveten om det.)
   Johannes Bah Kunkhe var fantastisk som Hedwig, han är Hedwig (en av de många) och Iris Esell var lika imponerande som Yitzak. Översättningen var klart godkänd. Scenografin var snygg och dansarna ett utmärkt tillskott som tillförde något till alla scener de var med i (ja, gummibjörnarna var roliga, och det är intressant hur deras orgie på scen drog uppmärksamheten från Hedwig som var ute i publiken och carwash:ade en man någon rad ovanför mig). Låtarna var förstås lika fantastiska som de alltid varit, och superbt framförda av skådespelarna och bandet.  

Det enda negativa jag har att säga om föreställningen är att de inte gjorde något extranummer. Ett sådant hade uppskattats och gjort avskedet mindre vemodigt.
   Det andra negativa jag har att säga riktar sig inte till ensemblen eller de som jobbade med musikalen, utan publiken. Den var vad jag skulle vilja kalla seg. För det första kunde applåderna i allmänhet ha varit mer engagerade. Men det värsta var när när showen var slut. Applåder. Ni vet hur det alltid är litet osäkert då, för ingen vågar vara först med att resa sig upp? Nu var det i vilket fall som helst några i en av de främre raderan som tog mod till sig, och jag med sällskap, och flera andra, var snabba att följa deras exempel. Men till min chock såg jag att, vad jag bedömde var en majoritet av publiken, faktiskt satt kvar, och att vi bara var några klumpar här och var som ställt oss upp. Vad är det för beteende liksom? Jag kan inte tänka mig att alla drabbats av någon plötslig benförlamning (och de gick ut sedan just fine), och om något borde de väl ha varit glada för möjligheten att sträcka litet på benen.
   Det är min bestämda åsikt att, om man har sett en bra musikal, om stämningen är upprymd (som den måste sägas vara efter Midnight Radio), och om man till och med har befriats från risken att vara den första&enda som ställer sig, så ska man resa sig när man applåderar. Så det så. Och jag drömmer mig tillbaka till Paris, för några år sedan, Le Cabaret des Hommes Perdus (mmm... med superbt extranummer...) på Théâtre du Rond-Point, då publiken stod upp, klappade händer och skrev "bravo!", "bravo!".

Men men. Som sagt. Föreställningen med medverkande var fantastisk(a), upplevelsen var out-of-this-world och ohmygod you guys som jag vill återvända. Typ nästa vecka. Innan den tar slut.

On that note får slutordet bli en uppmaning: turnera!

Stockholm & Petra von Kant & Innan Hedwig

Et alors. Jag är hemkommen från min kuturweekend som, om jag får säga det själv, blev något av en succé. Really.


Efter inhandlandet av proviant på Centralstationen och ett obehagligt möte med Världens Drygaste Pressbyrå-Expedit (jag överdriver inte) åkte jag upp till Stockholm med InterCity (fem timmar att sitta och inte kunna göra någonting förutom att ta det lugn och läsa, himmelskt) på fredagen, anlände till destinationen vid 17-tiden och hann med ett besök i den högst imponerande secondhand-affären (paljettsektionen gjorde mig nästan gråtfärdig, så underbar var den) Beyond Retro på vägen till Stadsteatern. Nej, jag köpte ingenting, det var ju första kvällen, liksom. Hursomhelst lyckades jag hitta fram (en överdrift, egentligen, då jag i princip bara följde en rak gata) till Sergels Torg och, I'm telling you, trappan där fick emotrappan i Nordstan att verka som... värsta lilla övergivna furstukvisttrappan. Så. mycket. folk. Tack och lov att jag hade mina planer och biljetter och snart kunde fly in i Kulturhuset, där jag så småningom hittade (inte lika lätt) Lilla Scenen där det gavs en föreställning av Fassbinders "Petra von Kants bittra tårar". Som titeln antyder var det gott om tårar i pjäsen som handlade om människans sökande efter kärlek och oförmåga att älska, om klass och (ibland ömsesidigt) utnyttjande och maktförhållanden och sådant. Den var mycket bra, jag var överlycklig att få sitta i en teatersalong för första gången sedan i våras samt litet imponerad av att se en kändis som Pia Johansson i titelrollen, och Petra von Kants tystlåtna assistent (som - très imponerande var på scenen nästan hela tiden utan att säga ett ord) var übersnygg i sin kostym.
   Så så var det med det och sedan tog jag T-banan ut till min tillfälliga logi hos släktingar i la Vällingby. Har jag nämnt att jag gillar tunnelbanesystem, förresten? Stockholms är inte riktigt lika kul som Paris' eller Londons.

Nästa dag var det dags att på riktigt ge sig ut i storstaden (som verkligen är stor om man jämför med Göteborg), ensam med en undermålig karta jag skrivit ut från internet där någon tiondel av gatorna stod utskrivna. Efter att snabbt ha gått nedför den extremt oattraktiva Drottninggatan (hur kan man låta en gata se ut så?) började jag med att irra omkring litet i G:a Stan innan jag slog mig ned på café Chokladkoppen på Stortorget och kosnumerade en överdimensionerad muffin och en gigantisk chailatte med äkta te i medans jag läste i Ronald Firbanks "The flower beneath the foot" (mer om honom en annan gång, förresten). Jag hade tidigare besökt caféet i fråga och har alltid funnit den trånga, mörka lokalen högst charmerande (även om jag just igår satt utomhus och njöt av det mulna men behagliga vädret), läget likaså. För att inte tala om det faktum att man fick små apelsinskivor med allt.

Efter denna orgie i socker och komjölk gick jag bestämt och målmedvetet vidare bland gränderna och kom så småningom fram till den lilla butiken Van Asch, som jag läst om på den fabulösa Marias
blogg, och blev smått förvirrad när jag trädde in i den. Där fanns så många fina saker, liksom, hattar till och med! Så jag gick omkring ett tag som en osalig ande och när expediten så föreslog att jag skulle prova ett brett skärp (är mycket glamourösare än vad det låter) som dessutom skulle "passa mig eftersom jag var smal" (vilket jag behövde höra efter muffinsen) hade jag ingen motståndskraft kvar. Alls. Och det hela slutade med att jag köpte inte bara bältet utan även en fabulööös hatt som jag med ens jag såg den insåg skulle passa perfekt till den glansgråa leopardklänning jag planerade att bära på kvällen och erbjuda en högst trevlig lösning på dilemmat "vad ska jag göra med mitt hår?!" (för nej, jag hade inte inhandlat någon spännande peruk att ha på mig). Så kan det gå. Jättefin affär, iallafall.

Vidare bar det av, till fots förstås, på litet så kallad (fack)litterär sightseeing (typ som när folk går guidade Da Vinci kod-visningar i Paris) till Södermalm och Café Copacabana, som agerade skådeplats i ett av kapitlen i den-där-boken-om-arkitektur jag läste i somras, "Behind straight curtains". När jag först kom över till Söder-ön och skådade en mycket sluttande gata som minde om San Fransisco (de bilder jag sett av den amerikanska kuststaden) blev jag smått förälskad i den första del av Stockholm jag dittills hade sett som faktiskt såg ut som en riktig, nutida stad. Sedan råkade jag gå förbi Hattbaren, inhandlade en snygg hatt, insåg att gatan jag befann mig på inte stod utsatt på min karta och var plötsligt inte helt säker på hur jag skulle ta mig till mitt delmål, Hornstulls Strand. Nej, att vända att gå tillbaka var inget alternativ, ej heller att ge upp och fråga någon om vägen. Vad ligger utmaningen i det, liksom?
   I vilket fall som helst lyckades jag till sist, efter några kilometers vandrande på smågator och cykelvägar, ta mig till caféet i fråga där jag åt en macka som var god förutom den alldeles för salta (herregud, vad är det med folk och salt liksom?) friterad tofun därpå och passade på att ta ett turistfoto av mig själv i toalettspegeln. Varför där, förutom att speglar alltid innebär ett ypperligt tillfälle att fota sig själv, kan man fråga sig. Jo, i tidigare nämnda bok, som alltså inspirerat mig att bege mig till dessa utkanter av hufvudstanden, finns ett foto föreställande två nästan-smälta dockor (som skulle vara en minnessak från då en brandbomb kastades in) på toaletten at the copa, Copacabana. Så, vad kan bättre än ett foto innehållande både mig och nämnda dockor, för att bevisa att jag faktiskt ignorerade (inte märkte) de blödande skavsåren på mina fötter, inte lät kartan begränsa mig, och trots att jag inte valde den raka vägen hittade fram till slut.

Och sedan tog jag tunnelbanan tillbaks. Och efter det... efter dusch och klädbyte... närmade sig med stormsteg själva anledningen till att jag över huvud taget befann mig i Stockholm. Hedwig & the Angry Inch. Den förtjänar dock ett eget inlägg.

And all the strange rock and rollers

Yay för 30 Rock-maraton på Canal+. Och för övrigt så åker jag till Stockholm imorgon för kulturweekend med Petra von Kants bittra tårar och, förstås, Hedwig & the Angry Inch.
Ciao!


Litteraturförteckning.

Här är en lista över de böcker jag läst (alternativt börjat på tidigare och läst ut) hittills under sommarlovet. Det mest nördiga är väl egentligen att jag känner ett behov att skrica listor.

Fem knivar hade Andrej Krapl - Hannele Mikaela Taivassalo
Jag ville gilla den här boken. Den hade sina stunder, men det huvudsakliga intrycket den lämnade hos mig var att den kändes ofärdig, och i min mening borde ha genomgått ett ental fler förändringar innan den gavs ut. Och dessutom stod det vid något (flera?) tillfälle att huvudpersonen "doftade på" någonting, i betydelsen luktade på - vilket, trots attr
Språkrådet uppenbarligen accepterat dylik använding av ordet, störde och förvirrade mig mycket.

Eunuckens gåta - Jason Goodwin
Ormstenens gåta - Jason Goodwin
Två böcker i vad som utlovas bli en triologi om en brottsutredande eunuck i 1800-talets Istanbul, blandar s¨pänning med en illusion om att man faktiskt lär sig något av att läsa dem. Sådant gillar jag. Och enligt författarens hemsida odlar han och hans fru grönsaker och har höns - även det gör mig vänligt inställd.

Allt - Martina Lowden
Under läsningen växlade jag mellan att gilla boken, vara högst irriterad och trött på den, och i slutet, gilla den igen. Så här är det: den innehåller mycket mer svammel och mer eller mindre slumpmässigt uppraddande av ord än vad jag orkar med, men stundtals fick den imponerande vokabulären och synonymrikedomen ändå mitt krassa hjärta att smälta. Jag läser gärna eventuella framtida böcker av författaren, särskilt om hon lyssnar till det där uttjatade rådet i Project Runway: "Edit yourself".

Sex & the Single Vampire - Katie MacAlister
Vad kan jag säga, den var en gåva. Sådana kan man ju inte bara ignorera (vilket jag förstås inte hade det minsta intresse av att göra heller.) Vampyrer, spöken och harlequinromans, i en ganska trivsam blandning.

Exquisite Corpse - Poppy Z Brite
Mindre trivsamt. Brite är en av mina absoluta favoritförfattare - vad hon än skriver verkar jag inte kunna låta bli att älska det, vilket är något skrämmande när det rör sig om den här boken ifråga behandlandes ämnet seriemördare. Men som sagt; även om detaljerat våld och inälvsromantik egentligen inte är min cup of tea så ficke författaren mig att för en kort stund (den var såpass spännande att den gick ganska snabbt att läsa) tro att det är det.

Naked - David Sedaris
Vilken besvikelse. När jag såg Sedaris intervjuad i tv (Kobra, var det?) var han så rolig så, och hypen har inte direkt varit liten kring honom, så döm om min förskräckelse när boken inte alls är så rolig som man har lätts till att tro. Visst, den var småkul här och var, men vilken bok är inte det, liksom?

Wuthering Heights - Emily Brontë
Svårt språk. Obegripliga dialekter. Men den var bra.

The Passion of New Eve - Angela Carter
Jag absolut avgudar de första sidorna, om Tristessa och författarens förhållande till denna. Resten av boken tyckte jag om, men den var inte riktigt lika bra som början antydde. Och Tristessas stora hemlighet... som ofta är fallet med stora litterära hemligheter var den något förutsägbar (man undrar varför de fiktiva karaktärerna blir så förvånade), vilket är tråkigt.

Behind Straight Curtains - Katarina Bonnevier
J'ai adoré. Paris, queerteori och ett relativt konkret ämne som arkitektur. Den får mig att vilja bli queerteoretiker, akademiker, arkiktet, fransyska, litteraturvetare, historiker och jag vet inte vad... J'ai adoré.

Fri - Natsuo Kirino
Lagom voluminös bok med spännande intrig och engagerande karaktärer. Mycket trevlig läsning.

GloomCookie: the final curtain - Serena Valentino & Vincent Batignole
Jag vet, jag vet, det är en tecknad seriebok. Men i allafall. Trots att jag inte är något jättefan av serier i allmänhet finns det några jag följer, som denna (och, förstås, BtVS season 8).

Et voila. C'est tout.

When I was a young boy...

Min sedan en tid tillbaka pågående håridentitetskris börjar sakta men säkert transformeras till en full-fledged allmän identitetskris, vilket är ett tecken på att jag i det snaraste nog borde försöka göra något åt den. Men. Tanken på att frivilligt gå till en frisör känns inte helt självklar. Dels känner jag klart igen mig i kvinnan i Fab 5 som erkände att när hon senast var hos frisören, för 20 år sedan, sade denna att hon hade risigt hår och sedan återvände hon aldrig dit (förrän fab Kyan tvingade/övertygade henne). Dels är jag inte alls sugen på att återigen behöva höra en person som för guds skull jobbar med hår och borde veta att det växer ut igen tjata om hur hemskt och oåterkallerligt och vilken big deal det är att klippa håret kort. Det är nästan så att jag hellre klipper det själkv, eller börjar bära slöja eller turban på heltid. Eller, om jag hade varit snygg, gjort som what's-his-name i Westlife i videon till "Queen of my heart".


Westlife - Queen Of My Heart
Uppladdat av maxwell2006-2007

Allt är inte svart & vitt.

Igår kväll gick Sherlock Holmes, med den sublime Jeremy Brett i titelrollen, på en kanal på samma gång som en annan visade ett avsnitt av Black Donnellys i vilket Kate Mulgrew gästspelade som mamma Donnelly. Vilket dilemma.



VS.


Pimpad.


Så här, flickor och pojkar, poserar man om man har gott om tid och vill få sitt ena lår att se ginormous ut.


Förresten har jag kombinerat min hemmasydda kjol med, gudhjälpeoss, en pojktröja (och j'adore j'adore j'adore). Och ett Baglady-armband som är snyggt och fabulous men har en irriterande och smärtsam ovana att fastna i mina armhår. I bakgrunden ses den trödgård jag för ögonblicket residerar i, ensam i ett gammalt hus i vilket det sägs spöka. Jag hanterar som vanligt den smygande skräcken (ni vet, när det är mörkt och minsta ljud låter ödesmättat) genom att sjunga högt för mig själv, muntra melodier som "Moi moi moi" eller "The Happy Happiness Song" ur Le Cabaret des Hommes Perdus (som jag förövrigt lyssnade på och sjöng med i för full hals igår kväll när jag diskade någon gång framåt halvtolvtiden). I övermorgon åker jag hem till utanför-Göteborg. Det är något att se fram emot. Och på frdag, sedan, ger jag mig av igen, den här gången till Stockholm! Yay! Hedwig!

J'aime bien la couleur rose: édition "rosa pengar"

Y'know, det gör ont i mitt, allt eftersom sommarn (och det kommersiella sommarjobbet) lider, mer och mer kapitalistiska hjärta att se hur ojämställdheten i samhället och de absurda könsrollerna påverkar försäljningen negativt. Kom igen, jag vill ha rosa pengar nu, jag vill ha lila pengar, regnbågsfärgade pengar.

Hört idag, i smyckesbutiken:

En mamma, snäll den här gången men i en svår situation, kommer in med två pojkar och en flicka (antar jag). En av dem blir förtjust i en snygg stor ring à 50 kr.

Pojke:
kan jag få köpa den?
Mamma: men pojkar har väl inte sånt?
Pojke: men jo...
Mamma: nej.
Pojke: men den är cool.
...
Pojke: killar kan visst ha ringar. mamma, killar kan visst ha ringar.
Mamma: är det verkligen en killring?

Nej, till slut lyckas mamma, bror och syster övertyga honom att det inte är det. En sådan ska han inte köpa. Han fortsätter dock att titta intresserat på smyckena provar smycken, demonstrerar för den andre pojken hur man bär ett visst långt halsband (den andre säger ungefär, litet retsamt men snällt: "ja, du är ju expert på sånt"). Sedan slutar det förstås med att han inte köper något. Buh-bye pengar, ciao potentiell kund. Jag var förstås förbannad igen, den här gången på världen i allmänhet, men blev ändå imponerad av hur pojken in i det sista hävdade att det visst var en killring, för att han visste att det var viktigt för sällskapet. Typ.


Faktiskt så har en tv-karaktär (förstås, vem annars liksom) redan sagt allt som finns att säga vad gäller uppmuntran & råd. Som Marc sa till Justin i Ugly betty:
   "Be who you are, wear what you want, just learn how to run real fast."

Nos vies en roses, sous les couvertures roses ou bleues.

Y'know, jag må verka liten och timid (på gränsen till vettskrämd), men ibland händer det att jag kokar inombords. Som idag. I smyckesaffären idag:

en mamma (låt oss anta att hon är det) kommer in med två pojkar, som tittar glatt på smyckena. Den ena verkar extra förtjust.

kvinna: du får inte titta på något som du inte ska köpa.
pojke: mamma får jag köpa det här?
mamma (med elak hånfull röst): visst, köp tjejgrejer.
pappa: hej tjejen.
pojke till andra pojken: varför ska tjejer ha så fina grejer? och de vill att vi bara ska ha fula.

Vad fan liksom? Jag blir så upprörd bara jag tänker på det. Jag menar herregud, det är fan inte konstigt att inga killar handlar Pligrimarmband och att många män verkar ha sådana issues och fatta att jag bara såg Ludovic i Ma vie en rose framför mig. Vad kan sätta djupare spår än att bli så elakt hånad av sin mamma, liksom? Tänk när hans killkompis dyker upp iklädd juveler, vad kommer pojken säga? föraktfullt (men med dold längtan i rösten) "vaddå har du på dig tjejgrejer."
   Fan fan fan.
   Jag är så jävla arg och jag ville bara resa mig upp och säga till pojken att jovisst, du får gärna köpa de här grejerna och de är inte alls tjejgrejer och alltså, vet du, det här armbandet skulle vara så fint på dig.

Men det gjorde jag förstås inte. Man ska inte lägga sig i andras barnuppfostran, vitskräp-mamman var mycket större än mig och troligen hade jag bara gjort situationen värre genom att förlänga diskussionen men tänk om det hade stärkt honom någonstans innerst inne att veta att någon någonstans faktiskt hade sagt att det var ok.
Jag övertolkar ju förstås det hela, men bara tanken på hur barn faktiskt tvingas in i bisarra könsroller skrämmer mig, och jag tänker på Ludovic (på de skadade pojkarna i hans omklädningsrum, på pappans jobb, på ordet vad var det "tapette" på garagedörren, på Jérôme som försvann), jag tänker också på den blonda pojken i dokumentären Jesus Camp som i ångest tvivlade på sin gud och därmed på sig själv. Och jag tänker att även om jag själv har världens fantastiskaste föräldrar så är jag glad att jag inte är åtta år längre. Jag är glad att trots allt skrämmande ansvar som kommer med åldern så bär  det ändå med sig något av frihet, möjligheten att säga ifrån, gå ifrån. Att inte vara så totalt beroende av någon att allt de säger måste införlivas, då det är det enda sättet att leva med det. Och att veta till någon grad vad man kan säga till vem, och vad som (även om det inte borde behöva vara så) bör döljas och när. 
   Jag har sagt det förr, men jag hoppas att Ludovic gjorde som psykologen sade och höll tyst om hur han kände några år och sedan växte upp och flyttade till stan och blev drag queen eller transa eller whatever och klarade sig bra trots allt.

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder (själv hade jag bara ben och spetsmönstrad regnkappa när jag cyklade från jobbet idag), och det finns bannemej inga tjejsmycken. Bara människor som inte insett ännu att de har en massa issues att ta itu med, som de i dagsläget bara för över på andra.


Layla tov, Öland, lahko noc, Europa.

Scarlett for me

Jag är för ögonblicket långt ifrån Borås och dess publikationer, men min far var snäll att skicka det här tidningsutklippet från BT. Förutom att jag vill påpeka att jag inte är bra på japanska (alls) och inte dålig på att sy (även om jag säkert kan ha sagt det) stämde det som stod i intervjun bra med verkligheten och jag blev positivt överraskad av hela artikeln (jag är allitd lika chockad av att upptäcka att folk faktiskt kyssnat på vad jag sagt, även om de sitter och antecknar), för att inte tala om bilden som modellen till trots var rätt så snygg. Och hur awesome är det inte att jag nämnde Austin Scarlett och på så sätt klargjorde att, kläder åt sidan, så är jag innerst inne en vanlig tv-nörd? Som inte är bättre än att hon occasionally fotar stora tidningsurklipp istället för att scanna in dem i två delar och pussla ihop i photoshop. 
Förresten köpte jag i brist på bättre alternativ Plaza Magazine igår (inget jag kommer göra igen, då tidningen visade sig vara ytterst substanslös), och jag har för mig att det stod något om att paisley skulle vara inne. Äntligen, liksom.

Och btw. Jag är inte längre reserv utan antagen till den där kursen jag ville gå, nu när jag hade ställt in mig på att göra något annat. Jag är så förvirrad.

Rent, typ.

Now I don't make lists in my sleep, baby, men när jag finner mig sysslolös vid sommarens slut gör jag alltid listor. Böcker jag läst (i sommar, tio hittills), böcker jag ska läsa, saker jag ska göra...

Ibland saknar jag min livejournal. Som fortfarande finns där, förstås.