Class Act



Tidigare ikväll diskuterade de i p3 möjligheterna att ex-presidentens George Bush skulle ställas inför rätta för, vad var det, brott mot mänskliga rättigheter eller något sådant. Jag blev alldeles tingly i kroppen. Jag menar, här har han varit president under en sådan stor del av mitt liv att jag egentligen knappt trodde att han någonsin skulle avgå, så tanken på honom ställd tillsvars för brott, det är ju rent... overkligt (inte osannolikt eller orealistist, snarare drömlikt).
   Någon expert säger att det mest troliga vore en rättsprocess igångdragen av det amerikanska folket självt, och jag kan förstås inte låta bli att komma att tänka på att vad jag lärt mig om Class Actions från extramaterialet på Damages säsong1-dvdn (trovärdig käll, eller hur). Hur var det nu; om man vill stämma regeringen eller presidenten måste denna ge tillstånd först. "Får jag stämma dig?" "Javisst, det är klart. Bring it on." Detta skulle vara en kvarleva från tiden då man hade kungar (inte i USA kanske, men i allmänhet) som ansågs vara litet av guds utsände och stå över alla andra.
 
Just sayin'. I vilket fall som helst sändes tredje avsnittet av andra säsongens Damages igår i USA, så vetskapen om det kan egentligen ha varit orsaken till eventuell tinglyness.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback