May Gomorrah pay our debts.

Soundtrack: Crime Passionnel blandat med Crime of Passion. På grund av de få men starka bibliska inslagen. Och för att förundras över Jérôme Pradons förmåga att rabbla upp snabba textrader på ett språk som inte är hans första.

Vad är roligast, tro, att skriva skolarbete om Kristendomen eller se på de drillade barnstjärnorna i Junior Eurovision Song Contest? Jag vore inte så negativ till den fördjupning jag tvingas skriva om det inte varit så att kristendomen hade blivit så ofantligt uttjatad under hela min skolgång. Ett av mina första minnen från lågstadiet är av att gemensamt läsa historier ur Bibeln och sedan illustrera dem. Det var någotnting med hö som bugade sig. Inget fel med det, jag tyckte om att teckna. Jag tycker bara att Kristendomen borde vara bygones vid det här laget. Vi kan rätt så mycket,de flesta verkar t.o.m. vara döpta pch konfirmerade (fast konfirmander är ofta förvånande obildade). Det jag inte vet vill jag troligen inte veta. Dessutom tvingas man varje dag möta människor med nämnda trosuppfattning. Jag är tillräckligt fördjupad som det är. Det finns säkert andra religioner jag skulle behöva lära mig mer om, och utan att känna att den står mig upp i halsen. 

Åh, kristendom. In your arms there's a familiar torture. Är det så de tänker, "better the devil you know"?

På tal om kristendom som leder oss att tänka på jesus, som i en scen av Hedwig & the Angry Inch liknas vid Hitler, så såg jag på Sound of Music idag. Den var vädigt... lång. Flera årgick jag och trodde att jag redan hade sett den på Fritids, men det visar sig att jag nog bara hade sett fram till dockteatern. "Nu är det mellanmål barn, stäng av., filmen är ändå nästan slut nu." Yeah right.

Jag inser att jag inte har lyssnat på Crime of Passion på ganska länge. Ah Jérôme, comme je vous adore. Och snart (om en-två veckor) kommer jag ha honom på dvd (utöver de vhs, dvd, cd, vinyl där han medverkar som jag redan har) när mitt nex av Le Cabaret des Hommes Perdus kommer från amazon.fr. Yay.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback