Curtains closed, and a bolted door, breaking every law.

Y'know, fram till för några dagar sedan hade jag en sådan fin bild av förr-om-åren som en okomplicerad tid där allt tedde sig tydligt i svart och vitt utan onödiga mellantoner (Sovjet var av ondo, Churchill var en stor man, alla hatade Thatcher), en stjärna var en gudomlighet och Shakespeare-skådespelare en högre livsform. Alla var nöjda med sina liv, och om de föll i deprssion var det mest för dramatisk effekt och tragik (litet Norma Desmond, litet Judy G, that's what you call a star boys). Och de celebriteter som aldrig fick se det stora 2000-talet göra entré (men känns inte 90-talet som igår?) avslutade - om än i minnet utan ände - kapitel av harmonisk nittonhundratals-existens, som redan funnit sin plats och sig själva. Som har lämnat de nervösa sammanbrotten, de skandalösa avslöjanden, den post-terapispecifika öppenhjärtigheten och de med några års mellanrum regelbundna comeback:erna.

Men så insåg jag tack vare interwebben att allt det där fortsätter ju postumt, för visst hade även Hollywoods första största och Shakespearianska aktörer liv utanför scenen och biografen, med enda skillnaden att de inte längre kan dementera eller bekräfta något. Informationen bara hopar sig och jag sedan vet man inte  vad man ska tro. Det är klart att skvallertidningsjournalister ljuger, men vem gör inte det? Och hur många utomordentliga anledningar finns det inte, fanns det inte i än större utsträckning förr, att inte säga allt?

Sedan fann jag aspekter som rörde Storbritanniens juridiska historia, personlig integritet, personligt ansvar, skådisar som medverkat i Sarah Waters-filmatiseringar, orättvisa anklagelser, möjliga intressekonflikter, eventuella hysterikor, dålig stavning, bristande  källhänvisningar samt mina egna förutfattade meningar, homofoba tendenser och analyserande feministiska motreaktioner.

För att lindra förvirringen och frustration som allt detta orsakade skapade jag, något inspirerad av att för mental styrka ha läst
Nina Hemmingssons fantastiska seriesamling "Jag är din flickvän nu", DH's Bad Comics as Therapy part II. Det är ett bra sätt att sätta saker i perspektiv - när de väl är nedtecknade på papper av en person i avsaknad av vidare talang ser de så befriande små, ja futtiga ut. Jag har en ovana att teckna män i scarf alldeles för mycket; har med Austin Scarlett att göra (men vad har inte det?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback