I am looking for the same qualities in a man as I am in a woman...


... BIG HAIR.



Anledning till att jag plötsligt tänker i modifierade L Word-citat (för nej, det är faktiskt inget jag har för vana att göra) är säsongsfinalen av Tabatha's Salon Takeover, i vilken seriens stjärna valde att röra om litet grann i frisyrgrytan genom att låta sitt hår som vanligtvis ligger ganska slätt efter huvudet i en elegant snedbena anta en mer högtflygande skepnad. Förutom hårspray och en lila variant av den übersnygga klänningen hon bar som gästdomare i Shear Genius (är det inte underbart när folk har samma plagg i olika färger? det är vad jag kallar commitment det) innehöll det åttonde och sista avsnittet av första säsongen av TST vitt skilda saker som en känslomässigt laddad och daterad väggmålning, en påse med än mer daterade och ruttna flugattraherande ruttna körsbär, tårar och ett cameo appearance från Work Outs Jackie Warners terapeut (den-enda-psykologen-i-LA?), den alltid lika lugna, behagliga och kameravänliga Dr Shirley. Man får en känsla av att hon spenderar hela sina dagar hjälpandes Bravos blonderade voluminiserande-hårproduktsbrukande afärrssmarta business owner-celesbians på olika sätt... så frågan är om hon inte förtjänar en egen show för det. "Project Therapy: Watch Dr Shirley nod slowly and speak with her low voice and look deep into the eyes of your favourite Bravo celebrities". Jag pitchar desperat reality show-idéer i mitt huvud för att fylla den tomhet som TST kommer lämna efter sig, även om den förhoppningsvis kommer tillbaka. Någorlunda snart.
   Och in the meantime tänker jag för övrigt fortsätta att nyfiket kika in i varje frisersalongsfönster (och det är nästan ett heltidsjobb, because I'm telling you, att flanerandes i Borås ser man en salong typ var tionde meter) för att se om de har smaklösa väggmålningar, betongblock under stolarna eller hår som ligger och skräpar på golvet. Det som gör mig litet nervös är dock att jag känner att jag själv snart borde besöka en hårstylist (som jag nästan börjat säga spontant) för att korta mitt eget hår litegrann, om jag inte vill spara ut till Austins frisyr (som jag är rädd verkar vara alldeles för high maintenance för mig.) För nu när Tabatha lärt mig allt om vad man bör kräva i form av customer service när man besöker en salong vet jag inte om jag kommer att ha lika lätt att acceptera vad som helst (och gudhjälpe nästa frisör som säger det minsta negativa om att klippa håret kort), på samma gång som jag inte anser mig ha råd att gå och klippa mig hos en frisör med högre priser typ en gång varannan månad för att underhålla min nuvarande frisyr, och därmed är tvungen att välja mellan dem vars (under)priser får mig att oroa mig över utbildnings- och kunskapsnivå (alternativt ekonomisk situation) och dem som jag helt enkelt inte har råd med. Quel dilemma. Jag undrar om jag kanske kan gå till någon och beställa tid, och ta med mig en liten dvd-rom med samtliga avsnitt ur säsong ett av TST och be dem titta igenom den innan jag kommer tilbaks för min klipptid? Och sedan ska det ju finnas en ekofrisör här i staden också, så.... vart jag än går kommer det dåliga samvetet finnas där (det står på ekosalongens hemsida att de har "härlig avslappnande musik" i bakgrunden, vilket gör att jag seriöst tvekar att våga mig dit). Och utöver det går jag på väg hemifrån till Stora Torget ett ställe som har en affisch från Joico i fönstret eller på väggen (placeringen är mindre viktig). Joico, alltså. Som Tabatha Coffey är med i något slags artistic team (bestående av fyra personer, varav en är Tabs' bästis från SG, Anthony) för.

Och i vilket fall behöver jag köpa hårspray av något slag. Var hittar jag icke djurtestad (ekologisk?) sådan? Google? Och när jag ändå är inne på produktefterlysningar: ostkaka utan animaliskt löpe? Eller måste jag göra den själv?

(Uppdatering ang. icke djurtestade hårdprodukter med litet glamourös känsla: JOICO är med på PETAs lista över företag som inte testar på djur, medan Paul Mitchell lyckas med bragden att även hamna på Djurens Rätts strängare och ofantligt mycket kortare lista. De senare har t.o.m. en Miljöpolicy på sin hemsida, vilket jag alltid är svag för.)
   Och plötsligt är det mitt i natten. Men hursomhelst, för att sammanfatta: inga nya avsnitt av fantabulösa Tabatha's Salon Takeover på ett tag (jag får alltså se om de gamla) och det finns hårprodukter som används av tv-kändisar som inte är djurtestade, men knappast någon ostakaka utan animaliskt löpe. Och så en avslutande tanke....
   ...hur übersnygg var inte Linda Bengtzing i dagens Sing-A-Long?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback