Cara mia.

Jag har varit ett stort fan av Medium sedan första avsnittet jag såg, vilket det nu kan ha varit (och av Patricia Arquette sedan hon återvände till naturen i komdein Human Nature), och den här därefter fortsatt att vara en av mina favorittv-serier, definitivt min föredragna bland moderna kriminalserie som visas i Sverige. Jag vet att jag redan tidigare nämnt i bloggen att jag vill bli fiktiva Joe & Allisons polygamistiska andra fru, och pratar gärna om hur mycket jag tycker om serien och hur fantastisk jag tycker att Patricia är i huvudrollen.
   Men ibland händer något som gör att den där tv-serien man gillar plötsligt går från att vara utmärkt till utsökt, och i Medium ifann sig detta ögonblick då den superba Anjelica Huston dök upp som missing persons-hittaren (vad är det oficiella ordet?) Cynthia Keener och förgyllde varje scen hon var med i. Det meförde dessutom en del bonding - komplex, komplicerad och perfectly flawed - mellan två vuxna professionella kvinnor, något man knappast kan få för mycket av (särskilt som det kanske inte är det vanligaste i tv-serier). Och idag visades alltså det sista, nervkittlande avsnittet där Cynthias 7 avsnitt långa historia medverkan nådde sitt stillsamt dramatiska slut. Jag ser inte mycket positivt i att hon lämnar serien, men att en filmskådespelerska över huvudtaget merdverkar i tv är inget att ta för givet, och om en gästande karaktär ska göra sorti så ska det vara med grace och dramatik (ingen simpel write-off för att tv-bolaget fick kalla fötter, alltså, *host*Grey's*host*). Och i denna sista två-avsnitts story arch för Cynthia fick Anjelica till sist bidra med  något annat än att bara vara extremt snygg i skjorta (nästan lika snygg som Glenn Close) då vi tilläts följa med bakom hennes karaktärs sammanbitna (men ändå alltid ack så charmerande, vill jag påstå) yttre. 
   Ju mer av kvällens avsnitt som utspelade sig, ju mer nervös kände jag att jag blev, känslan av förebådande starkare: för där fanns ju en potentiell utgång som antyddes, en ganska originellsådan (och jag tycker faktuskt att Medium har en historia av imponerande twists), som skulle innebära ett helt nytt slags konsekvens av Allisons syner, en fantastisk möjlighet för Huston att visa vad hon går för, men som onekligen skulle innebära Cynthias farväl från serien. Och så blev det, och Medium starkast lysaste gästande stjärna är ute ur serien, men utan att hon blev offer för någon av de frekvent medverkande mördarpsykopaterna och dog och utan att hon och Allison blev ovänner. Istället gör Cynthia  ett val (eller om det är ett måste), lugn och saklig som alltid, får sitt avslut  och syns i sista scenen sittandes på en trappa tillsammans med Allison. Hand i hand.

That's what I call a star, boys. Och att hennes sista scen var med Allison, bara, stillsam, var rätt och precis som det måste vara.

Och... för eventuella personer som inte ännu har insett hur fantastisk Anjelica är, låt oss litet ytligt avsluta med ett foto.


Kommentarer
Postat av: Annie

Ohh... jag klarar inte av medium grejer eller serier/filmer som inneh¨ller medfium. jag sitter o blundar med båda händerna framför ögonen... har du sett ngn bra skräckis på sistone? jag o johanna såg på Låt den rätte komma in.

Postat av: Lisa

Annie, jag kan inte komma in på din blogg, den är löseonrdsskyddad!

Haha, jag känner att jag ser (och läser om) alldeles för mycket på mediumsaker, så jag börjar bli alldeles för skrockfull och så...



Ja, faktiskt var jag och såg spanskmexikanska rysaren "Barnhemmet" i veckan, och den var superüberbra, kan jag verkligen rekommendera.

Vad tyckte ni om Låt den rätte...? Jag har själv sett den och tyckte att den var undermåligt gjord och en totalt urvattnad version av boken (allt intressant, spännande, läskigt var liksom borttaget eller nedtonat till flrmån för den där übersvenska fåordiga bruna-tapeterstämningen).

2008-11-08 @ 12:07:39
URL: http://divahisterya.blogg.se/
Postat av: Raine

joo... faktiskt.. jag förväntade mig lite mer skräck än vad den gav. den var mer äcklig och då jag var som räddast var när dem gjorde scenbyten för snabbt..



adnvändarnamn: Annie

Lösenord: Pingvin

2008-11-09 @ 17:20:46
URL: http://raine1988.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback