Eurovisionary III

Island: Eurobandid - This is my life
Det här är väl småtrevligt och smådansant, men inte jättespännande. Och som vanligt hade jag ju förstås velat att de hade sjungit på isländska, då det tillhör mina favoritspråk.
Betyg: 3

Sverige: Charlotte Perelli - Hero
Oh my. Så kommer vi hit till sist. Den här låten skrev jag förstås mer än nog om när den tävlade i Melodifestivalen, och min åsikt har inte ändrats speciellt mycket sedan dess. Sångerskan ser fortfarande ut som om en utbränd drag queen hade fått barn tillsammans med en plåtburk och sedan vägrat att mata det. Jag tar för givet att hon tänker ha andra kläder på sig i Belgrad, och ser mycket fram emot det. Låten, å andra sidan, är bara tåkig och intetsägande.
Betyg: 2

Turkiet: Mor ve Ötesi - Deli
Jag älskar turkiska. Det gör mig alldeles knäsvag när jag hör det, så jag kan förstås inte låta bli att charmas totalt av den här låten. Aldrig har galenskap låtit så här bra.
Betyg: 4

Ukraina: Ani Lorak - Shady Lady
Ännu en tråkig och intressant låt, som faller i samma kategori som Charlotte. Hon sjunger bra och glittrar, men lyckas aldrig fånga mitt intresse. Fast hon ser mer mänsklig ut än sin nordiska motsvarighet.
Betyg: 3

Litauen: Jeronimas Milius - Nomads in the night
Orena toner till trots är jag litet svag för det här. Låten är dramatisk och storslagen à la musikal, och sångaren ser ut som Aragorn troligen skulle göra om han tvättade håret. Och det är ju liksom det jag efterlyst ända sedan jag såg den först Lord of the Rings-filmen.
Betyg: 3

Albanien: Olta Boka - Zemrën e lamë peng
Det här var den första av årets ESC-bidrag jag hörde, för många månader sedan, och den har växt varje gång jag lyssnat på den sedan dess. Rösten är vacker, låten likaså, och det finns någon slags, vad säger man, uppriktig sense of urgency över den som griper tag i mig. Och hon sjunger visst om tiden som går, så. Om någon låt ur årets startfält skulle få mig att gråta av rörelse är det den här.
Betyg: 5

Schweiz: Paolo Meneguzzi - Era stupendo
Ännu en låt som växer, inte bara för att jag härt den fler gånger utan för att jag hört den hypas frpn vissa håll. Och vad jag har kommit fram till är att den är sympatisk, ganska fin och precis en sådan låt som jag vill höra om 20 år och tänka tillbaka på min ungdom och tänka att det var tider, det, era stupendo.
Betyg: 4

Tjeckien: Tereza Kerndlová - Have some fun
Tråkigt. Fast kryddat med en viss bisarrhet, vilket jag inte vet om det är en för eller nackdel.
Betyg: 1

Vitryssland: Ruslan Alenho - Hasta la vista
Tja, det är kanske inte den mest originella titeln. Eller den mest vettiga eller realistiska. Men Vitryssland har en historia av att imponera på mig med glansiga videos och unga hyfsat estetiskt tilltalande män, och även om de inte är i närheten av att upprepa förra årets storverk kan jag inte med att ogilla det här. Catchy. Och den vitryska accenten, sen...
Betyg: 3

Lettland: Pirates of the sea - Wolves of the sea
With a high, high ho' with a high, high hay? Vad är det för text, liksom? Det här är dumt och varken roligt eller bra, men inte fullt lika osympatiskt som Estland.
Betyg: 1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback