Melodifestival!!! Del III

Då ska vi se hur jag klarar av att göra en översikt över kvällens MF-låtar snabbt och till stor del from memory.

BWO - Lay your love on me image122 image122 image122
Förutom den *host* originella titeln och det faktum att introt påminner om Afro-dites Never let it go (till den grad att jag blir besviken när det visar sig attv det inte är den låten) är den väl inte så farlig. Om scenshowen ör intressant (vad jag förstått ska Alex & Marinas kostymer vara avancerade) kanske jag kan hålla mig vaken. De känns som en sådan grupp som är ok även när de är dåliga.

Mickey Huscic - Izdajice image122 image122 image124
Jag är inte jättefärtjust i det jag hört av sången, och det jag sett av scenkläderna verkar rent abominabelt i Melodifestivalsammanhang (give me drama! divagester!). Men, det är åtminstone på ett språk jag inte behärksar, så pm texten skulle vara dålig gör det inte så mycket (han sjunger uppenbarligen en del på engelska också, men jag får hoppas att det inte blir så mycket av det). Jag vet inte. Kan kanske bli ok eller bra. Jag är bara orolig att han ska försöka vara för rockig och cool.

Frida & Headline - Upp & hoppa image122 image124
You know what, den här låten verkar erbjuda ett bra till fälle att gå upp och hoppa och sträcka på benen i ett annat rum. Inte min tekopp, men jag måste erkänna att Frida ser ganska cool ut. Fast nu är det ju ingen skönhetstävling, så.

Thérèse Andersson - When you need me image122 image122 image122 image124
Alltså. Jag är ju ett stort fan av operapop, rockopera, operaschlager. Men av någon anledning gör de 60 sekunderna som finns att lyssna plå av låten inget starkare intryck på mig. Den är liksom inte så imponerande och mäktig som den som operanlandning skulle kunna vara. Särskilt som jag inte kan låta bli att jämföra den med min ESC-favorit från förra året, Alenka Gotars Cvet z juga. Att döma av smakprovet är When you need me i min mening för lite opera, för lite schlager och för mycket rock à la Nightwish (vilket inte fungerar sans Tarja Turunen). Å andra sidan finns det stor chans att jag, när jag kommit över den första besvikelsen att det inte låter som Alenka, kommer att inse att operarock är bättre än ingen opera alls och att jag egentligen gillar låten (särskilt med tanke på "konkurrensen").
Förresten ska jag se My Fair Lady i morgon matiné, i vilken Thérèse Andersson spelar huvudrollen. Enligt GP pendlar hon mellan MF och Göteborgsoperan, så det blir spännande att se...

Patrik Isaksson & Bandet - Under mitt tunna skinn image122 image122 image124
Ungefär lika spännande som band-namnet. Och låter inte introt precis som det till Hos dig är jag underbar (eller dylik låt av Patrik Isaksson). Den är väl catchy och jag gillar ibland Isaksson. Men den är helt enkelt inte intressant.

Caracola - Smiling in love image122 image122 image122 image122
Den påminner lite om Mmbop, och tja, det är väl inte helt fel. Huruvda jag gillar den här låten eller inte beror i princip på min allmäna sinnestämning . Igår lät den sådär, men när jag för några timmar sedan var superglad efter att nålat ihop mittbakstycke+sidbakstycke på min klänning och sett på extragömt extra material (exklusivt för the interweb) från Le Cabaret des Hommes Perdus tycktes mig låten superb, och nu, när jag hunnit komma ned på jorden igen men fortfarande är vid gott humör tycker jag faktiskt om den.

Ainbusk - Jag saknar dig ibland image122 image122 image122 image122
Jag har aldrig varit på Gotland. Typ tusentals gånger på Öland, men aldrig Gotland. Lustigt. Låten är ok. Jag gillar den till och med litet grann. Jag vet inte varför, men något med den gör mig sympatiskt inställd.

Eskobar - Hallelujah New World image122 image122 image124
Av någon anledning hade jag förväntat mig att den här låten skulle vara jättedålig, så jag blev faktiskt positivt överraskad när jag hörde smakprovet. Och nu har jag inget minne av hur den lät och kan därmed inte uttala mig vidare... men den gjorde uppenbarligen inte något jättestarkt intryck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback