Eurovisionary I

Nu när jag fått den värsta upprördheten out of my system kan jag fokusera på resten av programmet. Jag är förstås glad att slippa Charlotte, men jag hade tyckt det var mycket trevligare om de helt enkelt samlat ett antal experter istället. Och hur svårt kan det vara att lära sig namnen på de tävlande och låttitlarna? Ärligt talat.

Montenegro: Stefan Filipović - Zauvijek volim te

Småtrevlig, tråkig och harmlös.

Betyg: 2


Israel: Boaz Marda - The fire in your eyes (Ke'ilu kan)

Den här växer varje gång jag hör den. Jag tycker om sångarens röst, låten är fin och gripande och ur en mer generaliserande synvinkel älskar jag hebreiska. Det kan liksom inte bli helt fel om man sjunger på det språket.

Betyg: 4


Estland: Kreisiraadio - Leto Svet

Vidrigt. Hemskt när man hör det, värre när man ser det. Och som Shirley Clamp påpekade, kunde de inte åtminstone ha klätt sig mindre motbjudande?

Betyg: 0


Moldavien: Geta Burlacu - A century of love

Låten är fin och trivsam om än inte den mest minesvärda, och artikulationen lämnar något att önska. Dock var sångerskan i min mening supersnyggt stylad, och var übersnygg och cool i grått.

Betyg: 3


San Marino: Miodio - Complice

Först och främst vill jag, med mina bristande italienskakunskaper, påstå att namnet förutom "jag hatar mig" lika gärna kan betyda "min gud". För att klargöra det. I vilket som fall som helst är Complice en av mina första favoriter i startfältet, och tycker fortfarande att låten är super. Och hur uppfriskande är det inte att höra något på italienska som inte låter som Eros Ramazzotti? Dock var videon extremt otilltalande, och samtliga bandmedlemmar såg ganska otrevliga ut.

Betyg: 4


Belgien: Ishtar - O julissi

Det är synd, för låten kunde ha varit trevlig och fin och jag har inget emot att lyssna på den, men jag kan helt enkelt inte komma över det faktum att den - rent språkligt - inte säger något. Texten är gör halva låten för mig, så jag är splittrad.

Betyg: 3


Azerbajdzjan: Elnur & Samir - Day after day

Darlings! Äntligen litet riktig musik! Det känns nästan litet onödigt att recensera den här låten, med tanke på hur mycket jag redan skrivit om den. Men, det kan inte sägas nog. Jag älskar den azerbajdzjanska ängeln och djävulen och de gör mig alldeles varm i hjärtat med sin uppriktigt kitschiga rockoperaschlager! Den är Gale Edwards' Jesus Christ Superstar i miniformat, ett intryck som blir ännu starkare när man ser den ursnygga glansiga videon i vilken de övertydligt stylade sångarna står väldigt nära varandra och samtalar i sin dramatiska duett. Det är ren perfektion, och så snyggt, för både öron och ögon.

Betyg: 5


Slovenien: Rebeka Dremelj - Vrag naj vzame

Den låter som Charlotte, ungefär, men Rebeka ser mer mänsklig och hälsosam ut än sin skandinaviska motsvarighet, så hon vinner duellen. Och av tradition måste jag ju gilla Slovenien åtmisntone litegrann.

Betyg: 3

                                                                                   

Norge: Maria Haukaas Storeng - Hold in be strong

Den här låten förvirrar mig. Första gången gillade jag den, andra gången fick jag en déjà vu-upplevelse och tyckte att den lät som något annat (eller bara som den gjorde första gången?) och tredje gången lät den trevlig litet tråkig... Så den får hamna där i mitten.

Betyg: 3


Polen: Isis Gee - For life

Den här låten kommer jag av någon anledning inte ihåg att jag hört förut, så den kan inte ha gjort det starkaste av intryck på mig. Dock blev jag väldigt imponerad av den snygga, glansiga (igen) videon, och låten i sig låter ungefär som en av Céline Dions mindre bra verk, vilket ändå är ett ganska bra betyg. Den växer nu när jag väl upptäckt att den existerar. Men artikulationen kan förbättras.

Betyg: 4


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback