Schlagerhög - the international edition: part IIII

Kvällens Inför ESC var rentav traumatiserande. No comprendo nada.

Bosnien & Hercegovina: Marija Sestic - Rijeka bez imena
Medans hatten i videon må överglänsa allt annat, tyckte jag redan innan jag såg den att låten var bra. Den saknar något av den där sövande kvaliteten (?) som vissa andra har...
Betyg: 4

Spanien:
Nash - I love you mi vida
Hur mycket jag än tycker om videor som ser ut att ha gjorts helt utan budget och dansträning går det inte att komma ifrån det faktum att låren inte är det mest spännande. Och jag förstår inte riktigt tvåspråkigheten...? Jag menar, om man bara kan tre ord på engelska skulle dessa eventuellt kunna vara "I love you", och de två motsvarande spanska orden "mi vida", så speciellt ambitiöst är det ju inte.
Betyg: 3

Irland: Dervish - They can't stop the spring
Skrämmande.
Betyg: 1

Finland: Hanna Pakarinen - Leave me alone
Väck mig när det är över? Till skillnad från vissa andra kan ju människan dock sjunga, så ett poäng kan hon få för det.
Betyg: 2

Litauen: 4 Fun - Love or leave
Jag tänker mig att den här låten skulle kunna vara ok om man hör den om några år, när nostalgifaktorn slår in.
Betyg: 2

Grekland: Sarbel - Yassou Maria
Så förskräckligt ointressant.
Betyg: 2

Sverige: The Ark - The worrying kind
Intervjun i Inför ESC skrämde mig. Olas ansikte såg ut som en "rättvänd" triangel. Som Simon Cowell skulle ha uttryckt sig: lose the beard.
Å andra sidan, ansiktsbehåring eller inte, med dessa motståndare kan det väl gå annat än väl för gruppen? Låten är precis lika intetsägande som första gången man hörde den, men proffsighet och ren sång kan återigen få resultera några poäng.
Och, man kan ju förresten fråga sig... hur många av de tävlande artisterna i Eurovision kan skryta med att ha haft med hela två låtar i en film av John Cameron Mitchell? Guldstjärna i kanten för Ola och company.
Betyg: 3

Frankrike: Les Fatals Picards - L'amour à la française
Let me get this straight now. Låten bygger på andra européers fördomar om Frankrike, vokalisten kanaliserar en engelsman som sjunger på bruten och ganska dåligt franska... på vilket sätt är detta självironi?
Stort fan av uppriktiga accents som säger något om personen, har jag inte mycket till övers för dylika fakemotsvarigheter vars enda syfte är att driva med något eller någon.
Mina favoriter i den franska uttagningen var förresten Les Vedettes, som var oändligt mycket bättre än det här, end of story.
Betyg: 1

Ryssland: Serebro - Song # 1
Den handlar om vad? Huh? Jag tappar koncentrationen efter, let's say, två takter.
Betyg: 2

Tyskland: Roger Cicero - Frauen regieren die Welt
We're in Las Vegas tonight? Konceptuellt när det är som mest plågsamt. Detta är även ett sådant tillfäller då jag önskat att jag inte visste vad han sjöng om. "Ni kvinnor regerar ju redan världen genom att kokett hypnotisera de manliga ledarna med era långa ben, så vad ska ni ha rösträtt till? "
Usch usch usch.
Betyg: 1

Ukraina: Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai
Jag har egentligen bara tyckt att låten är ganska bra (dock med betoning på bra), inte extraordinär och möjligen lite svår live, men videon... j'adore. Jag  avgudar Verkas look; medan den, som en familjemedlem påpekade, må ha en del gemensamt med Dorothys polare Tin Man, var min första association när jag såg henne Klaus Nomi. Och jag är övertygad om att ifall Klaus Nomi hade fått ett kärleksbarn tillsammans med Leigh Bowery hade det växt upp till en liten Verka Serduchka. (Som vi alla vet är Klaus Nomi, den tyske aliensopranen från åttiotalet, omåttligt populär bland pretentiösa tonåringar som jag.)
Och, what can I say, perfekt styling kan ge höga poäng. Det kan tillochmed gottgöra för textrelaterade kontroverser (att utnyttja mongoliska för egen vinning...?)
Betyg: 5

Storbritannien: Scooch - Flying the flag (for you)
Det enda jag kan glädja mig åt är att efter den här låten blir det helt enkelt inte värre. Det går bara inte. Frankrikes bidrag må vara irriterande, men det här är rent obehagligt.
(Dessutom gjorde Dana International hela den där sexualiserad flygvärdinne-grejen för en evighet sedan, och så mycket bättre.)
Jag försåt mig inte på dem som röstade fram den här. Nationell psykos? För mycket öl på puben?
Betyg: 0

Rumänien: Todomondo - Liubi, liubi, I love you
Jo. Total språk-fetischist som jag är älskar jag det här! Om man förstår de engelska, franska och spanska versionerna är det bara att lära sig det ryska och rumänska utantill för att sedan lite elegant kunna slänga ur sig saker på samtliga nämnda språk...
Fullkomligt simpelt och oemotståndligt multilingvistiskt, och j'adore.
Betyg: 4

Armenien: Hayko - Anytime you need
Och för att avsluta det hela, en vaggvisa. Även om den lyfter i den sista, armeniska, refrängen, är det lite för sent. Men iallafall är den ganska behaglig att höra på, om än på ett sövande sätt.
Betyg: 3

Et voilà, c'est tout.

Förresten anser jag fortfarande att Anzej Dezan möjligen borde försöka vidga sina musikaliska vyer. Han inleder och avslutar uppenbarligen alltid sin radioshow Vroce med att spela Tina Karols "Show me your love"...
Och för egen del förstår jag inte att jag ikväll lidit mig igenom låtar såsom "L'amour à la française" när jag kunde ha lyssnat på Tori Amos fantastiska nya skiva, "American Doll Posse"...!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback