Böcker & Milton's Bogey

Enda sedan jag läste Jane Eyre i mellanstadiet och förfasades över Bertha Rochesters grymma öde har jag (tack vare förordet och listan över rekommenderad vidare läsning som ingick i pocketutgåvan)  velat läsa "The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination" (av Sandra M Gilbert och Susan Gubar) I sommar har jag till sist tagit tjuren vid hornen och åtminstone börjat med den.
Stort fan av Mary Shelleys Frankenstein som jag är, blev jag förtjust över att lära mig att både doktor Frankenstein och dess monster egentligen är kvinnor.

Man kunde förstås likna de två huvudkaraktärerna, skaparen och skapelsen, vid bibelns Gud och Adam, "but now, [...] we see that they were Eve and Eve all along."

Det är nästan så att jag känner mig lockad att studera litteraturvetenskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback