Den förlorade dottern, indeed.

Den största behållningen med engelska tv-deckare, den som inte försvinner ens efter sju säsonger då författarnas fantasi börjat sina, är ju, trots allt, att försöka identifiera (gäst)skådespelarna och rabbla i vilka andra serier de varit med. Och nästan ännu roligare är ju förstås att försöka urskilja släktskap. Ibland är det uppenbart, som hos de omisskännliga systrarna Weeks, och ibland är det möjligen imaginärt men o så uppenbart.

När jag såg A Bouquet of Barbed Wire, som alltså är engelska för "den förlorade dottern", på SVT igår kunde jag  inte låta bli att stundtals fundera på om det kunde röra sig om filmatiseringen av någon sådan där skum fanfic-berättelse med "male pregnancy" (jag har aldrig riktigt förstått hur det kan ha blivit en etablerad subgenre) med utgångspunkt i gamla  filmen Wilde. Här har stackars Bosie blivit förförd av någon äldre litterär man, och till råga på allt är han gravid! Hur ska det gå!

Ack så distraherande! men tack och lov, då handlingen knappast förtjänade någons fulla uppmärksamhet.

Bilden kommer härifrån, men man måste förstås se dem in action för att verkligen uppleva hur identiska de är.
Så jag tänker att om Moffat & co kulle få för sig att basera ett av sina Sherlock-avsnitt på Shoscombe Old Place, så kunde de ju låta Imogen spela stallpojken. Ett enkelt sätt att få in en kvinnlig karaktär - vilket ju kan se bra ut på pappret - utan att hon för den saken behöver göra så mycket väsen av sig. Torde passa dem perfekt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback