Devilishly delicious, continued.

I mitt fullspäckade schema av skola, engelskauppsats, religionsinlämning, sömnad, högskoleansökningar och allmän neurotiskhet har jag lyckats klämma in litet läsande, i form av den utsökta boken "The Vesuvius Club" av Mark Gatiss (som sägs vara känd från tv i England). Boken handlar om Lucifer Box, Edwardiansk porträttmålare och i hemlighet his majesty's most dashing agent, som får i uppgift att utreda morden på några av Storbritanniens mest framstående vetenskapsmän. Uppdraget tar honom till Vesuvius fot, ned i underjordiska gångar (förstås) och under historiens gpng gör han dessutom ett antal intressanta bekantskaper, som alla på något sätt visar sig ha mer eller mindre lömska baktankar.

image181

Anledningen till att jag överhuvudtaget lade märke på denna bok samt dess uppföljare ("The Devil in Amber"), under bokrean i år, var förstås de högst estetiskt tilltalande omslagen, kombinerat med att de pryds av ett utlåtande från Stephen Fry. Att jag sedan spenderade mina (sista) pengar på dem kan ha något att göra med att baksidetexten innehöll ord som "Edwardian", "dandy", "dashing", "vulcanologist" samt frasen"and which tie goes best with a white carnation", eller det faktum att boken är... *dramatisk paus* illustrerad!
(På tal om det finns boken även i serierform form, i likhet med illustrationerna tecknad av Ian Bass.)

 J'adore.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback