Mm-yes, well, wouldn't be the first time... and it won't be the last.

Ok, jag ger upp. Det är ingen idé att försöka lura mig själv – jag har tydligen inte kommit över Sherlock ännu och kommer därmed fortsätta att tala i cirklar om den ett tag till. Till mitt försvar hade jag nästan nått framgång i mina försök att förpassa vissa av de obehagligare minnen som serien lämnat efter sig till en mörk intellektuell skrubb, då jag (till min förvåning för första gången) häromdagen såg på Granadas nästintill oändliga filmatisering av Charles Augustus Milverton, här litet mindre mystiskt kallad The Master Blackmailer, och kom att tänka på moderniseringar av olika slag. Jag har nämligen ett vagt minne av att någonstans på internet snubblat över en diskussion rörande det faktum att man här mixtrat litet extra med historien genom att lägga till en inte osannolik detalj som dock aldrig kunnat förekomma i Conan Doyles original eller – historiskt sett – Doktor Watsons egna publikationer-inuti-publikationen (det senare vilket kan bortförklaras med att filmen är ett nedslag i H&Ws liv snarare än en fiktiv filmatisering av en tidningsartikel, samt att Holmes faktiskt i slutet ber sin vän att lägga pennan åt sidan för ett slag).

Vad Granada ger oss är inte bara två timmar av komplicerat kostymdrama och bekymmersamma brev i sann Dangerous Liaisons-anda, utan även något så efterlängtat som litet viktoriansk – eller är det edwardiansk vid det här laget? – professionell drag show ( alltså inte den amatör-crossdressing som Holmes & co annars ägnar sig åt) och en olycksalig mer eller mindre homosexuell soldat på avslöjandets brant. Normalt sett försöker jag låta bli att mentalt jubla över tragiska dödsdömda fiktiva homofiler, men har jag en sådan svaghet för stoiska soldater faktum är att hans blotta och otvetydiga existens måste sägas vara något av en framgång i Holmes-sammanhang (vi talar 1800-tal här! eller 1990-tal! pre-QaF är det iallafall). Riktigt intressant blir det när Holmes uttrycker en tydlig, tja, brist på avståndstagande vad gäller soldatens Mörka Hemlighet (och vidare kanoniskt berättigad avsmak för utpressaren), och inte ens en krass Lestrade kan undgå att förstå vad det rör sig om.

Osökt kom jag förstås att tänka på det lika långa premiäravsnitt av 50-talsdeckaren Kommissarie Gently som visades på svensk tv häromveckan, i vilket the leader of the pack straffades för sitt förhållande med the first of the gang to die genom korsfästning (en misslyckad sådan, utförd av avsnittets mördare, som för övrigt var skrämmande lik en illvilling i Sherlock). Dock såg Gently till att poängtera att han själv, gammal och vis, till skillnad från sina bigotta kollegor varken ville straffa eller bota homosexuella, och visade prov på den där ibland oväntade vidsyntheten som ibland kan finnas hos fiktiva hjältar. Tänk att just vår kommissarie lyckats se förbi sin tids missuppfattningar! Och vår detektiv! Vilken slump! Nu kan vi se filmerna utan den bittra eftersmaken!

 

Det kanske kan tyckas fånigt, ickerepresentativt, att försaka inte bara konst men sannolikhet för att skydda våra ömtåliga moderna sinnen, och – dare I say it – politiskt ”jag har inga argument” korrekt. Men nej, jag slipper gärna rysa av obehag inför protagonisters rasism och sucka över totaldominerande heterofili. Att låta Gently eller Holmes ge uttryck för uppfattningar som inte hade fallit i god jord i deras samtid, det är vad jag kallar modernisering, och vad jag – som jag tidigare nämnt – saknar i Sherlock. Vad säger mobiltelefoner och bloggar om modernitet, egentligen, om de på samma gång används för att framföra idéer som var sista skriket på Doyles tid? Är det verkligen till att registrera matvaror vi behöver självscanning?

Att jag ställer orättvisa krav på Sherlock – double standards är så att säga mitt mellannamn (jfr Sherlock Holmes) – beror troligen på att jag i och med det hundraåriga hoppet i tiden förväntar mig just en modernisering – inte bara ett byte av dekor, kostymer och tekniska hjälpmedel, men karaktärerna och äventyren sedda genom ögon som sett 1900-talet passera och landat i en tid då mycket – trots likheterna – faktiskt har förändrats och förändras dagligen (bland annat i och med hjälp av media). Och ärligt talat, på ett mer primitivt plan, om du tar turnyrerna från mig ska du bannemej ha något fantastiskt att komma med i deras ställe.

 

Jag får lov att gardera mig och så småningom se om serien på svensk tv. För kanske har jag missat något bärande (jag började misstänka det när jag läste att scenen i föreläsningssalen hjälpte Sherlock att lösa ett fall! den östeuropeiska vilden måste ha distraherat mig!) men bakom sms:en och nikotinplåstren har jag ändå svårt att knyta an till den tidsålder som Sherlock porträtterar. Om man nu gjort sig besväret att förflytta H&W till vår egen samtid, så varför? Vad är det egentligen man vill säga om den? Eller är den tidsmässiga kontexten helt enkelt något pittoreskt i bakgrunden? Jag förstår att det är svårt att redan vara efterklok vad gäller det tjugoförsta sekel, men det betyder inte att man inte kan reflektera över det.

Gafatt är inte färdiga med den berömde detektiven, det talas om ytterligare avsnitt, vilket innebär den chans att utveckla den potential serien faktiskt har (samt tillfredsställa de dreglande fans som redan är frälsta). Jag önskar att Sherlocks värld ska sträcka sig längre bortom Baker Street, än till kringresande kinesiska cirkusar, obestämt östliga svärdsvingare och tjeckiska sagoväsen, och jag tror att den gör det. Jag tror att, utanför ett älskat London, finns en omvärld. För hur börjar serien, om inte med John som vrider sig i mardrömmar om sin tid i kriget i Afghanistan. Inte bara ger detta karaktären en intressant och komplicerad bakgrund att utforska, men det lyckas även (tyvärr) med att placera in Sherlock i ett större sammanhang, på ett sätt som en handdator aldrig kan efterhärma.

 

Eller har jag fel? Är det kanske trots allt våra portabla telekommunikationsapparater som definierar oss? En släkting berättade ett rolig historia i somras:

Hur vet man att en man har en i-phone?”

Han visar den.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback