Rambling. Never mind.

Vad är väl en reva i tid och rum om inte ett ett modernt och sekulariserat sätt att säga helvetesgap?

Jag gillar verkligen Torchwood för dess egen skull. Verkligen. Men nu blir jag litet förvirrad - är serien måhända en mutation av mina tidigare favorit(äventyrs)serier (litet som i Moffat's Doctor Who, jag råkade se ett avsnitt i England i somras, där allt verkar ha en koppling till huvudpersonen för att det att skapat utifrån en bok hon läste som barn... typ)? Gränserna till Whedon-versat är minst sagt att luckras upp.

Det börjar alltså med att Spike dyker upp i ny kostym (men fortfarande retro!), sedan får vi en tillbakablick till Jack och Iantos möte som är som taget ur Buffy och Rileys kärlekshistoria (den mörka utomhusmiljön, kudne mycket väl vara en kyrkogård, det faktum att Weevils av utseendet att döma är nära besläktade med vampyrerna i Sunnydale och att just den här känner ett starkt behov att bita Jack i halsen?!, den ena aktören från en korrupt statlig institution och alltför alldaglig för att stanna mer än några säsonger, den andra övernaturlig frilansare, det ofrivilliga samarbetet, förnekelsen etc etc), sedan kommer det fram att BtVS-författaren/producenten Jane Espenson ska vara med i skapandet av säsong fyra,  likaså gamla BtVS-producenten Kelly A. Manners, därefter rapporteras det att Dichen Lachman, känd från Dollhouse, ska medverka i serien.

avslöjas det äntligen vad den nya säsongen, "Miracle day" (låter som något från ett gratulationskort), kommer att handla om: plötsligt en dag (formuleringen förvirrande lik den som beskrev Children of Earth) är det ingen som dör (att jämföra: "one day on Earth no one dies" med "an ordinary day [...] every single child in the world stops" -- vi får veta när det händer, var det gäller och exakt vilka som drabbas -- någon tycker sig tydligen ha funnit ett fungerande koncept). Min första tanke är dock inte "o, vilken spännande spegling av Jacks odödlighet" utan "var har jag nyligen sett det här?"

Nu må det vara så att andra, mer allmänbildade människor, lever sina liv i ett konstant tillstånd av déjà vu; det är klart att det inte kan finnas speciellt mycket nytt att komma på. Men att jag, med min relativt begränsade kunskapsfond, känner igen någonting. Ha! Nästan exakt ett dygn hann passera innan jag fick en uppenbarelse: tidig Xena: Warrior Princess, det där avsnittet där Gabby träffar en skadad yngling och kung Sisyfos har fängslat dödsgudinnan! Värt att nämna är att Xena löser det här på fyrtio minuter; så blir intressant att se hur Captain Jack ska lyckas dra ut på det i hela tio avsnitt.

Avslutningsvis, låt oss försöka skåda in i framtiden? Vad kan tänkas hända härnäst? Varför inte ett musikalavsnitt med Neil Patrick Harris som gästskådis? För några dagar sedan läste vi det här på AfterElton - kan en tillfällig kontakt med de rätta kvalifikationerna möjligen grävas fram ur ruinerna efter Sunnydales? Om vi följer min Ianto/Riley-parallell vore ju Marc Blucas ett självklart, om något tråkiga (som Riley), valet. Och om vi hakar på idén med musikalavsnitt behövs ju någon med erfarenhet av sång och olika musikaliska genrer, och varför inte då en skådespelare som Espenson har god erfarenhet av att skriva för... Tom Lenk! Ärligt talat, jag bryr mig inte om vem eller vad han spelar, men han borde vara med i tv oftare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback