Melodifestival II: liveblogging

Så, återigen slår jag mig ned för att se reprisen av Melodifestivalen (att inte kunna rösta borde göra under för min ekonomi!), och ska för effektivitetens skull försöka skriva om det i realtid, ni vet, sådan där som Jack Bauer agerar i.

Goodness, Christine gillar uppenbarligen den där klänningsmodellen. Själv är jag inte helt övertygad – men som jag misstänkte skulle det ta ungefär en vecka för mig att vänja mig vid och lära mig att uppskatta programledarna, och numera känner jag mig ytterst positiv till  Måns & Christine, & Dolph i begränsade doser. Ja, till och med mellanakterna var bra.

Erik Saade – Manboy
Det är nästan så att jag tar den här låten personligt – för en av mina stora irriterande vanor är ju att referera till människor som är minst ett år yngre än mig med ord som antyder extrem ungdom. Gossen Saade är tydligen mindre förtjust i detta, och har valt uttrycka sin växtvärk i ett oroande oemotståndligt musikstycke komplett med en egen syndaflod på scenen. Disney bad by galore!
Betyg: 3/5

Andra Generationen & Dogge Doggelito – Hippare  hoppare
Kebabpizza Slivovica är ju en modern MF-klassiker, och ge mig litet dragspel och Balkantoner så glömmer jag genast mina musikaliska principer – men helt säker är jag inte på att Dogge tillför något.  Det blir litet Markoolio, och inte alls på ett bra sätt.
Betyg: 1/5

Anna-Maria Espinoza – Innan alla ljusen brunnit ut
Låten, arrangemanget, stylingen och inte minst A-Ms armrörelser och stillsamt dramatiska framträdande  har något av filmmusik, på gränsen till musikal, över sig. Den får mig att tänka på Les Parapluies de Cherbourg, vilket är odelat positivt.
Betyg: 4/5

Mist & Twilight – Come and get me now
Sångaren ser ut som en korsning mellan en ung Magnus Karlsson och den där snygge programledaren vars namn jag alltid glömmer, och litet 1700-tals indpirerade outfits är ju aldrig fel, även om just den här ser extraordinärt billig ut. Det var länge sedan jag tvingades bugga i skolan – men det här låter som något vi kunde ha dansat till: inte alltför gripande så att man tappar bort stegen, men ändå livlig nog för att inspirera till rörelse.
Betyg: 2/5

Pauline – Sucker for love
Hårspray! Färgerna! Handskarna! Snyggast ikväll. Låten känns inte tillräckligt direkt för MF – det är för mycket på gång – men kan nog hålla. Trendig. Och jag har alltid gillat Pauline.
Betyg: 4/5

Andreas Johnson – We can work it out
Börjar ganska bra, och stort plus för kläderna. Det här låter som något man hört otaliga gånger förut, men som å andra sidan är trevligt nog att upprepas. Och jackan! Jag älskar jackan! Denna fantastiska... grönska.
Betyg: 3/5

Kalle Moreaus & Orsa Spelmän – Underbart
Som Sarek, fast äldre och mer homosocialt. Sympatiskt, men ack så tråkigt. Och aj vad den röda elgitarren sticker ut mot alla fioler och svarta kläder.
Betyg: 2/5

Hannah Lindblad - Manipulated
Vilken outift! På något sett lyckas de hoppa omkring i baddräkter och korsett utan att se billiga ut, och det är en bragd. Låten är väl inte det mest hjärtskärande, men i välsignad Lady Gaga-anda blir den ett trevligt dansant med hyfsat modernt sound, genomarbetad koreografi och spännande scenkläder med en tydlig touche av asymmetri.
Betyg: 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback