Litet musikaliskt vemod.

Jag såg på Google Analytics att någon skulle ha hittat till min blogg genom att söka på frasen "kall och frusen ligger ängens tuva". Först och främst gläder det mig att någon kommer på tanken att googla just denna strof, och därutöver i lika grader förtjust och bestört att se att min blogg - faktiskt - dyker upp där vid en testsökning.

Tyvärr hittar jag nu inte Frusen tuva på youtube, så därför får vi nöja oss med ett annat spår från Maritza Horns lämpligt betitlade Jämmer och elände, den ej mindre sorgesamma Harpan.



Vad som dock skiljer Frusen tuva från de andra klassiska skillingtrycken på skivan är att den inte berättar någon historia: den är en meditation kring likheterna mellan den mänskliga existensen och ängens frusna tuva, och först om vi tar en titt i texthäftet får vi veta (? om jag minns rätt, det var några år sedan) att tkvinnan som skrivit texten som barn hade blivit såld av sin fader för en flaska brännvin...

Kall och frusen ligger ängens tuva
Kan ej, får ej någons väg förljuva
Kall och frusen, gömd i snö och driva
Intet har hon, intet kan hon giva

Men om sol och vår de kommer bara
Tuvan kunde åter blomprydd vara

Ängens tuva liksom mångens hjärta
Med dess dolda trånad dolda smärta
Ville älskas, ville kärlek giva
Möttes blott av köld och snö och driva

Möttes blott av köld av världen kalla
Oförstådd hon gick förbi av alla

Men om sol och vår de kommer bara
Tuvan kunde åter blomprydd vara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback