Camp Jesus.

För att fira Kristi lidande/uppståndelse eller whatever floats your boat föreslår att ni avnjuter någon av filmatiseringarna av ALW & TRs Jesus Christ Superstar: antingen den version från 1973 med hippies som springer omkring i en öken som SVT2 visar ikväll eller - och på den följande skulle jag lägga min röst - Gale Edwards trots  vissa imperfektioner ljuvligt kitschiga nyinspelning från 2000 som förutom oräkneliga män i extremt tighta t-shirts (samt svenske Fred Johanson superb i rollen som Darth Vader Pontius Pilatus och bästa Annas ever) bjuder på en storslagen insats av den deliciöse Jérôme Pradon.
Varför inte helt enkelt citera en av de mer hatiska recensionerna (2 stjärnor av 10) av filmen från imdb?

"But here we have a Judas who looks like skeevy gay eurotrash, a blow dried Jesus who smiles way too much, and a bunch of apostles who look like they would be more at home in a San Francisco bathhouse."


Kom nu inte och påstå att ni kan motstå något som (mer eller mindre) gjort sig förtjänt av en sådan beskrivning.

Är inte klockan ljuvlig? Jag såg den på Erikshjälpen igår, och även om jag av hänsyn till att någon kristen person med kitschig läggning skulle uppskatta den mer inte köpte den, är det inte utan att jag kan uppskatta det geniala i att kombinera: en lidande Jesus på korset, en stormhimmel värdig romantikerna, litet vind i höftskynket, en klocka, en spegelram och hysteriskt blinkande rosa lampor. Jesus Christ Superstar, indeed.

P.S. Någon som vet om det gjorts någon inspelning av Oslo-JCS? Jag skulle inte ha något emot att höra von Helvetes version av Getsemane igen.


Kommentarer
Postat av: Pojkfröken

Dont we just love kristen kitsch! Kan varmt rekommendera syrianskägda prylbutiker, i ett mörkt hörn finns alltid diverse prydnadsjesusar med blinkande lampor och annat pimp.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback