My inch is different than your inch.

När jag köper chèvre och visar mellan tummen och pekfingret hur mycket jag vill ha tycks det mig alltid att försäljaren sedan skär upp en bit som är betydligt mindre än den jag demonstrerade med handen. Ibland ber jag honom ta litet till, men det är inte alltid man orkar göra det; särskilt som jag inbillar mig att mitt upprepade "Um, litet till" får mig att verka oklädsamt glupsk.

Kanske borde jag börja öva framför spegeln, med måttband. Ty är det månne min egen synnedsättning/glasögon som gör att jag missbedömer avståndet mellan mina egna fingrar? Dömer mina fysiska förutsättingar mig till ett liv med mindre getost än vad jag önskar?

Eller helt enkelt försöka förlita mig på ett någorlunda allmänt erkänt metriskt system? "Goddag. Idag skulle jag vilja ha fem centimeter chèvre. Här har ni ett måttband, om ni saknar sådant."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback