OMG! Eurovision!

OMG det verkar som att den första semifinalerna inte komemr visas på fransk tv (och den andra, däremot av någon anledning, på en kanal jag inte har.) Varför, varför, varför? (Det faktum att min tv slutade fungera i torsdags försöker jag förtränga.) Har människorna ingen smak? Ingen uppfattning om vad som är viktigt i livet?

Uppenbarligen har jag inte lyckats med att som vanligt skriva något om alla årets ESC-bidrag här i min blogg i år, vilket helt enkelt kan förklaras med att jag faktiskt haft andra saker att göra. Dock ska jag så här litet i sista sekunden försöka säga något litet om åtminstone mina favoriter (och personligen föredrog jag dessutom förra årets startfält, förutom när det gäller Sverige då.)

Ja, min musiksmak är eklektisk och stundtals oförutsägbar.

Låtar som jag skulle kunna tänka mig att se som vinnare, förutom Malena som fortfarande har min ESC '09 Eviga Kärlek:


 

 


 

Tjeckien: Gypsy.cz - Aven Romale

Ni vet hur vissa låtar växer ju fler gånger man lyssnar på dem? Den första gången jag hörde Aven Romale tänkte jag att "jo, det här var väl intressant", och sedan dröjde det inte länge innan den flyttat sig upp bland mina absoluta favoriter, just bredvid Malena (ja, jag skulle beskriva min musiksmak som "eklektisk"). Den är catchy, omväxlande vad gäller både språk och musikstilar (som om Push the button och Razom naz bahato hade anställt Freddie Mercury som nanny åt sitt kärleksbarn), använder på ett alldeles utmärkt sätt ljudeffekter och verkar till och med ha något så lustigt som ett vidare budskap. Videon? Den är så awesome att det inte finns ord för det.

   De säger det själva i låttexten: det här låter som (en) hel symfoni. Bidraget har fått ta en del kritik, men ja kan omöjligt förstå den: kärleken må vara blind men det gör det inte mindre sant att jag älskar den - och att alla som är av en annan åsikt har fel är ju helt uppenbart.


 

Portugal: Flor-de-lis - Todas as ruas do amor

Det första ord som dök upp i mitt huvud när jag hörde/såg låten var "sympatisk". De verkar liksom på all sätt så trevliga och glada. Låten fortsätter i samma anda, vacker och stillsam, och gör mig varm i hjärtat och litet förälskad. Och inte skadar det att de sjunger på det mycket estetiskt tilltalande språket portugisiska.


Kommentarer
Postat av: Plättan

Kan du inte se det på web-tv då? Är inte säker, men tror SVT streamar semifinalen i kväll på internet. Någon kanal borde göra det iaf, så nån stream lär du hitta. Att du kanske inte förstår "expertkommentatorerna" får du nog stå ut med (med glädje kan jag tänka).


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback