Politik, Project Runway & Imania

*multi-taskar och ser på säsong två av A shot at love with Tila Tequila, classy*

Jag har litet mer Project Runway-paralleller att dra till partiledardebatten (kanske är  det eftersom PR as we know it, originalet, kommer vara slut, fini, imorgon som jag inte kan sluta tänka på det?), och den här gången vill jag tala om hur Maria Wetterstrand (var det andra personer med i debatten också, säger ni?) plötsligt fick för sig att injicera litet välbehövt drama i programmet när programledaren tog upp ett ämne som till en början tycktes på väg att förvandlas till något av en non-issue, en ickedebatt: den könsneutrala äktenskapslagstiftningen. För till Reinfeldts bestörtning (hans anklagande hundögon har etsat sig fast på min näthinna, vad ska jag göra?) gjorde hon det där som man ska vara så försiktig med i debatter och, oh my goodness, höjde rösten. Vet ni, I don't care vad som är god debatteknik, för public service eller inte så är det fortfarande television, och jag vill se litet liv, litet passion (må den så vara verklig eller scripted eller i gråzonen däremellan) i min tv.
 
Så... vet ni vad det (något långsökt) påminner mig om? Jo, när Iman satte skåpet där det skulle stå i Prjoect Runway Canada, och på ett dräpande intellektuellt sätt (och med fabulösa rullande r, hur många språk är det hon talar nu igen?) skällde ut MG - och alla som vågade tala till dennas försvar - för hennes vedervärdiga pesudogoth-outfit. Ponera, för skojs skull, att politiken lärde sig litet av PR, om Iman-Marias utspel möttes av Göran H som vänskapligt men med sin mest kraftfulla röst (han lär få öva på den, men inget är omöjligt) utbrast i ett inte helt okaraktäristiskt "May God strike you dead" (som om han inte velat säga det) och bidrog till underhållningsvärdet på samma gång som han kunde fiska litet extraröster hos konservativa religiösa väljare. Sedan fortsätter det, med idel citat (parafraser)...
MarIman: Gay marriage is not trashy!
GörIman (viftar kokett med ögonfransrna): Bigotry is a legitimate look!
Politisk expertkommentator för morgon-tv (till en tv-skärm någonstans): What is going on? Have you all lost your minds?
Och litet senare, typ 2010 till exempel, svenska folket (till Göran H & co): You just don't measure up.

Men ärligt talat, så är jag litet... vedmodig över det faktum att det sista avsnittet av Project Runway (à la Bravo) visas om bara en dag. Det är trots allt slutet på en era.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback