Eurovisionary IV

Kroatien: Kraljevi Ulice & 75 Cents - Romanca
Det finns så mycket jag gillar med den här låten. Melodin, texten, titeln, instrumenten, sången, talet... Texten, ja, känns som den mest genomarbetade jag hört på länge (och ändå talar jag - tyvärr - bara om den engelska översättningen på diggiloo.net), och titeln påminner mig förstås om dn enda andra (ryska) låt jag känner till som heter "Romance", åtminstone i Marc Almonds engelska version. J'adore.
Betyg: 5

Bulgarien: Deep Zone & Balthazar - DJ, take me away
Låten gör mig inte direkt salig (kanske helt enkelt för att den saknar övertydliga religiösa inslag?), men jag inser ändå att den är bra, och jag gillar den.
Betyg: 4

Danmark: Simon Mathew - All night long
Välproducerad men tråkig och tjatig. Ringer det några klockor?
Betyg:  2

Georgien: Diana Gurtskaya - Peace will come
Jag kan tänka mig att se bortom det uttjatade och inte speciellt originellt framförda fredstemat om låten i övrigt är bra, men i det här fallet är den mest irriterande (refrängen!) och i sina bästa stunder tråkig, så nej.
Betyg:  2

Ungern: Csézy - Candlelight
Jag tyckte när de visade videon på tv att hon liknade Céline Dion litegrann ur en viss vinkel när hon log: Det är mer än nog för att få mig på fall, och jag gillar faktiskt låten.Visst, den är kanske inte det mest originella, men det låter åtminstone som något jag hört förut och tyckt om.
Betyg: 4

Malta: Morena - Vodka
Hur mycket  Fab "alla de nya möblerna har jag köpt på IKEA" 5 och Project "låt oss gå ned till L'Oreal Paris make up-rummet" Runway så hade det uppenbarligen inte gjort mig beredd på detta, mpåste jag säga, praktexempel i produktplacering. Det finns liksom inget subtilt i den, alls. Med det sagt, dock, så är den ganska rolig.
Betyg: 2

Cypern: Evdokia Kadi - Femme Fatale
Den här låten älskade jag första gången jag hörde den, och mina känslor för den har sedan hållit sig ganska jämna. Den är trevlig, ubersnygg och jag gillar hennes röst.
Betyg: 5

FYR Makedonien: Tamara, Vrcak & Adrijan - Let me love you
Hm. Den här låten har jag ingen större koll på (särskilt som min dator fortfarande är sönder och jag inte kunnat lyssna på den senaste veckorna), mest för att den inte gjort något starkare intryck. Den är ganska bra, men inte jättespännande.
Betyg: 3

Portugal: Vânia Fernandes - Senhora do mar
En till av mina första favoriter. Liksom Evdokia från Cypern blev hon sågad av Inför ESC-panelen, och jag antar att det är för att de inte gillar deras respektive lugg (som är så gott som identisk, längre i mitten och inte jättesnygg). För det här är superbt (som man kan vänta sig av han som gjorde Sloveniens Cvet z juga förra året). Och för att återgå till SVTs panel, det är väl klart att hon sjunger dramatiskt, hon har för gudinnas skull förlorat sin älskade till havet. Bara för att man är opåläst betyder det inte att allt man inte vet något om är meningslöst. Jag har i vilket fall som helst alltid varit svag för låtar om sjömanshustrur (det här är den sorgliga fortsättningen på fadon Meu amor é marinheiro), och den här är precis min tekopp: fantastisk sångerska, portugisiska språket, mäktiga hav, mörka vatten, sjömanshustrur och havsdamer. Eu adoro.
Betyg: 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback