Crazy Dutch sex club people.

Nej, inlägget kommer inte leva upp till rubriken, som typ är ett citat. Av Rufus Wainwright. Om Victor & Rolf. Från FashionTV.

Jag känner mig så falsk. Ena dagen står jag och försöker övertyga stackars gymnasieettor (eller deras föräldrar, egentligen) om att man lär sig såååå mycket på samhällsinriktningen Språk, och att man verkligen ser framstegen konkret när man studerar språk (jämfört med kanske historia eller något, där man måste vara med i någon halvnördig frågesport för att de förvärvade kunskaperna ska märkas), och nästa dag sitter jag en halvtimme vid datorn och försöker med wordreference.com som hjälp konstruera ett hyfsat förståeligt meddelande.
Ah ma déesse. Jag kreverar, som Elias Nyström hade sagt. (Ni vet, dokusåpastjärnan från Fashion House.)

Här får ni förresten ett litet dilemma att sätta klorna i:
imogon ska jag hålla ett föredrag på engelskan, och vill i min text använda ordet "forte", som i "stark sida". Så långt är allting gott. Dock läser jag på dictionary.com (jag är en flitig användare av online-ordböcker, da) att även om det korrekta uttalet är (av mig försvenskat) "få:(r)t", så är det mer förekommande att man säger "få:(t)ej" (eftersom ordet blandats ihop med det musikaliska forte). Det senare är såpass vanligt, står det, att det finns risk att man förvirrar lyssnaren genom att använda det korrekta.

Vad ska jag då göra, betygsatt som jag kommer att bli? Tala korrekt, och vara svårförståelig, eller tala som de flesta, men uttala ett ord fel under en lektion och riskera mitt betyg? (Eller, tja, jag kanske överdriver så smått. Troligen är inte min engelskalärare en sådan forte-fascist som jag befarar.)

Förresten läste jag i den nya numret av lokala tidningen att kommunen troligen kommer att behöva fler SFI-lärare i framtiden. Just sådan lärare är ett av de yrken jag skulle kunna tänka mig. SFI-lärare, bibliotekare, kostumör eller, um, svetsare.
Jag hittade by the way en påklädar-utbildning (det låter inte speciellt glamoröst, men jag lovar, c'est du thêtare, och heter "Techniques de l'habillage") i en Paris-förort. Det kanske är billigare än att gå på Paul Poiret i centrala stan? Iofs har jag inte lyckats hittat någon prisinformation om den senare heller. Stackars mig. Jag borde återgå till min engelska.


Av rent estetiska skäl, voilà Kate Mulgrew.

image102

Kommentarer
Postat av: frida h

nämen så tokigt det kan bli:) är du höger? jag skulle verkligen tippat på att du var vänster (eller fattade jag fel att det inte var politiskt). jag är nog en instängd flicka med massa fördommar, fy på mig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback