Litteraturförteckning.

Här är en lista över de böcker jag läst (alternativt börjat på tidigare och läst ut) hittills under sommarlovet. Det mest nördiga är väl egentligen att jag känner ett behov att skrica listor.

Fem knivar hade Andrej Krapl - Hannele Mikaela Taivassalo
Jag ville gilla den här boken. Den hade sina stunder, men det huvudsakliga intrycket den lämnade hos mig var att den kändes ofärdig, och i min mening borde ha genomgått ett ental fler förändringar innan den gavs ut. Och dessutom stod det vid något (flera?) tillfälle att huvudpersonen "doftade på" någonting, i betydelsen luktade på - vilket, trots attr
Språkrådet uppenbarligen accepterat dylik använding av ordet, störde och förvirrade mig mycket.

Eunuckens gåta - Jason Goodwin
Ormstenens gåta - Jason Goodwin
Två böcker i vad som utlovas bli en triologi om en brottsutredande eunuck i 1800-talets Istanbul, blandar s¨pänning med en illusion om att man faktiskt lär sig något av att läsa dem. Sådant gillar jag. Och enligt författarens hemsida odlar han och hans fru grönsaker och har höns - även det gör mig vänligt inställd.

Allt - Martina Lowden
Under läsningen växlade jag mellan att gilla boken, vara högst irriterad och trött på den, och i slutet, gilla den igen. Så här är det: den innehåller mycket mer svammel och mer eller mindre slumpmässigt uppraddande av ord än vad jag orkar med, men stundtals fick den imponerande vokabulären och synonymrikedomen ändå mitt krassa hjärta att smälta. Jag läser gärna eventuella framtida böcker av författaren, särskilt om hon lyssnar till det där uttjatade rådet i Project Runway: "Edit yourself".

Sex & the Single Vampire - Katie MacAlister
Vad kan jag säga, den var en gåva. Sådana kan man ju inte bara ignorera (vilket jag förstås inte hade det minsta intresse av att göra heller.) Vampyrer, spöken och harlequinromans, i en ganska trivsam blandning.

Exquisite Corpse - Poppy Z Brite
Mindre trivsamt. Brite är en av mina absoluta favoritförfattare - vad hon än skriver verkar jag inte kunna låta bli att älska det, vilket är något skrämmande när det rör sig om den här boken ifråga behandlandes ämnet seriemördare. Men som sagt; även om detaljerat våld och inälvsromantik egentligen inte är min cup of tea så ficke författaren mig att för en kort stund (den var såpass spännande att den gick ganska snabbt att läsa) tro att det är det.

Naked - David Sedaris
Vilken besvikelse. När jag såg Sedaris intervjuad i tv (Kobra, var det?) var han så rolig så, och hypen har inte direkt varit liten kring honom, så döm om min förskräckelse när boken inte alls är så rolig som man har lätts till att tro. Visst, den var småkul här och var, men vilken bok är inte det, liksom?

Wuthering Heights - Emily Brontë
Svårt språk. Obegripliga dialekter. Men den var bra.

The Passion of New Eve - Angela Carter
Jag absolut avgudar de första sidorna, om Tristessa och författarens förhållande till denna. Resten av boken tyckte jag om, men den var inte riktigt lika bra som början antydde. Och Tristessas stora hemlighet... som ofta är fallet med stora litterära hemligheter var den något förutsägbar (man undrar varför de fiktiva karaktärerna blir så förvånade), vilket är tråkigt.

Behind Straight Curtains - Katarina Bonnevier
J'ai adoré. Paris, queerteori och ett relativt konkret ämne som arkitektur. Den får mig att vilja bli queerteoretiker, akademiker, arkiktet, fransyska, litteraturvetare, historiker och jag vet inte vad... J'ai adoré.

Fri - Natsuo Kirino
Lagom voluminös bok med spännande intrig och engagerande karaktärer. Mycket trevlig läsning.

GloomCookie: the final curtain - Serena Valentino & Vincent Batignole
Jag vet, jag vet, det är en tecknad seriebok. Men i allafall. Trots att jag inte är något jättefan av serier i allmänhet finns det några jag följer, som denna (och, förstås, BtVS season 8).

Et voila. C'est tout.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback