Viva las divas.

Slovenien och Serbien var klart bäst i gårdagens Eurovision-semifinal.

Marija Serifovic och Molitva rörde mig, uppenbarligen, mer eller midnre till tårar, och hon var precis lika bedårande som alltid, avsaknaden av Ramones-tröja till trots. Jag blev alldeles knäsvag när hon kom in och bugade. Stort plus även för de välmatchade och relativt stillastående dansarna - jag hade med fasa förväntat mig något mer åt akrobathållet, då bra låtar tenderar att råka ut för sådant. Låten sedan tjänade otroligt på att framföras live, och jag har en stark faiblesse för sång/are/erskor som sjunger som om det verkligen var på lib och död.

När Alenka Gotar så sjöng Cvet z juga för Slovenien hamnade jag mig som i ett lyckorus, av att höra hur otroligt fantastisk hon är. Schlageropera, när det utförs väl, är något av det mer kraftfulla som finns och Alenka glänste verkligen och tog genren till nya höjder. J'adore. Även om klänningen var lite för dekonstruerad för min smak.

Av att se på min lista över favoriter från semifinalen, kan man konstatera att jag är mycket, mycket nöjd med gårdagenkvällens resultat. Och lite extra lättad att få slippa det där anonyma bidraget från Andorra i ESC.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback