Ikväll är ESC-ikväll, och ni kan kalla mig Judge Dread.

Först av allt vill jag tala om en krönika som jag läste i gårdagens GP. Där förfasas vilt över Verka Serduchas förfärliga låt och den sönderklippta discokula som tjänar som huvudbonad. Låten är nämligen, enligt journalisten, så otroligt dålig och banal och en skymf mot hela Erurovision (nuförtiden respekterar ingen gammal hederlig schlager!), men ve och fasa, fortsätter han att filosofera, troligen kommer den ändå att vinna! Det är nämligen så att det obildade ociviliserade folket i Europa som inte kan skryta med någon utbildning i musikelitism, massan utan smak, de dumma och oupplysta, de kommer att charmas av det här och rösta på låten.
Et voilà la fin du monde.
Nu tänker jag inte sticka under stol att jag själv blev ganska sur när Lordi vann: var detta slutet för den kvinnliga schlagerdivan med vinnarstatistiken på sin sida? Nej, det var det inte (även hom hon just det året fick nöja sig med en sistaplacering...), och i vilket fall som helst, om nu de finska trollen har en så stor fanbase (bland annat många fem till sjuåringar, mig veterligen) så är det bannemej klart, om än beklagligt, att de ska vinna. Jenny var lika bra i mina öron även när hon kom sist. Och uppenbarligen, som vi ser i årets startfält, gav inte Lordi upphov till någon övergripande monsterkostymtrend trots allt. See?
Och om du nu anser att din favorit trängs undan till förmån för alltför vulgära motståndare, gör som den stora massan och ring och rösta, för - om inte guds så åtminstone artistens - skull.
Hur mycket jag än personligen tycker att det vore fabulous med lite (mer) schlager och divaballader (powerballader, that is, inget sövande) så är faktum att competitions that don't change die. Samt att jag faktiskt gillar - vad var det ny han kallade Verkas låt - klezmertechno.
För övrigt ser jag inte likheten mellan Dancing Lasha Tumbai och förra årets musikaliska och moraliska abomination We are the winners. Den var bara otrevlig och negativ. I min mening.

Sist men inte minst, angående Verka... är det verkligen bara jag som får Klaus Nomi-associationer av hennes look? (Annars kunde man ju tro att pretentiösa journalister skulle börja dregla vid minsta möjlighet att namedroppa en halvobskyr och död men åh-så-hipp New York-artist.)



Låt oss nu gå över till något helt annat...  idag upptäckte jag till min stora fasa att den novelltävling som skolans biblioteksgrupp (det var inte min idé) utlyste faktiskt blir av! Det hade varit tunnt med bidrag, men nu i sista sekunden verkar de ha fått in fem stycken iallafall, och jag, jag tvingas bedöma dem och följaktligen läsa dem. Usch, liksom. Jag tycker inte om noveller... och jag har mycket annat att göra.

För att få utlopp för mina aggressioner över att behöva läsa dem samt ge det hela lite av en reality show-känsla slog det mig att jag skulle kunna publicera novellerna här i min blogg, för att sedan vässa min kritikerpenna och såga samtliga totalt.
Ok, so that's not actually gonna happen, men erkänn att det hade varit mycket roligare så.
Men nej, som den ansvarasfulla jurymedlem jag är ska jag förhålla mig neutral och inte uttala mig alls om texternas kvalitet eller brist på sådan. My lips are sealed.
Vad jag dock kan säga, är att könsfördelningen - bland de tävlande - rent ut sagt suger. Fem fina flickor författar förnuftigt fluffiga farser, typ. Och karriärmässigt klättrande killar kan knappast koka kreationer.
Som sagt, könsfördelningen suger. Ärligt talat, skärp er, killar. Lägg manken till.

Och här (kopierad från ett tidigare inlägg...) är min topplista inför kvällens tävling, inbördes ordning:

Slovenien: Alenka Gotar - Cvet z juga
Vitryssland: Dmitry Koldun - Work your magic
Schweiz: Dj Bobo - Vampires are alive
Malta: Olivia Lewis - Vertigo
Bulgarien: Elitsa Todorova & Stoyan Yankupov - Voda
Serbien: Marija Serifovic - Molitva
Portugal: Sabrina - Dança conmigo (vem ser feliz)
Georgien: Sopho Khalvashi - My Story
Moldavien: Natalia Barbu - Fight
Turkiet: Kenan Dogulu - Shake it up shekerim
Ungern: Magdi Rúzsa - Unsubstansial Blues

Seeya later, Eurovision debater!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback