Grammatisk intergenderism

Jag skrev - överöst med skriftkrävande skoluppgifter som jag är - precis "ta en kaffe" i mitt Word-program, vilket följdes av att en grön linje dök upp under ordet "en".

"Kontrollera ordformen en. Om en böjlig determnierare, t.ex. obestämd artikel, bestämmer ett substantiv med t-genus, t.ex. kaffe, bör även determineraren ha t-genus."

Hur säger man emot något sådant? Jag har aldrig tänkt på hur vilket komplext uttryck "en kaffe" egentligen är. Vad menar jag egentligen? En kopp kaffe?

Guuudinna vad spännande, liksom.

Kommentarer
Postat av: isabelle

word har alltid en massa konstiga åsikter om ens formuleringar.

Postat av: Lisa

Så sant som det är sagt.

2007-05-07 @ 20:16:36
URL: http://divahisterya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback