Eurovison Song Contest!!!

Jag borde nog helt enkelt sluta läsa Johan Lindqvists ESC-krönikor, innan jag kreverar av ilska. Idag bör Sverige visst göra som de förnuftiga och smakfulla italienarna (eh?) och gå ur Eurovision, då kvaliteten (tack vare de östliga ländernas intåg) blivit så låg.

Jag har sagt det förr, men jag blir så upprörd. Nu om någonsin är det väl god tid att tänka demokratins fördelar - det bidrag som vinner är trots allt det som fått flest röster. Men vissa kanske hellre skulle vilja gå tillbaks till ett diktatoriskt system där en liten intellektuell elit utan egentlig anknytning till folket tar besluten?

Och jag förstår verkligen inte varför alla svenska journalister tycks hata Verka Serduchka så starkt? Har jag missat något viktigt, liksom? För uppenbarligen skulle det ju innebära ESC's undergång om hon vann.
Har jag förresten nämnt att jag däremot avskyr "den här suger men de dumma och obildade (i.e. de öster om Öster(...)rike) kommer att rösta på den"-mentaliteten. Lyft på telefonluren själv och sluta gnäll, säger jag bara.

Och, jag kan inte låta bli att undra, om det ingår i något hemligt journalist-avtal att de måste ge The Ark högst poäng när de betygsätter bidragen?

Anyways, voilà mina betyg på kvällens bidrag, från "-" (minus!) till "******" (6) - jag behövde en extra siffra för att skilja ut Alenka från mängden...

* * * * * *
Slovenien
Även om jag inte avgudade klänningen, och den mörka scenshowen kan ta ett tag att, um, acceptera (å andra sidan borde jag vara van, som gammalt vampyr-fan med goth-tendenser), är det här absolut min favorit bland låtarna, och Alenka Gotar är helt enkelt fantastiskt. Jag blir fullkomligt blown away varje gång jag hör låten. Låt oss åka till Ljubljana nästa år... oavsett vad kvällens tävlingsresultat blir.
image25

* * * * *
Vitryssland
Jag har valt att betygsätta här efter helhetsintryck, vilket även inkluderar mina känslor gentemot sutdioversionen av låten. Vilket är tur för Dmitry Koldun, då hans scenframträdande i semin kanske inte var det starkaste. Men j'adore låten, videon och accenten.
Georgien
Georgiens var ett av de länder som imponerade mest på mig i semifinalen. Innan hade jag inte riktigt kunnat bestämma mig angående huruvida bidraget var bara bra, eller jättebra. Efter att ha sett uppträdandet konstaterade jag att det var det senare som gällde.
Bosnien & Hercegovina
Marija 1, Sestic.
Nu har jag ju, på grund av att B&H var direktkvalificerade inte sett den här låten framföras live, men vad gäller balkanballader föredrar den här låten framför Serbiens.
Serbien
Marija 2, Serifovic.
Så, även om låten som sagt inte tycks mig lika intressant som Marija 1's, lyckas Marija Serifovic (som man tydligt kan utläsa av mina reaktioner efter semifinalen) med sitt framförande av sången övertyga  mig om att den är fantastisk. Tyvärr är det dock samma sak som rädda Dmitry Koldun som får henne så smått på fall - jag tycker verkligen att den inspelade versionen av "Molitva" är lite tråkig.
Men Marija 2 är fortfarande bedårande, och jag är rädd att om hon bugar när hon kommer in på scen idag igen så har hon mitt hjärta helt i sina händer. (Eller, egentligen, den halva som inte redan tillhör Alenka Gotar.)

* * * *
Ukraina
Trots att jag verkar vara en av de få som gillar låten (och stylingen) sägs det ju att den ska vinna. Så även om jag är lite konfunderad - vem är det som kommer rösta, om nu inte GP-redaktionen? - så är jag inte direkt oroad. Repetera efter mig: det innebär inte världens undergång om Verka vinner.
Bulgarien
Trummor är coolt.
Rumänien
Den här låten är jag uppenbarligen den enda som gillar, men det står jag för. Jag är lätt språkfetischist och what can I say, annat än the more the merrier!
I hela världen är ett "jag älskar dig" samma sak, och jag älskar melodiska multilingvistiska låtar med trevliga om än clichéartade kärleksbudskap.

* * *
Sverige
Jag hävdar att The Ark i min åsikt har gått downhill sedan den musikaliska höjdpunkt som var "Disease", förutom då det uppsving som det innebar att ha med två låtar i en John Cameron Mitchell-film (hey JC, JC, you're alright by me...)
Turkiet
"Shake it up shekerim" låter snyggt. Jag funderar på att börja smyga in ordet "shekerim" i mitt vardagliga tal...
Ungern
Spanien
Moldavien
FYR Makedonien

* *
Armenien
Don't bore Nina. (När Project Runway säsong tre börjat sändas på tv3 kommer ni förstå innebörden i orden "Don't bore Nina", jag svär.) 
Finland
Grekland
Lettland
Ryssland
Irland

*
Frankrike
What were they thinking? Låt oss välja den mest irriterande av alla låtar vi har? Jag hade så röstat på Les Vedettes om de fått representera landet (å andra sidan kanske det bara varit jag som röstat...) Men iallafall. Det enda som drar upp betyget är att de åtminstone har något av en melodi.

-
Storbritannien
Frankrike må vara irriterande, men Storbritanniens bidrag gör mig illa berörd. Usch.

Seeya later, decorator och happy ESC Eve to y'all!
Och heja Alenka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback