Min eklektiska musiksamling, typ.

Medans jag frenetiskt sydde idag (på en hängslekjol inspirerad av en Simplicity Patterns barnklänning...) lyssnade jag på Mark Levengoods sommarprogram i P1, och jag kunde inte låta bli att märka att... det han berättade om sin typ mormor sist i programmet bar stor likhet med den historia som Candy förtäljer när han ligger på sjukhuset i Livet är en Schlager. Likt så till den grad att jag genast tänkte "aha! det här känner jag igen! har han månne sagt det förr? oh nej nu vet jag, filmen!"
På tal om det har det gått månader sedan jag såg Livet är en Schlager senast. Goodness.
Och så tycker jag att Jonas Gardell är bäst när han inte sjunger.

Anyways, här är ett tråkigt musikmeme.
Reglerna är som vanligt. Sätt musikspelaren på "blanda", svara på frågorna med låtarna som spelas, och fuska inte.

Will I get far in life?
Maggie McNeal - Amsterdam
Då jag inte har någon önskan om att bli fast i Amsterdam, väljer jag att tolka detta som att låten "Amsterdam" medverkade i ESC 1980, och att det skulle betyda att jag kommer gå såpass långt i livet att jag får vara med i ESC.

How do my friends see me?
Josephine Baker - Sous Le Ciel D'Afrique
Benägen att dansa halvnaken? I don't think so. Och om jag ska befinna mig under Afrikas himmel ska det vara i sällskap av ett parasoll (såvida det inte är regnsäsong elelr något).

Where will I get married?
Björn Skifs - Fångad i en dröm
Antingen kommer mitt bröllop vara såpass fantastiskt att det är som i en bra dröm, eller så kommer jag sitta för evigt ensam och endast drömma om att gifta mig. Troligen det senare.

What is my best friend?s theme song?
Dolly Parton & Porter Wagoner - Please don't stop loving me
Jag är inte för stolt för att be, uppenbarligen.

What is the story of my life?
Miss "Lady" Bunny - The Pussycat Song
Katter och drag queens och dubbeltydighet! Yay!

What was high school like?
Edith Piaf - Les Amants d'Un Jour
Detta kan tolkas så som att jag var/är väldigt fokuserad på att försöka lära mig franska, och - om man tolkar texten vidare - även ägnade mig åt bli nedstämd av att se lyckliga kärlekspar. Tror jag att den handlar om.

How can I get ahead in life?
Leonard Cohen & U2 - Tower of song
Ja, det här passar ju utmärkt med antagandet att min karriärs häjdpunkt kommer att vara att tävla i ESC, så...

What is the best thing about me?
Laakso & Peter Jöback - Italy vs. Helsinki
Jag har biljett till Peter Jöbacks konsert i Gbg i höst! Vilket iofs kanske inte direkt är ett personlighetsdrag... Whatever. Låten är iallafall fantastisk.

How is today going to be?
Maribelle - Ik hou van jou
Tja, jag förstår inte titeln, så det siar väl om en dag full av förvirring...

What is in store for this weekend?
Chavela Vargas - En el Último Tango
Dans? Det låter onekligen oroväckande.

What song describes my parents?
Current 93 & Baby Dee - Idumea
Min mamma är i NYC och hänger på Coney Island där Baby Dee brukade jobba som (...) hermafrodit på freak-showen, och pappa, ja... i hans butik handlar säkert vissa människor som lyssnar på Current 93, kan jag tänka mig.

My grandparents?
Baby Dee - Small Wonder
Oh my, Baby Dee igen. Hennes musik är förresten ofantligt vacker. Även om rösten kan ta en liten stund att vänja sig vid.

How is my life going?
Lauryn Hill - The Mystery of Iniquity
Jag tycker om komplicerade ord.

What song will they play at my funeral?
Chavela Vargas - Cuando vivas conmigo
Det skulle inte kännas (...) helt fel med Chavela på min begravning, det vore snarare ett ganska fint och passande slut (men för att bli lite allvarlig här, om jag fick välja skulle jag nog vilja att de spelade Barbaras "L'Aigle Noir".)

How does the world see me?
Loreena McKennit - Standing Stones
Betyder det att världen ser mig som ungefär lika spännande som en sten...? Det var ju onekligen mindre lyckat.

Will I have a happy life?
Midnight Syndicate - Dark Discovery
Mörker behöver inte symbolisera något negativt. Jag kanske finner lycka i mörkret. Det kanske bara är där lyckan kan överleva. För att plötsligt citera Céline Dion, därför att jag har henne på hjärnan: Je cherche l'ombre comme on cherche un ami, mon amour, qui nous prendra la main, sans larmes, sans chagrin, pour nous conduire ailleurs, cacher notre bonheur...

What do my friends really think of me?
Joan As Police Woman - Anyone
Inte särskilt speciell. Naturally.

Do people secretly lust after me?
The Smiths - Heaven knows I'm miserable now
... eftersom svaret på den frågan är så uppenbart. Här hade jag lyckats förtränga veteskapen om hur ointressant jag är, och så påminns jag! Inte konstigt att man blir miserabel.

How can I make myself happy?
Dolly Parton & Keith Urban - Twelfth of never
Är det möjligt att inte bli glad av Dolly?

What should I do with my life?
Barbara - Litanies pour un retour
Återvända, eller vänta på någon annans återkomst.

Will I ever have children?
Soft Cell - Caligula Syndrome
Åh säg inte att mina barn kommer bli Antiken-nördar. Anything but that, liksom.

What is some good advice?
Terranova Cosmonauts From Outer Space - Allergic
¨Rådet lyder att det är lika bra att i någon utsträckning hålla sig borta från människor man inte tycker om.

What is my signature dancing song?
Hari Vare?anović - Lejla
Jag kan inte dansa, så det finns viss logik i att det blev världens långsammaste, tråkigaste låt ever. Och om jag dansar är det endast till ESC-relaterad musik - dvs möjligen Lejla.

What do I think my current theme song is?
Barbara - Les Insomnies
Vaddå, bara för att jag är vaken efter midnatt? Tss.

What does everyone else think my current theme song is?
Nina Simone - For all we know
För att jag vet så mycket...? njae.

What type of men/women do you like?
t.A.T.u. - Ne ver ne boisya
Jag vet inte riktigt hur jag ska kommentera det. Förutom möjligen genom att fokusera på ESC-anknytningen: jag kanske träffar min (ryska) drömpartner när jag medverkar i ESC....

Ca c'est tout, la fin.

Lahko noc, Evropa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback