Schlagerhög - the international edition: part III

Den allmäna observationen chez nous angående Inför ESC... varifrån kommer denna sexfixering hos panelen? Tyå "åh, det här är så osexigt," och  "men han är ju iallafall sexig." Och sedan har de mage att klaga på Alenka Gotars video... *skakar mentalt på huvudet*

Malta: Olivia Lewis - Vertigo
Finns det något trevligare än att få sina fördomar fullkomligt krossade? Jag har gått och tänkt på Malta på ett land som är totalt omförmögna att hitta på något intressant (tyvärr tenderar jag även att blanda ihop dem med Cypern, vilket gör allt ännu mer orättvist.)
Den här låten har sakta men säkert gått och blivit en av mina favoriter, och videon är ursnygg.
Intressant var att både jag och min far ansåg att låt+video var superba, och blev smått förvånade då den mer eller mindre sågades av panelen. Och sedan säger plötsligt Christer Björkman att han minsann tyckte bättre om låten. Det får mig att undra: är det månne ett lokalt fenomen? Jag kan inte säga om det finns kvar, men Christers mor sägs ju ha haft ett bokmärkesmuseum i Horred av alla platser. Och medan det kanske inte är direkt gångavstånd, skulle jag vilja hävda att det inte alls är långt ifrån där jag bor. Att sedan Aplared, varifrån Christer B kommer, ligger i Borås' snarare än Marks kommun är mindre viktigt. (Även om det är litet irriterande: alla kändisar kommer från grannkommunen...)
Betyg: 5

Andorra: Anonymous - Salvem el món
Jag förstår ju tanken de har med att i år skicka något som är totalt annorlunda från förra årets bidrag, "Sense tu" med Jenny, som jag har för mig placerade sig sist i semifinalen. Tyvärr fungerar den här taktiken inte alls på mig, då "Sense tu" var en av mina (två) absoluta favoriter som jag fortfarande avgudar.
Det här är bara hemskt. Låten är trååkig, sångaren har en sådan där dum alternativt drogad uppsyn som bara är irriterande och goda gudinna, kan inte människan lära sig att artikulera?! Jag må vara liberal när det gäller accents, men min regel är att: det gör inget om du uttalar bokstäverna fel, så länge du uttalar dem. Isch.
Betyg: 1

Ungern: Magdi Rúzsa - Unsubstansial Blues
Hmm. Den här låten gör mig lätt konfunderad. Jag minns att jag gillade den första gången jag hörde den, men den blir liksom inte bättre. Och jag är övertygad om att det finns många blueslåtar som är bättre än så här, även om de inte råkar ha varit med i ESC. Men, jag gillade den som sagt första gången, och den är fortdarande bra även om det i min mening händer litet för litet i den (för lite... substans...?) Och hon sjunger ju förstås väldigt bra.
Betyg: 3

Estland: Gerli Padar  - Partners in crime
Det än sådan låt som jag glömmer bort. Jag vet följaktligen inte vad jag ska säga.
Betyg: 2

Belgien: The KMG's - Love power
Läskigt nog har jag vaga minnen av att ha gillat även den här låten förstgången jag hörde den. Jag vet inte vilket konstigt tillstånd jag kan ha varit i då.
Betyg: 2

Slovenien: Alenka Gotar - Cvet z juga
Nu skulle man ju kunna tänka sig att den enda anledningen till det positiva saker jag har att säga om "Cvet z juga" är att jag fortfarande inte har kommit över min kärlek till Sloveniens bidrag förra året, Anzej Dezans storslagna "Mr Nobody" aka "Plan B". Medans man isåfall inte är helt ute och cyklar vill jag hävda att Alenka Gotar faktiskt klarar sig bra på sin egen prestation, och att det ljuva minnet av Anzej bara är ett plus i kanten.
I vilket fall som helst kan operapop med kvinnlig vokalist knappast gå fel, och det här är inget undantagsfall. Slovenskspråkig dramatik när den är som bäst och j'adore.
(När jag ändå är inne på ämnet slovensk musik vill jag passa på att slå ett slag för den högst fascinerande låten Oce, framförd av Diona Dimm, som trots ett gott försök inte valdes att representera Slovenien i år.)
Betyg: 5

Turkiet: Kenan Dogulu - Shake it up shekerim
Jag har gått en evighet och funderat på huruvida shekerim var ett ord eller ett namn, så det var en lättnad när ordet översattes i Inför ESC. Hursomhelst gillar jag det här. Videon är i min mening inte så himla snygg som folk påstår, men å andra sidan tyckte jag att Albaniens video i 2006's tävling var ganska söt. Jag menar, hur imponerande är det egentligen att stila med att man råkade ha en stor budget? Tsk. Men jag faller i vilket fall som helst pladask för låten, så... 
Betyg: 4

Österrike: Eric Papilaya - Get a life - get alive
Min mor påpekade då videon visades i tv att sångaren liknade Jérôme Pradon. Det uttalandet bragde mig så smått ur balans (även om det mest gällde frisyren - eller bristen på sådan). Hursomhelst är det en positiv sak att likna nämnda franska superstar, så för det får han ett poäng. Och för det allt-annat-än-subtila Röda Bandet får han ett till. Men tyvärr slutar det där. Låten är för ointressant. 
Betyg: 2

Lettland: Bonaparti.lv - Questa notte
... Um... tja... non capisco, skulle jag ju kunna säga, för att slänga mig med lite italienska (som jag på inet sätt behärksar).
Varför gör de på detta viset?
Betyg: 1

Jag återkommer senare med en lista över de låtar som jag skulle vilja att gick vidare till finalen (då jag inte har något system i hur jag betygsätter låtarna - det beror nog snarare på dagshumör än speciella kriterier - kan jag inte garantera att det nädvändigtvis blir de som jag gett högst poäng. Men man vet aldrig.)
Och sedan kan jag nämna att jag väntar med de lägre betygen till de finalklara låtarna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback